• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • Butterscotch
    BymBym skrev 2013-11-12 17:10:29 följande:
    Om jag tar med mig mina barn, 6 och 8 år, på restaurang så är det för att jag vill just det. Gå på restaurang och äta god mat samt att umgås med mina barn. Då väljer jag en plats som passar OCH går hem när jag anser att de inte fixar att vara kvar längre.
    Om huvudsyftet med restaurangbesöket är just att umgås specifikt med barnen förstår jag att iPads etc inte är något alternativ. I vår familj går vi ut och äter rätt så ofta, och det är inte främst på grund av att vi vill umgås särskilt med våra barn utan för att vi inte orkar laga mat, eller för att vi blir sugna på något som vi själva inte kan laga särskilt väl. Det är främst för de vuxnas skull alltså. Vi har inga barnvakter i närheten, och att släpa hit mormor och morfar en vanlig onsdag känns överdrivet. Då passar iPads eller telefoner bra, när ungarna (3 och 6) ätit klart och vi vuxna vill sitta en stund till och dricka kaffe trots att barnen börjat tröttna. Under själva måltiden får inga iPads eller telefoner vara framme förstås.
  • Fridiz86

jag har aldrig haft min ipad med men vi har heller aldrig gått ut på restaurang då min son är extrem av sig och verkligen inte lyssnar. dock ska vi snart ut och äta och jag tänker ha ipaden med mig så min son inte ska störa andra. Men skulle det visa säg att han faktiskt kan sitta stilla och va duktig så åker den ju inte fram på bordet...Men heller att ett barn sitter på en ipad än kapar och skriker.

• augustisten
    jashrinah skrev 2013-11-12 19:30:59 följande:
    från vilken ålder är det inte okej att sitta med i pad eller mobiltelefon vid matbordet/ på resturangen  ? 

Det är inte okej om man själv bestämt att man ska närvara vid middagen (haft mandat att tacka ja eller nej) och kan styra över hur länge man vill vara där. Gäller inte det tycker jag nog att man kan vara ursäktad när ätandet är avklarat.

Jag har själv suttit och arbetat vid datorn på fik när min man stött på kompisar han velat prata med och vi samåkt. Det har delvis handlat om att visa att det är okej att de inte är artiga och försöker inkludera mig i samtalet då de har ett intresse jag inte delar. Det hade ju inte varit roligt för vare sig dem eller mig om jag skulle sitta och öva på att ha tråkigt brevid. Men jag behöver kanske uppfostras lite bättre.
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2013-11-12 19:40:02 följande:
    När det gäller hur andra gör, och i vilken ålder, så struntar jag i det.

När det gäller vår egen familj så är det aldrig okej med IPad eller telefon när vi äter. Varken för barn eller vuxen.
    Samma här.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Mercurialis
    Gurkan skrev 2013-11-11 12:34:01 följande:
    Vi ska ut i helgen med släkten och ära på restaurang för att fira bror min som fyller jämt. V kommer ta med ipaden till 3 åringen då vi kan sitta i lugn och to och äta. Jag begär inte av en treåring att sitta still och lugn i 1,5 timme utan annan stimuli än att konversera med vuxna. Han är tre år. Så för allas trevnad får han spela iPad när han ätit klart
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • frökenelisabeth

Men allvarligt. På vilket sätt stör det er att en helt främmande unge sitter med en i-pad i vagnen? Och vad har äpplet och flaskan med saken att göra? Ägna er åt att uppfostra era egna barn och strunta i andras så blir det nog bra ska ni se. 

• MalinEddie
    Natulcien skrev 2013-11-12 19:38:20 följande:
    Kan bara hålla med. Vi verkar vara väldigt synkade i den här frågan! Glad

JaGlad
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Vaniljkex skrev 2013-11-12 20:01:57 följande:
    Man far val vara lite praktisk! Hellre ett glatt barn med en iPad pa restaurang an ett som skriker, klattrar och springer hela tiden. Det tror jag alla andra gaster pa Ciao Ciao var tacksamma for. Vi har med oss iPads for barnen om vi tar med dem ut pa middag, pa restaurang alltsa, lunch brukar ga snabbare och da behovs inte iPad. Betyder ju inte att de barn du sag har sina iPads hela tiden, bara for att de hade en just da. Uppfostran far man ta hand om hemma, tycker jag.

Jag tycker inte att ni har gör fel då det känns rätt för er men vad menar du med du tycker att man tar hand om uppfostran hemma? Vill du utveckla det? Själv tänker jag att det är både och, det man har lärt sig hemma är om inte annat bra att också få öva på utanför hemmet. En sak att prata om det, en annan att uppleva det. Jag tycker att ett restaurangbesök är ett bra exempel på det. Sedan spelar givetvis annat in än uppfostran, hur barnets dag har varit t.ex (om det fått tillräckligt med sömn natten innan, ätit tillräckligt, aktiverats, personlighet) men jag ser inte varför man skulle välja att bortse från barnets beteende om andra behov är uppfyllda bara för att man är borta.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Stellali
    Natulcien skrev 2013-11-12 19:34:54 följande:
    Precis så resonerar vi också.

Jag tycker det känns lite trist att behöva gå hem bara för att barnen vill det eller tycker det är tråkigt efter middagen. Men idag verkar det vara rätt vanligt att barnen bestämmer allt.
  • Nenne666

Det är väl aldrig okej att sitta med sånt i sociala sammanhang, oavsett ålder ? Restaurangbesök är väl ett socialt sammanhang, så till vida du inte är där själv.

Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?