Caroline 148 skrev 2013-11-12 23:58:17 följande:
Absolut visst e det de men jag skrev mutat m telefon osv :) det e en muta att ge dem en glass oxå som efterrätt men det är den elektroniska mutan jag ogillar :)
Så det elektroniska pappret och kritan är på något sätt mindre bra? En Ipad med ett ritprogram och en stylus? Eller ett pedagogiskt spel är alltså sämre för att det är elektroniskt. Jag sitter och engagerar mig vad barnen sysselsätters sig med oavsett om det är penna och papper eller elektronisk förströelse. Och självklart (tycker jag) skall ju sådana här sysselsättningssaker (oavsett kritor eller elektronik) komma fram först när det blir utdraget och inte alltid!
För barn med diagnoser kan hörlurarna med annat känt ljud vara något som gör att de håller sig lugna.
När det gäller 1-3 år, små barn däremot så ser jag ingen anledning att ge barnen en platta ifall man gör något som man kan hänföra till speciellt tillfälle (restaurang tex), de har så mycket annat att titta på...
Jag tycker nästan att det är sämre att muta med glass (eller efterrätt), då detta i slutändan gör att det övergår till ett stadium att det alltid förväntas. Och varför skall man göra något om man inte får något som belöning.
Och del i att barn inte kan sitta stilla och vara lugnt är delvis uppfostran, att barn inte får regler,. Men det beror vad jag tror också troligen på Förskola/fritids/skola (vilka tagit över uppfostarrollen) och de stora barngrupperna och att man har. Detta slår igenom på andra aktiviteter, se bara på en sådan sak som barns samtal med varandra under lek - är de någonsin utförda i normal samtalshöjd efter en dag i skolan. Självklart finns det även diagnoser som kan vara ett problem.
Våra barn var fria från padda och mobil upp till 9 års ålder, det gick ofta utmärkt på restaurang med krita och papper , kanske någon liten leksak (MiniTransformer!) . Men vi har alltid minimera samhällets barnpassning (förskola och fritids), jobbat 75% och även saxat med hämtningar så långt det gick. Och det tror jag slår igenom även på uppfostransbiten.