• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • Caroline 148

Absolut visst e det de men jag skrev mutat m telefon osv :) det e en muta att ge dem en glass oxå som efterrätt men det är den elektroniska mutan jag ogillar :) 

• Bling1975

Det ena utesluter inte det andra för mig. Barn äter vanligtvis lite snabbare än vuxna om man är på restaurang. Då kan man ha en trevlig gemenskap med barnet under den del av måltiden som de klarar av att sitta still och äta. Sedan kan de få se på film eller rita.

Men det beror så klart på ålder på barnet. Lite större barn skulle jag förvänta mig mer umgänge med, då hade de förmodligen följt med just för att vi ska umgås. Mindre barn får ju hänga på ändå just för att föräldrarna är sugna på lite god mat utan att ha barnvakt.

Ser att vissa tycker att kritor etc är ok men inte en iPad. Det tycker jag är en ganska gammalmodig inställning. Måla som måla om det är vad man gör. Skulle en gåspenna och bläck vara ännu bättre? Jag kan dock förstå skillnaden om man sitter med hörlurar och spelar/tittar på film.

• Stellali
    MalinEddie skrev 2013-11-12 23:54:40 följande:
    Okej, du bestämmer att barnet får en pryl för att sitta lugn och tyst, en annan väljer att gå. Har knappast något att göra med att barnet i den ena eller andra situationen har mindre inflytande över middagen.Vad var pretto med inlägget du citerade? Jag ser inte det.
    Avskyr CIO-metoder.

Fast nu missförstod du mig!! Jag menar att om jag och min sambo valt att gå ut och äta. Så kan vi göra det och har väldigt trevligt. Min dotter tycker det är jätte kul med. Vi har väldigt trevligt när vi äter på restaurang. ( vilket är alldeles för sällan) men efter 1-2 timmar tycker kanske inte min dotter det är lika kul längre. Och då brukar hon få rita... Spela ett spel på mobilen eller göra ngt annat medans vi pratar. Ska vi packa ihop oss när vi för en gångs skull kommit ut 1 gång var 4 e månad för att hon tycker det är lite tråkigt. Jag menar bara att alla gör väl sitt bästa. Men sen har vi ju de som har taggarna utåt... Som klagar på hur alla andra gör och tycker att deras sätt är det enda rätta. Jag tror inte ett enda dugg på att deras sätt är så himla mycket bättre. Jag ger min dotter en sak för att fördriva tiden medans jag får umgås med min sambo lite LÄNGRE. Min dotter har också umgåtts. Vi tycker olika. Det är ok med mig. Men jag anser nog att om jag väljer att fortsätta middagen har jag bestämt det. Om du går för att barnen blir uttråkade och du är emot tidsfördriv... Så har inte du bestämt. Det var bara det jag menade. Godnatt
  • Umbria

Jag har inte tagit ställning till om mitt barn i framtiden kommer att fá en I-pad eller inte. Jag är inte rabiat I-pads motstándare, jag kan förstá argumentet att IBLAND máste man avleda i vissa situationer. Men varför ska man dra med sig barnen pá restaurang i flera timmar för att träffa andra vuxna? Skaffa barnvakt eller gá ut pá familjemiddag och UMGÁS med dina barn istället.

Det finns för lite studier gjorda pá hur det här páverkar vára barn eftersom I-paden inte funnits sá länge. Men de negativa effekter som psykologer som forskar i ämnet fátt fram, är bl. a att smá barn kan fá problem med att översätta det dem ser 2-dimensionellt pá skärmen till den 3-dimensionella verkligheten. American Academy of Pediatrics  rekommenderar INGEN skärmtid innan 2 ár, eftersom det hämmar talet och för att barn bör lär sig bättre frán verkliga livet.

Forskning som gjorts pá effekter av TV-tittande pá barn, kan kanske ge en indikation. Det finns en rad negativa effekter för att nämna tvá; kreativiteten minskar avsevärt (en studie visar 70% skillnad mellan tv-tittande barn och icke tv-tittande barn) och smá barns ordförrád är sämre ju mer de tittar pá TV.

Mánga i tráden har nämnt att deras barn har för mycket myror i brallan eller är extremt aktiva och därför behöver lugnas ned med spel och TV. Ett barn som" lugnas ned"  pá detta vis lär sig inte att lugna ned sig själv, och kan fá större bekymmer i framtiden.

Nu  finns det mycket appar som är interaktiva, och jag tror att barn över 2,5-3 ár säkert kan lära sig en hel del, men jag tror ocksá att det föder en generation som blir ännu mer distansierade frán varandra och inaktiva. När jag jobbade som lärare förbluffades jag över av dagens ungdomar ofta är oförmögna till enkel problemlösning, saknade kreativitet och intiativförmága. Min teori är att  det är sá vana att fá allting "serverat" framför sig, sitta vid en skärm och trycka pá knappar att dessa färdigheter förlorats.

Jag kanske inte har fattat än, men vad är grejen med alla lyriska föräldrar som överförtjust berättar att deras 2-áring lärt sig färgerna eller räkna pá sin I-pad? Är ni för lata/okreativa  för att lära ut själva? Gá ut i naturen och titta pá färgerna, eller visa multiplikationstabellen med ärtorna vid middagsbordet sá lovar jag att era barn blir  uppfinningsrika och fár mánga varma minnen i magen av er som föräldrar.

• vampyria2

Jag tycker att det är kanon och bra lösning för alla, vem kommer inte ihåg hur tråkigt det kunde vara att följa med föräldrarna ut på en tråkig middag när man var liten, det enda som fanns var att sitta still och ha tråkigt, jag hade älskat att få en ipad och lekt med.

Lära sig sitta still och vänta kan barn göra i massor av andra sammanhang men här ser jag bara fördelar med att ett barn har det..

Så länge man som förälder är medveten om att man inte låter ungarna ha den för mycket i vardagen så ser jag faktiskt inget problem alls, inte ens att barnet ibland får sitta i vagnen med den, tex tänk om barnet är trött och gnälligt och de håller på att skynda sig hem för att kunna äta och sova lite, varför skulle det då vara fel att låta barnet roa sig med något som gör att den inte är ledsen? Jag fattar inte problemet faktsikt....då är jag ändå lite äldre och borde höra till skaran som tycker att det är hemskt :p

• SVejsan

På restaurang tycker jag det är OK (ifall alternativet är kaos för alla andra matgäster), eller på ett flygplan - på en lång resa - för att omgivningen skall få en behagligare resa. , jag likställer det med en liten leksak eller block och kritor.
    Men på promenad på stan (i barnvagnen), eller som sysselsättning vid poolen på charterresan tycker jag det är fel. Iofs tycker jag att TV/Dator/DVD/Platta/mobil skall användas så lite som möjligt under semestrarna utan då är prio ett äratt umgås (inte att sola). 

• SVejsan
    Caroline 148 skrev 2013-11-12 23:58:17 följande:
    Absolut visst e det de men jag skrev mutat m telefon osv :) det e en muta att ge dem en glass oxå som efterrätt men det är den elektroniska mutan jag ogillar :) 
    Så det elektroniska pappret och kritan är på något sätt mindre bra? En Ipad med ett ritprogram och en stylus? Eller ett pedagogiskt spel är alltså sämre för att det är elektroniskt. Jag sitter och engagerar mig vad barnen sysselsätters sig med oavsett om det är penna och papper eller elektronisk förströelse. Och självklart (tycker jag) skall ju sådana här sysselsättningssaker (oavsett kritor eller elektronik) komma fram först när det blir utdraget och inte alltid!
    För barn med diagnoser kan hörlurarna med annat känt ljud vara något som gör att de håller sig lugna.
    När det gäller 1-3 år, små barn däremot så ser jag ingen anledning att ge barnen en platta ifall man gör något som man kan hänföra till speciellt tillfälle (restaurang tex), de har så mycket annat att titta på... 

Jag tycker nästan att det är sämre att muta med glass (eller efterrätt), då detta i slutändan gör att det övergår till ett stadium att det alltid förväntas. Och varför skall man göra något om man inte får något som belöning.

Och del i att barn inte kan sitta stilla och vara lugnt är delvis uppfostran, att barn inte får regler,. Men det beror vad jag tror också troligen på Förskola/fritids/skola  (vilka tagit över uppfostarrollen) och de stora barngrupperna och att man har. Detta slår igenom på andra aktiviteter, se bara på en sådan sak som barns samtal med varandra under lek - är de någonsin utförda i normal samtalshöjd efter en dag i skolan. Självklart finns det även diagnoser som kan vara ett problem.

Våra barn var fria från padda och mobil upp till 9 års ålder, det gick ofta utmärkt på restaurang med krita och papper , kanske någon liten leksak (MiniTransformer!) . Men vi har alltid minimera samhällets barnpassning (förskola och fritids), jobbat 75% och även saxat med hämtningar så långt det gick. Och det tror jag slår igenom även på uppfostransbiten.
  • dessan59

absolut inte! jag tycker att det är synd om dessa ipodbarn som är så små och redan är beroende av att det måste stimuleras till vilket pris som helst!

Vissa föräldrar skapar ett beroende som dom har själva, med mobiler, är inne på facebook och tvittrar. vad är det för fel på vissa som måste vara uppkopplade hela tiden? vad är ni rädda för att ni missar?

• LoPax
    MalinEddie skrev 2013-11-12 22:58:08 följande:

Så om ni ger barnen en teknisk pryl att pyssla med som håller dem tysta så "ni" kan fortsätta er middag låter du inte barnen ha inflytande?
    Varför ska barnen ha inflytande? Man kan inte få allt vad man vill ha här i världen. Dessutom, inte konstigt att skolorna får problem, när curlade bortskämda ungar förväntar sig att få sin vilja igenom hela tiden. Dessutom får det ALDRIG vara lugnt och tråkigt. 

Jag börjar ju förstå varför 90-talisterna är som de är, med tanke på hur många här inne resonerar.  
    Nej, du behöver inte hitta på åsikter åt mig, jag har egna!
  • vampyria2
    LoPax skrev 2013-11-13 08:36:01 följande:
    Varför ska barnen ha inflytande? Man kan inte få allt vad man vill ha här i världen. Dessutom, inte konstigt att skolorna får problem, när curlade bortskämda ungar förväntar sig att få sin vilja igenom hela tiden. Dessutom får det ALDRIG vara lugnt och tråkigt. 

Jag börjar ju förstå varför 90-talisterna är som de är, med tanke på hur många här inne resonerar.  
    Vad hat 90-talisterna med det här att göra? Jag har ungar födda -92 och -94, man hade knappt mobil under deras uppväxt och absolut inga som det gick att spela eller så på, så jag får inte riktigt ihop den kopplingen faktiskt.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?