• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • Nicke
    vampyria2 skrev 2013-11-13 08:42:46 följande:
    Vad hat 90-talisterna med det här att göra? Jag har ungar födda -92 och -94, man hade knappt mobil under deras uppväxt och absolut inga som det gick att spela eller så på, så jag får inte riktigt ihop den kopplingen faktiskt.
    Hey. Jag spelade Snake som en idiot runt 96 - 97.
  • MalinEddie
    Stellali skrev 2013-11-13 00:13:13 följande:

Jag menar att om jag och min sambo valt att gå ut och äta. Så kan vi göra det och har väldigt trevligt. Min dotter tycker det är jätte kul med. Vi har väldigt trevligt när vi äter på restaurang. ( vilket är alldeles för sällan) men efter 1-2 timmar tycker kanske inte min dotter det är lika kul längre. Och då brukar hon få rita... Spela ett spel på mobilen eller göra ngt annat medans vi pratar. Ska vi packa ihop oss när vi för en gångs skull kommit ut 1 gång var 4 e månad för att hon tycker det är lite tråkigt. Jag menar bara att alla gör väl sitt bästa. Men sen har vi ju de som har taggarna utåt... Som klagar på hur alla andra gör och tycker att deras sätt är det enda rätta. Jag tror inte ett enda dugg på att deras sätt är så himla mycket bättre. Jag ger min dotter en sak för att fördriva tiden medans jag får umgås med min sambo lite LÄNGRE. Min dotter har också umgåtts. Vi tycker olika. Det är ok med mig. Men jag anser nog att om jag väljer att fortsätta middagen har jag bestämt det. Om du går för att barnen blir uttråkade och du är emot tidsfördriv... Så har inte du bestämt. Det var bara det jag menade. Godnatt

Då förstår jag hur du tänker. Det låter som att ni har hittat ett sätt som passar er bra vilket ju är toppen. Det hoppas jag alla gör, med eller utan paddor. Jag tror inte det säger så mycket om bilden i övrigt, hur väluppfostrat barnet är t.ex. På ett eller annat sätt gör man barnet till lags oavsett om man anpassar middag och tid också efter barnet eller mutar det med en padda för att sitta kvar i timmar.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Natulcien
    Stellali skrev 2013-11-12 22:45:49 följande:

Jag tycker det känns lite trist att behöva gå hem bara för att barnen vill det eller tycker det är tråkigt efter middagen. Men idag verkar det vara rätt vanligt att barnen bestämmer allt.
    Så vad är skillnaden mellan att gå hem för att barnet har tröttnat, eller att ge hen en IPad för att hen har tröttnat? Varför "bestämmer barnet allt" för att man går hem, men inte för att man ger hen en IPad? Konstigt resonemang...
  • Jag kom inte på något bättre

Det må låta hemskt, men jag vill INTE att min dotter ska ha en Ipad, Iphone osv.. Nog för att hon nu är 4 år bara.. Men t.ex 10 åringar ska enligt mig inte ha någon dyr telefon, de kan inte ta det ansvaret, de ska vara barn och leka, inte spela candycrush på skoltid, eller alls egentligen.. De kan lika gärna gå UT och leka, se världen, se lejonkungen eller något liknande.

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Natulcien
    Stellali skrev 2013-11-13 00:13:13 följande:

Men jag anser nog att om jag väljer att fortsätta middagen har jag bestämt det. Om du går för att barnen blir uttråkade och du är emot tidsfördriv... Så har inte du bestämt. Det var bara det jag menade. Godnatt
    Men det är väl självklart att det är den vuxne som bestämmer om man ska sitta kvar med padda eller går hem. Båda alternativen är bestämde av den vuxne. Inget alternativ styrs mer eller mindre av barnet. Om du ger barnet en padda under måltiden så är det ju för att barnet inte vill sitta längre och behöver mutas, enligt din beskrivning...
  • Natulcien
    Jag kom inte på något bättre skrev 2013-11-13 09:25:44 följande:
    Det må låta hemskt, men jag vill INTE att min dotter ska ha en Ipad, Iphone osv.. Nog för att hon nu är 4 år bara.. Men t.ex 10 åringar ska enligt mig inte ha någon dyr telefon, de kan inte ta det ansvaret, de ska vara barn och leka, inte spela candycrush på skoltid, eller alls egentligen.. De kan lika gärna gå UT och leka, se världen, se lejonkungen eller något liknande.
    Se Lejonkungen..? Att leka med en IPad är mycket mer kreativt och akitvt än att sitta och se en film... just saying...
  • Trilllana
    LoPax skrev 2013-11-13 08:36:01 följande:
    Varför ska barnen ha inflytande? Man kan inte få allt vad man vill ha här i världen. Dessutom, inte konstigt att skolorna får problem, när curlade bortskämda ungar förväntar sig att få sin vilja igenom hela tiden. Dessutom får det ALDRIG vara lugnt och tråkigt. 

Jag börjar ju förstå varför 90-talisterna är som de är, med tanke på hur många här inne resonerar.  
    90-talisterna är väl ändå inte femåringar numera?
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2013-11-13 09:21:52 följande:
    Så vad är skillnaden mellan att gå hem för att barnet har tröttnat, eller att ge hen en IPad för att hen har tröttnat? Varför "bestämmer barnet allt" för att man går hem, men inte för att man ger hen en IPad? Konstigt resonemang...

Precis, det tycker jag med som sagt.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Nenne666
    Jag kom inte på något bättre skrev 2013-11-13 09:25:44 följande:

10-åringar kan inte ta vilket ansvar då? Det är väl fortfarande den vuxne som bestämmer, eller hur? Och har du lärt din 10-åring att ta ansvar så klarar en normalbegåvad unge den biten alldeles utmärkt, så till vida att du som vuxen har klarat av att lära dom att ta sitt ansvar. Jäkla skillnad på att vara 3-4 år och 10.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?