• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • MalinEddie

Däremot skulle jag inte fixa att äta tillsammans med vuxna människor som sitter som klistrade vid sin mobil igen. Det har hänt mig en gång på en ofrivillig middag med ett gammalt jobb, jag lämnade så snabbt jag hade en bra ursäkt. Höjden av tråkighet som jag ser det att äta med människor som inte kan släppa sin "nalle" en sekund för att umgås öga mot öga.

Avskyr CIO-metoder.
  • Lisastina

Att lära sig restauranghyfs är bra! 
    Moderna barn får ju gå på restaurang så väldigt mycket tidigare än vi som är medelålders nu. Jag tänker att det här med att ha råd att gå ut och äta är ju en fin förmån i livet som det är bra om man som förälder gör något av. När barnen blir äldre är det ju bra för dem om de kan föra sig, dvs vet att man inte bara äter utan också umgås på restaurangen.

Men sitter man länge, så kan man ju dela upp tiden i samvaro/konversation och tyst lek med mobil eller kritor.
    När man är hemma så får ju barnen gå från bordet efter en viss stund och vuxna får sedan tid för varandra.  

• jashrinah
    från vilken ålder är det inte okej att sitta med i pad eller mobiltelefon vid matbordet/ på resturangen  ? 

• Vårdutbildad förälder
    my1313 skrev 2013-11-12 19:21:58 följande:
    Är det ok att barnet sitter med en pysselbok och färgkritor på restaurang?
    Sådana brukar ju till och med delas ut på vissa restaurangen för att underhålla barnen en stund. 

Jag tycker det är skillnad. Upplever att barnen (och även jag själv) blir mer "låsta" av datorn (vi har ingen padda) än av pysselböcker och liknande.
  • Queenie70
    jashrinah skrev 2013-11-12 19:30:59 följande:
    från vilken ålder är det inte okej att sitta med i pad eller mobiltelefon vid matbordet/ på resturangen  ? 

När de är gamla nog att själv kunna välja att inte följa med. Typ 12?
  • Natulcien
    BymBym skrev 2013-11-12 17:10:29 följande:
    Om jag tar med mig mina barn, 6 och 8 år, på restaurang så är det för att jag vill just det. Gå på restaurang och äta god mat samt att umgås med mina barn. Då väljer jag en plats som passar OCH går hem när jag anser att de inte fixar att vara kvar längre.
    Precis så resonerar vi också.
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2013-11-12 19:08:31 följande:

Ja, vi känner likadant. Det känns helt enkelt främmande för oss att ha med sådana prylar vid matbordet och är inget vi vill uppmuntra. Våra barn blir 5 i December och 61/2 år och precis som hemma brukar vi sitta och prata när vi käkar ute med dem. Några timlånga middagar handlar det dock inte om men det är inget vi har någon tanke på om vi har med oss barnen ut. Att de ska kunna sitta stilla och äta sin middag utan att fara om kring förväntar vi oss däremot av våra barn i den här åldern. Bara för att vi inte har med en padda ut accepterar vi inte spring eller störande beteende men givetvis anpassar vi middagen och tiden för den också efter dem. Vill vi sitta i timtal går vi ut med vänner på egen hand eller på tu man hand utan barn eller bjuder hem/äter hemma hos andra. Detta betyder inte att jag stör mig på andra eller dömer någon annan. Jag kan till och med förstå varför även om det inte är för oss. För oss känns det fel, för andra är det rätt. Ingen big deal som jag ser det så länge det är med måtta. Jag gör samma sak fast i andra situationer.
    MalinEddie skrev 2013-11-12 19:24:34 följande:
    Däremot skulle jag inte fixa att äta tillsammans med vuxna människor som sitter som klistrade vid sin mobil igen. Det har hänt mig en gång på en ofrivillig middag med ett gammalt jobb, jag lämnade så snabbt jag hade en bra ursäkt. Höjden av tråkighet som jag ser det att äta med människor som inte kan släppa sin "nalle" en sekund för att umgås öga mot öga.
    Kan bara hålla med. Vi verkar vara väldigt synkade i den här frågan! Glad

• Natulcien
    jashrinah skrev 2013-11-12 19:30:59 följande:

När det gäller hur andra gör, och i vilken ålder, så struntar jag i det.

När det gäller vår egen familj så är det aldrig okej med IPad eller telefon när vi äter. Varken för barn eller vuxen.
  • MalinEddie
    Queenie70 skrev 2013-11-12 19:23:22 följande:

Sen kanske det även handlar om att JAG inte alltid har lust att konversera med min femåring om vad linus gjorde på dagis, eller vem som byggde planeterna eller om vad som händer om man äter bomull eller om spindelmannen är starkare än hulken utan istället vill kunna tala lite ostört med en vuxen en halvtimme eller så.

Haha, det förstår jag om det är så. Ofta utgår man nog från sig själv. För oss har det inte varit något problem att få också "det andra" som beskrivs här i tråden. Vi äter ute när barnen sover över hos sina morföräldrar på tu man hand och pratar och umgås med varandra gör vi ju inte bara på dagarna med barn utan även ensamma när de sover t.ex. Det räcker för oss utan att ha med paddan ut när barnen väl följer med ut på restaurang. Då fixar vi att lyssna till dem och de fixar att lyssna till våra konversationer precis som hemma vid middagen. Det hör till vanligheterna för oss.
    Vänner träffar jag inte bara när barnen är med utan också när min sambo är med våra barn.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Vaniljkex

Man far val vara lite praktisk! Hellre ett glatt barn med en iPad pa restaurang an ett som skriker, klattrar och springer hela tiden. Det tror jag alla andra gaster pa Ciao Ciao var tacksamma for. Vi har med oss iPads for barnen om vi tar med dem ut pa middag, pa restaurang alltsa, lunch brukar ga snabbare och da behovs inte iPad. Betyder ju inte att de barn du sag har sina iPads hela tiden, bara for att de hade en just da. Uppfostran far man ta hand om hemma, tycker jag.

Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?