Inlägg från: YokohamaNr2 |Visa alla inlägg
  • YokohamaNr2

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Ibland kan de få låna telefonen om det tex tar lång tid att få maten och de blir rastlösa men generellt nej på restaurang. Vi använde det mer när yngsta var lite yngre och inte alls gillade att sitta stilla några längre stunder men numera går det ofta bra med en pysseltidning, ritpapper osv

Har dock en kompis med en ganska gravt autistisk pojke och han har alltid Paddan med sig när de är ute, det tycker jag inte är fel men om man ser de så vet man ju itne att han har en funktionsnedsättning 

• YokohamaNr2
    Gurkan skrev 2013-11-11 12:36:01 följande:

Vad är det för skillnad på att distrahera barnets iPad och distrahera barnets ritpapper alternativ serietidning?
    Har inte sagt att det skulle vara någon skillnad, berättade bara hur vi gör. Vi har bara en IPad och två barn skulle vi ta  med den då så skulle det bara blir bråk mellan barnen istället. Jag bryr mig inte ett jota om barnen vid bordet bredvid sitter med en padda eller tre
  • YokohamaNr2
    LillGris skrev 2013-11-11 14:48:31 följande:

Ja du får jättegärna testa. Men ibland, som idag, är allt hemskt och vidrigt och åhhhhhh att sitta still är inte att tänka på. Fram med paddan och vips sitter han som ett ljus och är tyst och lugn. Och det tror jag alla på tåget uppskattade faktiskt.
    JA men gud på resor är det ju guld värt, där skulle jag inte tveka att tillhandahålla IPaden, samma när storebror simmar då får lillebror sitta med paddan, hur tråkigt som helst ju att sitta i en simhall och inte göra någonting
  • YokohamaNr2
    Natulcien skrev 2013-11-12 14:39:00 följande:
    Fast...det är faktiskt inte farligt att ha tråkigt. Barn behöver få ha lite tråkigt (=lugn och ro) ibland. Och mycket kreativitet föds ur "tråkigheten" också. Kreativitet som man kanske går miste om annars.
    Jag är, som sagt, inte anti-padda (förutom vid matbordet), men jag tycker inte att man ska vara så paniskt rädd för att barn ska råka ha lite tråkigt heller.
    Klart det inte är farligt att ha tråkigt, vi har ofta tråkigt men problemet är väl kanske att när barnen har tråkigt så sitter de inte stilla på sin stol och tittar upp i taket, eller gör dina barn det när de har tråkigt?

De flesta skriver ju att de har telefon/paddan när det har blivit för tråkigt, när man har haft trevligt och pratat och ätit tillsammans men man kanske väntar på notan, eller väntar på att alla ska fixa betalning osv. Eller när barnen är mindre och inte kan resoneras med, det är inga problem att få min 6 åring att sitta still och ha tråkigt i flera timmar, helt allvarligt, men det år svårare med en 2 eller 3 åring 
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?