Inlägg från: fridlyst |Visa alla inlägg
  • fridlyst

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Håller med TS! Jag tycker barn ska lära sig att sitta med vid ett bord och delta!

• fridlyst
    Som snö skrev 2013-11-11 21:46:00 följande:
    Nej!
    På restaurang ska tamigtusan dom rastlösa ungarna springa och störa dom andra gästerna. Det är bättre än att dom roar sig med nån platta eller telefon!

Kan nog hålla med om att de kan öva på delaktighet vid matbordet hemma om de inte klarar det.
  • fridlyst
    frökenelisabeth skrev 2013-11-14 10:20:05 följande:
    Min son har ofta ett äpple eller en bulle (eller både och) i vagnen. Det enda upprörande jag kan se med detta är ju att det blir smuligt och lite kladdigt i vagnen, jag tycker genuint illa om matkladd, men det är nog ändå inte det som provocerar folk, gissar jag För det är ju inte de som behöver tvätta.... 

Tänderna? Vikten?
  • fridlyst
    Natulcien skrev 2013-11-14 13:02:39 följande:
    Vad menar du att det gör för skillnad för tänderna och/eller vikten att äta sitt mellanmålsäpple i vagnen än om man äter det hemma vid ett bord?

skillnaden ligger inte i var han äter utan vad och att det det var ofta
  • fridlyst
    Alvolina skrev 2013-11-14 13:24:58 följande:
    Varför måste man bry sig? Du har ju ingen aning om hur det barnets matvanor ser ut. Har inte barnet velat äta på halva dagen och mamman äntligen lyckas peta till en smörgås eller ett äpple i vagnen vad gör det dig??

inget egentligen men det är ju lite synd på barnets vikt och tänder
  • fridlyst
    Natulcien skrev 2013-11-14 14:10:10 följande:
    Hur vet man att det är ofta om man bara ser en glimt av ett barn på stan? Ibland hämtar jag sonen på förskolan lagom till mellanmålstid, och vi kanske har något ärende och inte hinner hem till mellanmålsdags. Då kan han äta en frukt eller macka "på väg". Så frågan är hur du vet att ett barn som äter i en vagn äter oftare än ett barn som bara äter inom hemmets väggar?

hon skrev att det var ofta
  • fridlyst
    frökenelisabeth skrev 2013-11-14 14:25:39 följande:
    Ja, han får OFTA sitt mellanmål i vagnen. Det sammanfaller nämligen tidsmässigt OFTA med att vi är på väg nånstans, t ex hem från dagis. Det betyder inte att han äter OFTARE än andra barn. Eru med? 

Jag fattar inte att man inte tänker längre än näsan räcker. Små barn ska äta 5-6 mål om dagen, inklusive mellanmål. Det är liksom inte helt osannolikt att något av dessa mål inträffar när man är på farten någonstans.

Angående tänder och vikt så är min son underviktig och behöver äta ofta. Tänderna borstar vi morgon och kväll.  Äpple och bulle (fullkorn, utan socker, med smör) är inte onyttiga mellanmål för barn, för övrigt. 

Ni som ägnar er åt att bliga snett på andra ute på stan och kritisera hur andra gör - tycker ni att detta är ett trevligt sätt som ni vill föra vidare till era barn? Även om barnet ni ser i vagnen sitter och äter ett kex eller en fruktpåse så har ni ju ingen aning om barnets matvanor i övrigt, så sluta nu döma folk utifrån egna gissningar.  

Det var inte riktigt det du skrev förut. Men utifrån vad du skriver nu så ser inte jag några probelm om du frågar mig.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?