• Vickepicke

Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?

Hej! Är inne på min 2:a behandling med Gonal-F (har pco) och är nyfiken på hur många behandlingar ni genomgick innan ni plussade? Var på Sophiahemmet igår och fick starta med primolut-nor igen innan Gonalen "sätts in". Känns lite surt att man får börja om på lägsta dosen Gonal (men jag förstår ju varför).

• Svar på tråden Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?
  • jagvill85

Är det någon annan som tampas med kvällsillamående här? Det är inte så att jag spyr men ganska påfrestande iaf...

• jagvill85

Dessutom luktar det outhärdligt av våt ylle och tobak i bussen jag befinner mig i....några hållplatser till

• bennysson
    jagvill85 skrev 2012-12-17 18:46:11 följande:
    Är det någon annan som tampas med kvällsillamående här? Det är inte så att jag spyr men ganska påfrestande iaf...

Jag!!! Hemskt är det men har börjat ta lergigan så det hjälper!men jag blir extra trött av den istället. Men hellre det!
  • jagvill85

Har fått urinvägsinfektion Hade så ont i blåsan att jag inte kunde sova inatt. Gjorde ett test hos gyn idag och fick antibiotika utskrivet...hoppas det blir bättre snart! Det är tydligen lite vanligare att få uvi då man är gravid p.g.a. alla hormonförändringar och långsam tarmaktivitet...inte roligt alls!

• Anninha

Usch, jobbigt med urinvägsinfektion... Illamående är inte heller roligt. Jag tycker att alla lukter är tio gånger starkare än vanligt och obehagliga. Men jag måste säga att jag kommit undan lindrigt hittills. Jag har mått lite illa vissa tider de senaste tio dagarna och kräkts lite en enda gång en morgon. Men äter jag bara rätt saker så är det inte särskilt farligt.

• bennysson
    jagvill85 skrev 2012-12-18 13:08:57 följande:
    Har fått urinvägsinfektion Hade så ont i blåsan att jag inte kunde sova inatt. Gjorde ett test hos gyn idag och fick antibiotika utskrivet...hoppas det blir bättre snart! Det är tydligen lite vanligare att få uvi då man är gravid p.g.a. alla hormonförändringar och långsam tarmaktivitet...inte roligt alls!

Vad jobbigt :( hade uvi konstant när jag väntade min son. Hoppas jag slipper det denna gång. Då hade jag dessutom uvi av sorten GBS så jag fick antibiotika intravenöst på förlossningen. Så om du får det ofta nu se till att de gör odling på GBS (syns inte på "vanliga" uvi-prov nämligen)
  • bennysson
    Anninha skrev 2012-12-18 14:18:23 följande:
    Usch, jobbigt med urinvägsinfektion... Illamående är inte heller roligt. Jag tycker att alla lukter är tio gånger starkare än vanligt och obehagliga. Men jag måste säga att jag kommit undan lindrigt hittills. Jag har mått lite illa vissa tider de senaste tio dagarna och kräkts lite en enda gång en morgon. Men äter jag bara rätt saker så är det inte särskilt farligt.

Ja fyyy alla lukter. Jag jobbar med små barn och är inte direkt överlycklig av bajslukter osv just nu..haha Har fått tid på inskrivning på mvc 4 jan. Ska försöka tigga till mig ett extra VUL där också annars ska jag be om NUPP-test. Pallar inte vänta till stora ultraljudet. Vill veta så att pyret lever där inne. Är så sjukt nojjig hela tiden...
  • jagvill85
    bennysson skrev 2012-12-18 18:04:00 följande:

Vad jobbigt :( hade uvi konstant när jag väntade min son. Hoppas jag slipper det denna gång. Då hade jag dessutom uvi av sorten GBS så jag fick antibiotika intravenöst på förlossningen. Så om du får det ofta nu se till att de gör odling på GBS (syns inte på "vanliga" uvi-prov nämligen)
    Tack för tipset! Och skönt att höra att din graviditet gick bra trots flera uvi. Det känns redan bättre efter första tabletten. Skall ta dem under en vecka så får en bra orsak till varför jag inte dricker på jobbets julfest! 
  • bennysson
    jagvill85 skrev 2012-12-18 18:32:32 följande:
    Tack för tipset! Och skönt att höra att din graviditet gick bra trots flera uvi. Det känns redan bättre efter första tabletten. Skall ta dem under en vecka så får en bra orsak till varför jag inte dricker på jobbets julfest! 

Du vet säkert det redan... Men drick massor av tranbärsjuice håller bakterierna borta från blåsan och det lindrar symptom :) ville inte äta penicillin hela tiden då så tranbärsjuice och riktigt surt citronvatten var räddningen.
  • jagvill85
    bennysson skrev 2012-12-18 18:42:52 följande:
    Du vet säkert det redan... Men drick massor av tranbärsjuice håller bakterierna borta från blåsan och det lindrar symptom :) ville inte äta penicillin hela tiden då så tranbärsjuice och riktigt surt citronvatten var räddningen.

Ville bara fråga ifall du upplevde att ditt illamående blev värre då du tog penicillin? Känns som jag mår ännu mer illa nu men det kanske inte beror på antibiotikan....fasar för jobbets julmiddag ikväll! Det kommer att vara en "överraskningsmeny"...hoppas det inte blir så mycket gravad lax...
  • bennysson

Ingen aning .. Mådde inte illa alls under den graviditeten så kan tyvärr inte svara på det. Men jag är alltid känslig för antibiotika så måste alltid äta typ extra mycket snälla saker för magen då

• I Walk The Line

Hej :) Tänkte bara höra hur det gått för er alla? Hur många behandlingar med gonal genomgick ni innan ni blev gravida, om ni är det alltså... :)

• jagvill85
    I Walk The Line skrev 2013-01-07 13:33:41 följande:
    Hej :) Tänkte bara höra hur det gått för er alla? Hur många behandlingar med gonal genomgick ni innan ni blev gravida, om ni är det alltså... :)

För min del gick det på andra försöket. Tror att bara man lyckas få en äl m.hj.a. gonal-f så är chansen lika stor att bli gravid som vid en naturlig äl.
  • I Walk The Line
    jagvill85 skrev 2013-01-07 15:54:18 följande:
    För min del gick det på andra försöket. Tror att bara man lyckas få en äl m.hj.a. gonal-f så är chansen lika stor att bli gravid som vid en naturlig äl.

Då får jag gratulera!

Ja, så är det nog. Det är ju det som är huvudsaken, att man får äl..
  • bennysson
    I Walk The Line skrev 2013-01-07 13:33:41 följande:

Jag gjorde också två behandlingar innan gravid :)
  • I Walk The Line
    bennysson skrev 2013-01-07 17:21:44 följande:
    Jag gjorde också två behandlingar innan gravid :)

Grattis!! Vad fort det gått för er ♡
Svar på tråden Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?