• Vickepicke

Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?

Hej! Är inne på min 2:a behandling med Gonal-F (har pco) och är nyfiken på hur många behandlingar ni genomgick innan ni plussade? Var på Sophiahemmet igår och fick starta med primolut-nor igen innan Gonalen "sätts in". Känns lite surt att man får börja om på lägsta dosen Gonal (men jag förstår ju varför).

• Svar på tråden Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?
  • Anninha

Men vickepicke, den där läkaren låter riktigt värdelös! Väldigt konstigt att säga att bara för att hjärtat slår nu är det inte säkert att det gör det om en vecka. Nehej?! Som om man inte redan vet att allt kan gå fel. Kan du inte byta läkare? Min är väldigt bra, känns nästan som att det var tack vare honom som jag blev gravid då han är så lugnande. Han sa vid sista ultraljudet att den här gången är tror jag nog du kommer bli gravid. Och det blev jag!

Jag ska på ultraljud om tio dagar, i vecka 7+2. Det är bara för att jag är utomlands (i ett annat land än mitt vanliga utomlands :)), annars hade jag fått komma tidigare, det är verkligen inga problem med sånt där. Inte så mycket nytt här annars, börjat få ömma bröst och märker att folk nog inte bryr sig så mycket om att man tackar nej till vin som man tror- eller så låtsas de bara som ingenting. Mina föräldrar, syster och bästa vän vet om det nu.

• önskarnu

Vickepicke! Jag har också gått på SH och jag vet precis vilken läkare du menar! Jag håller med dig helt och hållet, hon är helt värdelös. Hon är ny där och varje gång jag har träffat henne har jag tänkt "åh nej!" Hon verkar sjukt osäker hela tiden... När hon skulle göra vul på mig första gången hittade hon inte ens vä äggstock och andra gången jag kom tillbaka var jag överstimulerad med flera stora ägg i vä äggstock... Jag har inget som helst förtroende för henne! Men det är ju svårt att säga att man inte vill gå till en specifik läkare på SH. 

Om det är hon som har mätt skulle jag inte tro ett dugg på det. Ni har sett hjärtat slå och det är ju jätte positivt!!! Om man har sett att hjärtat slår så är det ca 5% missfallsrisk. Håll ut!!! Jag förstår att det är grymt jobbigt, men jag tror att det är lugnt. Det är hon som är helt värdelös och säger väldigt konstiga saker!

Anninha: Va spännande med vul om 10 dgr. Håller tummarna för att ser bra ut!

Bennysson och Jagvill85: Dagarna går, om än långsamt. Håll ut och kämpa på! Hoppas att ni snart får ett plus! ;) 

• jagvill85

Vilken förskräcklig lãkare cicke! Tur att du har en positiv o stöttande man! Roligt att höra att allt går bra för er också anninha och önskarnu! En vecka el 5 dagar kvar till bim o mensvärken börjar smyga sig på Inga större förväntningar men klart att man alltid hoppas! Jag tror att det är ett gott tecken benny att du inte har några symptom

• Vickepicke

Ja, Önskarnu, det är samma läkare vi pratar om! Hoppas verkligen att det inte är till henne jag får gå igen om 2 veckor..Man vill ju känna förtroende för en läkare. Usch, idag känner jag mig jättedeppig, sov inte en blund inatt, låg och tänkte hemska tankar :( Idag på jobbet får jag inte mycket gjort, skulle vilja ha lite molvärk eller nåt, känner mig så ogravid igen. Hur mår du Önskarnu? Vad har du för symptom?

• Vickepicke

Jagvill85: mensvärk 5 dgr innan bim kan ju vara molvärk också, jag håller tummarna för det i alla fall :o)

• önskarnu

Vickepicke: Jag har svullna och ömma bröst, precis som tidigare. Jag är hungrigare än vanligt, kanske psykiskt... Sen kan jag känna mig lite skakig och lite lätt illamående på morgonen om jag inte äter frukost ganska snabbt efter att jag gått upp. Sen kissar jag lite oftare än vanligt... Har ingen molvärk längre. Har gått upp kanske två kilo. Men vissa dagar mår jag som vanligt, känner ingenting och då blir jag också nervös. Men som du själv sa så kan nog symtomen komma och gå. Tycker så synd om dig! Hade det inte varit för den där dåliga läkaren, hade det nog varit helt annorlunda. Hoppas också att det du slipper henne nästa gång! Kämpa på! 

• Anninha

Visste inte att det finns såna system, att man blir tilldelad olika läkare från gång till gång. Låter rätt jobbigt, speciellt när vissa är som den nyss nämnda.

Spännande bennysson och önskarnu, inte många dagar kvar. Tror inte det är så mycket idé att analysera för mycket, det verkar vara så väldigt individuellt vilka symptom man har eller inte har! (Fast ja, det är ju svårt att låta bli...)

Jag har fått väldigt ömma bröst nu, alltså riktigt ont. Är det normalt? Har rätt små bröst i vanliga fall och brukar mest använda mjuka ovadderade och i vanliga fall bekväma bh-ar, får nog köpa något lite stadigare om detta ska fortsätta.

• Vickepicke

Ja, dåliga läkare kan verkligen få en att må pyton. Dessutom läste jag en tråd här på Familjeliv, där någon tagit ett kort på en tabell hennes läkare hade över hur stora foster skall vara vid en viss tid. Enligt den så var inte mitt foster alls för litet, det stod vecka 6+4 = 5 mm och vecka 6+5 = 6 mm. Mitt var 5,2 mm på dag 6+5 enligt henne, men jag trodde att jag var på dag 6+4 och i så fall stämde ju måttet väldigt bra!! Fattar ingenting egentligen, men jag mår illa och mina bröst är enorma, så jag tänker hålla fast vid det som goda tecken så länge, och nästa torsdag ska jag på vul igen, hoppas det blir en annan läkare då , men tyvärr blir det nog hon igen, för tydligen var min favorit Clas inte där på torsdag..!

• jagvill85

Hur går det Bennysson? Inget nytt här, molvärk från och till...är inställd på att det inte funkade denna gång heller men man kan ju inte låta bli att hoppas!

• bennysson

Ja du....jagvill85 Känner ingenting. Så vet inte ens om mensen är på G. Känner inga vanliga "veckan före menssymptom" Inställd på att börja om med sprutorna. Men än är inte loppet kört. Men hoppas ingenting. Lika bra så :( när ska du testa?

Svar på tråden Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?