• Vickepicke

Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?

Hej! Är inne på min 2:a behandling med Gonal-F (har pco) och är nyfiken på hur många behandlingar ni genomgick innan ni plussade? Var på Sophiahemmet igår och fick starta med primolut-nor igen innan Gonalen "sätts in". Känns lite surt att man får börja om på lägsta dosen Gonal (men jag förstår ju varför).

• Svar på tråden Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?
  • jagvill85
    bennysson skrev 2012-11-26 22:01:43 följande:
    Vad sa blodprovey förresten???

Jag borde få svar idag, men de kollar väl ifall det finn hcg i blodet. Blodprovet togs av en sjuksköterska men råkade stöta på min gyn iaf och han blev så glad och förvånad att se mig där Det är ju faktiskt en evighet till 14.12! Vilken vecka räknas det som?
  • Anninha

Har varit på vul idag. Fostret var 4 mm och man såg ett svaaagt hjärtslag, eller rättare sagt han kunde mäta det, inget man kunde se. Tyckte 4 mm lät litet då jag är i vecka 6+1 eller 2 om man räknar från ägglossning (kanske hade det någon dag senare än jag trodde). Men jag frågade flera gånger och läkaren sa att det var helt normalt och att allt såg ut som det skulle. Blir lite förvirrad av alla olika trådar och tabeller, t.ex. om det står att fostret ska vara en viss storlek vecka 6, menar man då i början eller slutet av vecka 6? Till slut hittade jag den här sidan som jag tycker är väldigt bra och tydlig, får se om länken fungerar:

www.barntotal.se/portal/index.php&task=view&id=206&Itemid=165/#5

Och enligt den verkar det ju normalt, i den lägre änden av skalan.

Nu när jag kom hem från utlandsvistelsen vägde jag mig och såg att jag gått ner mer än två kilo jämfört med en månad sedan kring ägglossning. Har jag tyckt jag ätit lika mycket som vanligt minst och har inte tränat förutom promenader. Brösten är större än någonsin och magen lite svullen så jag har inte märkt det. Min pojkvän tyckte inte alls det var bra.. får tänka på att äta lite oftare kanske så det räcker till. Hoppas det inte är något som påverkar, har läst att vissa går ner i början så det ska väl vara ok ändå.

Nytt vul om två veckor.

Hur går det för er andra?

• jagvill85
    Anninha skrev 2012-11-27 15:52:22 följande:
    Har varit på vul idag. Fostret var 4 mm och man såg ett svaaagt hjärtslag, eller rättare sagt han kunde mäta det, inget man kunde se. Tyckte 4 mm lät litet då jag är i vecka 6+1 eller 2 om man räknar från ägglossning (kanske hade det någon dag senare än jag trodde). Men jag frågade flera gånger och läkaren sa att det var helt normalt och att allt såg ut som det skulle. Blir lite förvirrad av alla olika trådar och tabeller, t.ex. om det står att fostret ska vara en viss storlek vecka 6, menar man då i början eller slutet av vecka 6? Till slut hittade jag den här sidan som jag tycker är väldigt bra och tydlig, får se om länken fungerar: www.barntotal.se/portal/index.php Och enligt den verkar det ju normalt, i den lägre änden av skalan. Nu när jag kom hem från utlandsvistelsen vägde jag mig och såg att jag gått ner mer än två kilo jämfört med en månad sedan kring ägglossning. Har jag tyckt jag ätit lika mycket som vanligt minst och har inte tränat förutom promenader. Brösten är större än någonsin och magen lite svullen så jag har inte märkt det. Min pojkvän tyckte inte alls det var bra.. får tänka på att äta lite oftare kanske så det räcker till. Hoppas det inte är något som påverkar, har läst att vissa går ner i början så det ska väl vara ok ändå. Nytt vul om två veckor. Hur går det för er andra?

Det varierar säkert mellan olika tabeller och millimetrar men om din gyn säger att det är normalt så kan du nog lita på honom Jag ville fråga dig Anninha vad du gör i Frankrike, jobbar du el studerar? Eller var det så att din pojkvän jobbar där? Jag har nyligen blivit klar med min doktorsavhandling här i Schweiz och har ett jobb kontrakt (uppehållstillstånd) till slutet av januari. Hade så gott som lyckats få ett nytt jobb fixat fr.o.m. februari (muntligt kontrakt) men fick just ett email om att tyvärr p.g.a omstruktureringar kan de inte längre erbjuda mig ett jobb! Blev såå ledsen! Känns som att det är sä svårt att hitta ett jobb och nu dessutom blir det ju ännu knepigare i.o.m. graviditeten. Ãr samtidigt såå lycklig över mitt plus och positiva blodprov idag! Men det känns som en så knepig situation för tillfället Lyckligtvis har mannen anställning ännu framtill 2014...ursäkta men jag måste bara få skriva av mig...
  • bennysson

Anninha. Om Gyn säger att det är normalt så är det förmodligen det :)

Längtar som en galning till 14 dec. Kommer då vara i vecka 7+0 den dagen tror jag ( om man utgår från ägglossningen eller 7+3 om man räknar från mensen) Gjorde nytt test idag bara för att jag är nojjig. Plusset kom fram direkt då nu är jag lite lugn igen.

Men ujuj vilket humööööör jag har.... Min man är redan trött på

Mig hahahahaha

• bennysson

Förresten. Min första graviditet gick jag ber flera kilo i början. Men tog igen det sen ;)

• Vickepicke

4 mm låter ju normalt för 6+1, min var ju bara 5,2 mm i vecka 6+5. Jag ska på vul imorgon igen och så mycket ångest som jag haft de senaste 2 veckorna har jag aldrig upplevt tidigare. Jag känner nästan att det inte är värt att vara gravid pga hur jag mår.. När jag var gravid med min son var allt bara bra och jag hade inga tankar alls på missfall. Det är mitt förra missfall och läkarens ord som förstört all glädje nu. Inatt drömde jag att fostret var dött och att jsg fick abortpiller för att skynda på kroppen att stöta ut det. Gjorde ju inte ångesten mindre... MEN imorgon får vi veta, ska bli skönt hur det än blir. Jag är ju fortfarande lite illamående ibland, så lite hopp finns det ju också :) It aint over til the fat lady sings :)

• Anninha

Ge inte upp vickepicke! Usch vad det är jobbigt det här ibland. Vid varje positivt besked blir man glad en liten stund och sedan början oron.

Jo, min gyn har mitt fulla förtroende så jag får lita på det. Man borde inte googla så mycket.

Jagvill85, tråkigt med beskedet om jobbet. Men måste vara skönt att vara klar med avhandlingen! Min pojkvän bor här sedan lång tid tillbaka, han är inte härifrån utan mix av lite olika nationaliteter, inte svensk. Han har ett fast jobb som jag inte tror han kommer bli av med i första taget... om han inte själv vill byta. Så det känns tryggt. Jag har bott här mer permanent sedan ett och ett halvt år ungefär. Som jag sa tidigare har jag bett om carte de sejour, så jag är bosatt här nu. För det krävdes en bostad vilket min pojkvän alltså har, samt att han intygade att han tar ansvar ekonomiskt och bevisar att han kan det. Jag har nämligen inget fast jobb, jag sysslar med en slags artistisk frilans kan man säga, beställningar som jag delvis kan jobba med hemifrån. Det är lite svårare att få jobb för mig här utan kontaktnät så det känns lite oroande för mig med, men hoppas det blir bättre på sikt. Och mannen har ju i alla fall sitt jobb. Hur funkar det för dig då, du sa uppehållstillstånd, dras det in om du inte har jobb?

Förresten apropå blodprov så har min läkare ordinerat ett heltäckande blodprov för att kolla allt möjligt från blodgrupp till toxoplasmos till hepatit som jag gjort idag. De blev tom förvånade på labbet så mycket de skulle kolla, de fick ta åtta provrör. Det verkar inte göras i Sverige, eller?

• Anninha

Bennysson, ok det blir nog samma här med vikten, tror inte det ska vara några problem! Har redan börjat jobba på det :)

Svar på tråden Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?