• Vickepicke

Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?

Hej! Är inne på min 2:a behandling med Gonal-F (har pco) och är nyfiken på hur många behandlingar ni genomgick innan ni plussade? Var på Sophiahemmet igår och fick starta med primolut-nor igen innan Gonalen "sätts in". Känns lite surt att man får börja om på lägsta dosen Gonal (men jag förstår ju varför).

• Svar på tråden Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?
  • bennysson

Åh vad kul önskarnu!!!!!! Vilken v är du i nu? 5+4 här idag! Ska på vul nästa fredag 14/12. Zzzzzzz långt dit. För långt. Är så nervös!! Mitt illamående slog dock till häromdagen. Vill typ skjuta mig själv varje morgon. Verkligen hatar att må illa!!!

• önskarnu

Mmmmm illamående är inte kul! Men se det positivt att du har symtom... Vet precis hur den där väntan är, varje dag känns som 5 år, men håll ut, snart är det den 14/12 :) Enligt mitt tidigare vul skulle jag vara 10+6 idag, enl vul idag var det 11+1, så jag ligger någonstans kring 11 veckor. 

• Anninha

Är här också! Härligt önskarnu att få se lille varelsen. Jobbigt med illamåendet bennysson, hoppas du hittar något som hjälper mot det. Och som sagt, då vet du att det händer saker i kroppen i alla fall.

Åttonde veckan för mig, ca 7+2. Ömmandet i brösten kom tillbaka efter några dagar även om de inte gör lika ont som i början. Känner mig trött ibland, är väldigt glad just nu att jag inte har ett jobb där jag måste gå till kontoret kl 7. Mår inte illa direkt, aptiten är dock lite konstig. Jag blir hungrig ofta men när jag börjar tänka på vad jag ska äta känns allt motbjudande. Dock brukar det funka att ta en bit frukt eller något så känns det bättre. Skönt att man inte mår som the duchess of Cambridge i alla fall :). Har också haft rätt mycket molvärk de senaste dagarna, nästan så jag undrar om jag ska vara orolig. Har vul nästa tisdag 11.12 så om en vecka.

Hur gör ni, tränar ni något? Svårt att veta vad som är bäst då rekommendationerna är så olika. Vissa säger träna som vanligt men sen kommer det att om man har ökad risk för missfall ska man inte jogga t.ex.. Hur ska man kunna veta det om man är gravid för första gången? Jag har gått promenader och igår försökte jag mig på att jogga väldigt försiktigt varvat med gång för första gången på två månader. Är kanske inte direkt joggingväder i Sverige vad jag förstår, här är det sol och 15 grader! Så det är rätt skönt att komma ut lite och det känns som man blir piggare faktiskt.

• jagvill85

Hej på er!

Jag håller också på och oroar mig och har därför inte varit så aktiv på FL. Är rädd att läsa sånt som får mig att oroa mig ännu mer Förvånad 
    Väntar också som Bennysson otåligt på det första vul den 14.12...bara en vecka kvar. 
    Har ganska mycket molvärk från och till, ofta på natten, samt lite  ömma och knöliga bröst. Är lite förkyld sen förra veckan så stannar hemma idag. Har bara lite stegring kring 37.2 och snuva men vill inte anstränga mig för mycket så jag tar det lite lugnt. Hoppas det inte är farligt på nåt vis Obestämd Någon annan här som varit krasslig? 
    Har därför också haft lite paus med tränandet, men tror jag ska ta det lite lugnt på den fronten  i fortsättningen också eller gå på lite lugnare pass iaf.

Jag tänker som du Anninha, hur kan man veta när det är första gången man är gravid. Läste lite liknande om att ha sex i tidig graviditet, det borde ju inte skada men man vet ju aldrig. Har dessutom inte haft så mycket lust på sista tiden...känner mig så uppblåst hela tiden liksom 

Härligt med vecka 11, önskarnu! Skönt att snart nå slutet på den första trimestern Glad 

• Anninha

Jagvill85, jag blev förkyld med halsont några dagar efter jag plussade och har varit lite småsjuk i stort sett hela tiden sedan dess, lite bättre nu dock. Först blev jag också orolig men sen läste jag att immunförsvaret sänks vid graviditet, detta för att kroppen ska acceptera embryot, som ju är en främmande kropp, och inte stöta bort det. Det är alltså väldigt vanligt att bli lite sjuk och inget farligt, men om man får hög feber eller andra allvarliga komplikationer ska man såklart söka läkarhjälp.

Har inte heller så jättestor lust med sex. Dessutom så tar jag fortfarande progesteronvagitorier och det blir rätt kladdigt plus att min kille tycker det känns obehagligt och svider. Just det skulle väl kunna avhjälpas genom att använda kondom men det har hur som helst inte blivit så mycket...

• bennysson

Ingen fara att bli lite sjuk. Påverkar inte fostret :) Jag tänker avhålla mig från sex fram till åtminstone vul. Har kompisar som haft upprepade missfall och de har fått strikta order om sexförbud till vecka 12. Så måste ligga något i det... Idag har jag bara försökt släppa all oro. Oavsett om jag oroar mig eller inte så kan jag inte styra vad som händer. Men det känns olidligt att få vänta en vecka till på vul. Har varit på väg flera ggr att ringa och böna om en tidigare tid....

• önskarnu

Jag har också förstått att det inte är farligt att vara förkyld så länge man inte har hög feber. Vad gäller träning har jag också varit väldigt försiktig, inte sprungit någonting, utan bara gått på promenader. Man vill ju minska risken för missfall så gott man kan. Har även varit väldigt försiktig vid sex.

• Vickepicke

Hej på er! Skönt att se att era graviditeter fortskrider. Jag har varit nere på botten ett tag nu, var hos läkaren idag och kommer att bli skrapad nästa vecka. Sjukt jobbigt att se det lilla livlösa fostret på ultraljudsskärmen men det var viktigt att jag tittade sa läkaren, för att se att inget liv finns kvar i och med skrapningen. Hade tur och hamnade hos min favoritläkare idag, det betyder otroligt mycket i dessa situationer att man hamnar hos rätt person. Jag lämnar tråden nu och önskar er alla lycka till med era magar! Kram!

• önskarnu

Åh Vickepicke! Måste kännas hemskt! Tänker på dig och hoppas att det kommer gå bra för dig snart också! Lycka till!! 

• Anninha

Förstår att det känns hopplöst just nu Vickepicke men det kommer gå bra till slut. Håller tummarna för dig. Och hoppas ändå få höra någonting från dig om hur det går! Stor kram

Svar på tråden Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?