Bite me skrev 2010-01-26 19:41:22 följande:
Veckorna, veckorna är skillnaden, iom veckorna så tillkommer en fysisk mognad, storlek har inte mycket med saken att göra alls, varför är det så svårt att fatta? Och JA, tre veckor är STOR skillnad när det gäller prematur vård, det finns en anledning till att de delar in prematura barn i olika grupperingar beroende på vilka veckor de föds i, o jag har just länkat o citerat om de olika anledningarna. Vad är det du inte fattar?
Tro mig när jag säger att vi till fullo förstod vilken tur vi haft, och vi gnällde inte ett dugg. Vi smög nästan efter väggarna på neonatal för att inte vara till besvär.
Jag kan inte tänka mig någon annan ställe inom vården där man vårdar så skillda tillstånd så tätt, och det blir en jobbig situation för alla. Jag har talat med väninnor som fått friska fullgångna barn, och den information och hjälp de fick på bb fick aldrig jag. Jag krävde inte den hjälpen heller - det fanns alltid någon annan som behövde den bättre. Så var det. Jag beklagar det inte ens - hur skulle jag kunna göra det. Andra
behövde resurserna bättre än jag. Punkt. Men jag kunde inte gärna gå därifrån heller. Jag var där jag var.
Även vanliga "bb mammor" sitter ju där med sin babyblues och alla hormoner som stormar i kroppen och gråter floder. Men som mamma till ett relativt friskt barn på neonatal förväntas man bara vara innerligt tacksam - och det är man också. Men man är också rädd. Och ledsen. Och trött. Och besviken på att det inte blev som man trodde.
Hade min pojke inte kommit precis då han kom hade han troligen dött i min mage. Eftersom ingen förstod hur illa det var med min moderkaka blev det vaginal förlossning som slutade minst sagt tumultartat. Jag slutade inte blöda och min man blev stående i ett hav av blod när jag rullades åt ett håll och vår pojke åt ett annat. Han visste inte om någon av oss levde.
Allt sådant har man ju med sig in på neonatal helt färskt och obearbetat. Att det finns många som har det värre gör inte att man själv mår mindre dåligt. Och uppfattas det som gnälligt av de här andra föräldrarna som har det svårare (och jag är absolut inte ironisk - många hade och har det förstås
mycket värre än vi) så får det göra det. Det är inte så mycket att göra åt.