k girl skrev 2010-01-26 16:49:49 följande:
Jag har faktiskt också reagerat på vad trådstartaren reagerade på. Det var folk i "min" graviditetstråd som redan halvvägs började prata om hur less de var och att de ville att ungen skulle komma ut. Min syster fick sin son i vecka 30 och jag vet att hon tyckte det var väldigt jobbigt. Hon säger att hon inte kunde förstå att han var hennes och att hon var rädd för att röra honom i början. Amma kunde han inte göra utan sondmatades. Lungorna var inte helt utvecklade. De flesta av oss har väl en bild av att få föda barn, börja amma och sedan komma hem med sitt lilla pyre inom några dagar. Är det så konstigt att man kanske tycker att det är jobbigt att det inte blir så, även om barnet inte är extremt prematur? Fattar inte denna "tävling".
nä men visst, det är ju det som är grejen. Att det kan vara jobbigt även om allt gått bra. Din syster hade en bild av att gå 40 veckor, föda barn, komma till bb och sen åka hem efter ett par dagar med det lilla knyttet. Sen blir det inte så, allt man ställt in sig på kastas omkull. Vi fick inte stanna på neo på nätterna när han intensivvårdades för där fanns inga föräldrarum. Bara en sån sak som att åka hem på kvällen och beisen är kvar på neo. Magen är borta men man har ingen bebis med hem, den känslan är så mentalt jobbig.
Så även om ens barn är friskt under omständigheterna eller om barnet är mycket sjukt så är neotiden oerhört jobbigt psykiskt. Så fattar inte heller denna tävling.