• Fiviva

Hur kan man önska sig ett prematur barn??

Som prematur mamma till två så blir jag så bedrövad och rent ut sagt förbannad på folk som gnäller och klagar över att dom vill ha ut sina bebisar förtidigt.
    Jag förstår att många bara säger det för att dom ont eller har det fysiskt jobbigt.
    Ett talesätt "Nu får h*n ta och komma snart"
    Men det finns även många som rent menar att dom vill ha hjälp med att hitta sätt att få igång fl i v 33-34.
    Jag tycker det är vansinnigt och fruktansvärt okunnigt.

Mycke grundar på ren svartsjuka.. jag hade lätt bytt att gå gravid ha ont och längta efter mitt barn istället för att sitta bredvid en kuvös och kläppa på ett barn fullt med sladdar.
    Men likaväl så blir jag uppriktigt arg på människor som önskar sina egna barn den påfrestningen det "kan" innebära att födas förtidigt pga att dom själv har jobbigt.

Egoistiskt.

• Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??
  • Fiviva

Nej och du kan inte förstå mig. bra då slipper vi tjaffs mer.

• Bite me
    Fiviva skrev 2010-01-26 20:16:16 följande:
    Nej och du kan inte förstå mig. bra då slipper vi tjaffs mer.
    JO, jag förstår dig o ditt synsätt o anser att du är okunnig på området o att du bör läsa på mer innan du anklagar människor för div. du inte har en aning om.
  • Trollet Ludenben
    Bite me skrev 2010-01-26 20:12:00 följande:
    Absolut, det finns barn som är fullgångna som är sjukare än barn födda i v.27, men vad jag läst om TS så var hennes prematur född i v.33+ o fullt frisk (ur prematura mått mätt).
    Ja men oavsett det så har ju ts lika stor rätt att tycka att hennes neotid var jobbig. Mentalt sett kan det ju vara lika svårt för henne som för mig. Vad jag förstår det som är det just det som var ts fråga. Att mitt barn tillhör en grupp och hennes ett annat förändrar ju inte att det är en kris att få barn prematurt och det är jobbigt och mycket svåra känslor blandat med glädje oavsett. Sen är det ju klart att en som får barn i v 24 och pendlar mellan hopp och förtvivlan i evigheter och chanserna inte är lika stora, klart att de föräldrar har de jobbigare. Men att det finns andra som har det värre påverkar ju inte ens egen sorg och förtvivlan. Det finns alltid någon här på jorden som har det värre hur hemska saker du eller jag än har upplevt.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Mimmla

Det handlar väl inte om okunskap! När vår son föddes i vecka 28 hade jag inga som helst kunskaper om prematuritet. Det var en chock och jag vågade knappast åka hem för jag var övertygad om att de skulle ringa från sjukhuset och berätta att det hänt något.

I dag, med den kunskap jag inhämtat sedan dess så förstår jag att jag inte hade behövt oroa mig så mycket. NU vet jag att ett lungfriskt, icke tillväxthämmat barn som föds i vecka 28 inte löper någon någon större risk att dö. Men DÅ hade jag bara mina fullgångna barn att relatera till.

I dag förstår jag att de som har barn födda i vecka 23 eller 24 mest sannolikt har haft en mycket värre neotid än vad vi hade, men jag kan ju för den sakens skull inte ta bort känslan av hur jag upplevde vår neotid. Det går inte att revidera känslor och upplevelser i efterhand.

• k girl
    Bite me skrev 2010-01-26 19:58:38 följande:
    Veckorna, veckorna är skillnaden, iom veckorna så tillkommer en fysisk mognad, storlek har inte mycket med saken att göra alls, varför är det så svårt att fatta? Och JA, tre veckor är STOR skillnad när det gäller prematur vård, det finns en anledning till att de delar in prematura barn i olika grupperingar beroende på vilka veckor de föds i, o jag har just länkat o citerat om de olika anledningarna. Vad är det du inte fattar?
    Men vad är din poäng? Ingen får yttra något eller tycka det är jobbigt för du har haft det jobbigare? För det känns som om det är det du säger.
  • Sunkiissed
    SaJo81 skrev 2010-01-26 19:59:44 följande:
    jag avundas alla som fick gå en en hel graviditet......längtade så under graviditeten att bli så där härligt stor och vagga fram med stolt min....Blev inte så då pojkarna kom v 30+1, visserligen mådde dom jätte bra hela tiden men ändå, jag (miss)unnar ingen den fruktansvärda tiden man går igenom och inte tala om vad barnen går igenom den första tiden som tidigt födda!
    Ja, visst saknar man graviditeten :(
  • Fiviva
    Bite me skrev 2010-01-26 20:17:15 följande:
    JO, jag förstår dig o ditt synsätt o anser att du är okunnig på området o att du bör läsa på mer innan du anklagar människor för div. du inte har en aning om.
    Det jag anklagar/ifrågasätter  folk för är hur dom kan vilja önska få ett barn i v 33 inget annat?
    Finns det statistik över det att läsa på?
    Varför folk vill föda förtidigt.?

Det området är jag väldigt okunnig på och du får jätte gärna upplysa mig om vars jag hittar den informationen så jag kan bli lika kunnig som du.
    För jag har ingen egcentrisk erfarenhet att vilja föda i v33.
    Hade föredragit v40-42 men det kanske bara är jag..
  • Sunkiissed
    ääni skrev 2010-01-26 16:45:28 följande:
    Så de kan ibland rädda barn före vecka 23+ var min poäng. I vecka 23+ däremot är överlevnaden betydligt större. Om jag inte minns fel är den 56 % bland de levande födda.
    Ja mellan v 23-25 tror jag det ligger på den %..
    Mina barn föddes i v24+4, vi fick komma hem i v36+4 utan sond eller sygas så för oss gick det väldigt bra :) Inga operationer osv..

Men vi fick se mycket sorligt på sjukhuset.

Och det är inte en lätt tid att ha ett sjuktbarn och ett barn kan vara sjukt när det kommer i v33..
  • Fiviva
    Bite me skrev 2010-01-26 19:51:01 följande:
    Om jag inte minns fel så skiljer det tre veckor mellan era barns födelse, Ludenben i v.30 o du i v.33, STOR skillnad. Som sagt, det där med okunskap på området återkommer i dina inlägg. Läs på för Guds skull; Cirka 70-80 procent av de barn som är födda före graviditetsvecka 29 överlever. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 29 och 32 överlever fler än 90 procent. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 33 och 37 överlever 99 procent av barnen. www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Efter-forlossni.../ www.tryggabarn.nu/barn/Page6312.html Med för tidigt född (prematur) menas barn som är födda före 38:e graviditetsveckan. Det nyfödda barnet väger då ofta mindre än 2500 gram. Även en del barn, som föds i normal tid har emellertid en vikt under 2500 gram. Dessa barn benämns "lätta för tiden". Orsaken kan vara en kromosomrubbning, infektion eller att moderkakan inte har fungerat. Rökning är en annan viktig orsak till låg födelsevikt. De flesta prematura barn är födda efter 32:a graviditetsveckan och med födelsevikt över 1 500 gram. Gruppen mycket för tidigt födda barn, födda mellan 29:e och 32:a graviditetsveckorna utgör 0,8 procent av de levande födda barnen och de extremt tidigt födda (vecka 23 - 28) endast 0,3 procent (cirka 300 barn/år). Efter att ha läst kanske du inser att DU o ditt barn befinner sig i en gruppering o Ludenbens barn i en annan, som sagt, STOR SKILLNAD.
    Jag kan förstå om du tycker "men sluta gnäll hellre v 33 än v25" men lite så känns det för mig. hellre v 42 än 33.
  • satakatse

oj... finns de folk som vill ha ut sina barn innan fullgången tid?

har för mig att tex möjlkhormonerna kommer inte igång förrän till slutet mot grav...

mina föddes oxå i grav vecka 28, med första veckan som risk för att de skulle dö... ändå är och var de friska, men att födas så pass tidigt är riskfyllt...

Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??