Trollet Ludenben skrev 2010-01-26 19:01:07 följande:
jag har inte tolkat det på nåt sätt alls hade till och med missat det, läste det när jag såg detta Men om någon säger att de kom hem från neo efter en vecka så hade jag inte brytt mig på det vis att jag tog illa upp. Den som säger så har ju rätt till sin känsla och uppfattning. I mig svider det inte alls utan jag tänker bara att för dom, ur deras perspektiv kan det vart en jobbig förlossning. De har inte mina erfarenheter så de ska heller inte fråntas sin rätt att känna att det är jobbigt. Jag tyckte det var jättejobbigt att vara 2 veckor på neo med stora sonen. Den förlossningen höll på att gå åt skogen då fosterljuden sjönk i samband med värkar under ctg-kurvan och när
bm letar med doptonen hittar hon inga hjärtljud. Det var 2 veckor efter det på neo pga att han var tillväxthämmad. Men när jag jämför mina förlossningar var klart nummer två värst men visste jag ju inte då jag fick nummer ett.
Jag stör mig inte på att de säger att de kommer hem efter en vecka, klart det är skönt! Det som känns malplacerat är uttrycket "äntligen", men som jag skrev nedanför så har ju alla sina perspektiv och för mig är ju en vecka ingenting, medan jag förstår att det för andra kan vara lång tid. För de som spenderat flera år på sjukhus så är ju mina sju månader ingenting, så är det ju och för att inte trampa någon på tårna så använder jag mig sällan av uttrycket äntligen (tror att det kan förekomma någon gång i min presentation, men i regel undviker jag det).
För mig är också nummer två värst, vilket kan låta konstigt eftersom han föddes i v.35+1, medan dottern föddes i v.24+1. Men det var jobbigare att bara ligga ner i 13 veckor innan förlossningen och knappt få träffa min dotter än vad det var att ligga på neonatalen i 16 veckor, då hade jag ju iallafall något att sysselsätta mig med.
Konstiga känslor det här, eftersom jag såklart skulle välja 13 veckor i en sjukhussäng istället för en extremt prematur förlossning igen, men du kanske förstår hur jag menar?