• Fiviva

Hur kan man önska sig ett prematur barn??

Som prematur mamma till två så blir jag så bedrövad och rent ut sagt förbannad på folk som gnäller och klagar över att dom vill ha ut sina bebisar förtidigt.
    Jag förstår att många bara säger det för att dom ont eller har det fysiskt jobbigt.
    Ett talesätt "Nu får h*n ta och komma snart"
    Men det finns även många som rent menar att dom vill ha hjälp med att hitta sätt att få igång fl i v 33-34.
    Jag tycker det är vansinnigt och fruktansvärt okunnigt.

Mycke grundar på ren svartsjuka.. jag hade lätt bytt att gå gravid ha ont och längta efter mitt barn istället för att sitta bredvid en kuvös och kläppa på ett barn fullt med sladdar.
    Men likaväl så blir jag uppriktigt arg på människor som önskar sina egna barn den påfrestningen det "kan" innebära att födas förtidigt pga att dom själv har jobbigt.

Egoistiskt.

• Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??
  • Bite me
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-26 19:57:52 följande:
    31+4 var min, inte 30. Men skit samma, tillhör ändå grupen mycket förtidiga iofs. Men v 33 är ganska tidigt det med och besvären barnen dras med behöver inte vara mindre i v 33 som i 31 eller 32.
    Kolla in statistiken o hur viktiga varje dag kvar i magen är, så kommer även du att inse att det är viktigt att hålla isär dagar, veckor, äpplen o päron.
  • SaJo81

jag avundas alla som fick gå en en hel graviditet......längtade så under graviditeten att bli så där härligt stor och vagga fram med stolt min....

Blev inte så då pojkarna kom v 30+1, visserligen mådde dom jätte bra hela tiden men ändå, jag (miss)unnar ingen den fruktansvärda tiden man går igenom och inte tala om vad barnen går igenom den första tiden som tidigt födda!

Tristan & Anakin 20 veckor
  • Fiviva
    Bite me skrev 2010-01-26 19:58:38 följande:
    Veckorna, veckorna är skillnaden, iom veckorna så tillkommer en fysisk mognad, storlek har inte mycket med saken att göra alls, varför är det så svårt att fatta? Och JA, tre veckor är STOR skillnad när det gäller prematur vård, det finns en anledning till att de delar in prematura barn i olika grupperingar beroende på vilka veckor de föds i, o jag har just länkat o citerat om de olika anledningarna. Vad är det du inte fattar?
    jag är medveten om detta var denna fråga jag vill ha svar på.

Bara med tanke på hur det bemöter hennes situation och min.
    Har hon rätt att tycka att det var jobbig men inte jag? eftersom min är född 3 veckor senare??? det var det jag ville komma fram till.
  • Proletariatet
    ääni skrev 2010-01-26 19:59:14 följande:
    Absolut! Idag är jag ju införstådd i att det är så det kommer gå till om jag någon gång i framtiden vill ha fler barn, då kommer jag ju inte heller planera in en graviditet när jag har små barn hemma. Men antagligen blir det inga fler barn här, jag törs inte utmana ödet med tanke på att det satte igång i v.22+2 sist.
    Jag beklagar verkligen din bebis bortgång
  • Bite me
    Fiviva skrev 2010-01-26 20:00:46 följande:
    jag är medveten om detta var denna fråga jag vill ha svar på.Bara med tanke på hur det bemöter hennes situation och min.Har hon rätt att tycka att det var jobbig men inte jag? eftersom min är född 3 veckor senare??? det var det jag ville komma fram till.
    Jag har aldrig sagt att du inte får uppleva din tid som jobbig, du har ju onekligen gjort det, jag ber dig bara sätta det i perspektiv när du domderar kring hur andra ska få tycka o tänka. För i mina ögon gör en födsel i v.33 dig knappast till talesperson för vilka som får inte inte får önska sig ett tidigt barn, o allt eftersom jag läser det du skriver står det rätt klart att du inte är särskilt insatt i ämnet heller. Du skriver vad du känner, inte vad du har kunskap o erfarenhet om o kring, vilket jag kan tycka är viktigt att påpeka då du väljer att kalla människor som inte delar dina åsikter om de för dig uppenbarligen heliga sista veckorna, för egoister. Jag undrar vem som är egocentrisk egentligen i denna tråd?
  • Trollet Ludenben
    Bite me skrev 2010-01-26 19:59:29 följande:
    Kolla in statistiken o hur viktiga varje dag kvar i magen är, så kommer även du att inse att det är viktigt att hålla isär dagar, veckor, äpplen o päron.
    Jo statistiken visar ju det såklart. Men det kan fortfarande finnas ett barn som är sjukare i v 33 än min som var i 31. Statistiken visar ju det vanligaste, det som de är flest av. Men statistiken visar inte enskilda fall.
    Det är klart att det är viktigt med antal dagar för ett prematurt barn. Men min tex, läkarna sa att han var mycket mer omognare i sina lungor än barn brukar vara vid den veckan. Hur går det ihop med statistiken?
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Fiviva
    Bite me skrev 2010-01-26 20:04:56 följande:
    Jag har aldrig sagt att du inte får uppleva din tid som jobbig, du har ju onekligen gjort det, jag ber dig bara sätta det i perspektiv när du domderar kring hur andra ska få tycka o tänka. För i mina ögon gör en födsel i v.33 dig knappast till talesperson för vilka som får inte inte får önska sig ett tidigt barn, o allt eftersom jag läser det du skriver står det rätt klart att du inte är särskilt insatt i ämnet heller. Du skriver vad du känner, inte vad du har kunskap o erfarenhet om o kring, vilket jag kan tycka är viktigt att påpeka då du väljer att kalla människor som inte delar dina åsikter om de för dig uppenbarligen heliga sista veckorna, för egoister. Jag undrar vem som är egocentrisk egentligen i denna tråd?
    Men har det här varit något test på hur mycke kunskap jag har om prematura barn? vill du göra ett frågeformulär som jag ska fylla i också???

Egocentrisk... hmm du gjorde personliga angrepp och jag svarade utifrån mina egna upplevelser, jag kan inte svara för hur någon annan har haft det eller hur?
    Denna tråd handlade om att jag kan inte för min värld förstå hur någon kan vilja bli igångsatt i v 33-34 eller vad nu denna tjejen var i för vecka.
    Men det slutade med att jag istället måste redovisa för dig vad jag kan om prematurer och inte.

För vad du jobbar på nu är att jag ska begripa att min son var fullt frisk när han föddes iom att han föddes i v 33 för det är inget jämtmot vad andra varit med om.
  • ääni
    Fiviva skrev 2010-01-26 19:56:32 följande:
    Bara med tanke på hur det bemöter hennes situation och min. Har hon rätt att tycka att det var jobbig men inte jag? eftersom min är född 3 veckor senare??? det var det jag ville komma fram till.
    Generellt sett är det en enorm skillnad mellan de olika veckorna. Varje dag i magen har stor betydelse för barnets utveckling och mognad, det vet alla vi som fått en prematur. I de flesta fall är det stor skillnad mellan vecka 31 och 33. Jag tror inte att du förnekar det. Men varje barn är unikt och självklart var det en känslomässigt jobbig tid för dig när ditt barn kom för tidigt.
  • Bite me
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-26 20:09:19 följande:
    Jo statistiken visar ju det såklart. Men det kan fortfarande finnas ett barn som är sjukare i v 33 än min som var i 31. Statistiken visar ju det vanligaste, det som de är flest av. Men statistiken visar inte enskilda fall.Det är klart att det är viktigt med antal dagar för ett prematurt barn. Men min tex, läkarna sa att han var mycket mer omognare i sina lungor än barn brukar vara vid den veckan. Hur går det ihop med statistiken?
    Absolut, det finns barn som är fullgångna som är sjukare än barn födda i v.27, men vad jag läst om TS så var hennes prematur född i v.33+ o fullt frisk (ur prematura mått mätt).
  • Bite me
    Fiviva skrev 2010-01-26 20:11:53 följande:
    Men har det här varit något test på hur mycke kunskap jag har om prematura barn? vill du göra ett frågeformulär som jag ska fylla i också??? Egocentrisk... hmm du gjorde personliga angrepp och jag svarade utifrån mina egna upplevelser, jag kan inte svara för hur någon annan har haft det eller hur?Denna tråd handlade om att jag kan inte för min värld förstå hur någon kan vilja bli igångsatt i v 33-34 eller vad nu denna tjejen var i för vecka.Men det slutade med att jag istället måste redovisa för dig vad jag kan om prematurer och inte.För vad du jobbar på nu är att jag ska begripa att min son var fullt frisk när han föddes iom att han föddes i v 33 för det är inget jämtmot vad andra varit med om.
    Nej, du kan inte förstå, men det ger dig ingen rätt att kritisera o kalla människor för egoister för att du inte förstår.
Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??