• Fiviva

Hur kan man önska sig ett prematur barn??

Som prematur mamma till två så blir jag så bedrövad och rent ut sagt förbannad på folk som gnäller och klagar över att dom vill ha ut sina bebisar förtidigt.
    Jag förstår att många bara säger det för att dom ont eller har det fysiskt jobbigt.
    Ett talesätt "Nu får h*n ta och komma snart"
    Men det finns även många som rent menar att dom vill ha hjälp med att hitta sätt att få igång fl i v 33-34.
    Jag tycker det är vansinnigt och fruktansvärt okunnigt.

Mycke grundar på ren svartsjuka.. jag hade lätt bytt att gå gravid ha ont och längta efter mitt barn istället för att sitta bredvid en kuvös och kläppa på ett barn fullt med sladdar.
    Men likaväl så blir jag uppriktigt arg på människor som önskar sina egna barn den påfrestningen det "kan" innebära att födas förtidigt pga att dom själv har jobbigt.

Egoistiskt.

• Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??
  • Trollet Ludenben
    Bite me skrev 2010-01-26 15:48:31 följande:
    Låter helt klart som en pärs. Hur länge låg han i resp.? Behövde han operera ductus, det har nämligen min son gjort, därför jag frågar, för oftast får de ju medicin så att ductus stänger sig. Min son hade dock otur o efter att medicinen verkat åkte han på en svår infektion/blodförgiftning o ductus öppnade sig igen. Beundrar starkt de kirurger som kan "laga" ett hjärta på en kille som väger 550 gram, helt otroligt.
    han låg 4 dygn. Sen klarade han sig tack och lov med cpap och därefter syrgas. Nej, han slpp operation för ductus stängde sig.
    Fy vad hemskt att din åkte på en infektion så den öppnade sig igen. Vi hade tur i oturen. Vår klarade sig igenom neotiden utan infektioner och sånt men mentalt var vi helt körda. Bara miljön på en neoavdelning är påfrestande. Att vistas där dagligen och ens bebis med massa slangar är så jobbigt även om bebisen mår under omständigheterna bra. Men det tror man inte innan man vart i situationen. Man tycker att det är så fantastiskt att de räddar för tidigt födda ner till 23+ men allt det jobbiga, hur föräldrar lever i en bubbla av hopp och förtvivlan och hur livet utanför sjukhusets väggar fortsätter att existera men man har ingen aning om vad som händer där, det är verkligen svårt att föreställa sig känslan innan man vart där.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Jokkan

Jag hoppas på att bäbis kommer när h*n känner sig redo, och även om det inte alltid är så enkelt så hoppas jag att det dröjer några veckor.  ..men visst är det okej att säga att bäbis gärna får komma i vecka 38? ..eller? ..jag har fått höra att bäbisen ska vara fullgången då? Jag är gravid med första barnet så jag vet inte så mycket! =P

Mvh
    Jokkan

• Trollet Ludenben
    Jokkan skrev 2010-01-26 16:29:04 följande:
    Jag hoppas på att bäbis kommer när h*n känner sig redo, och även om det inte alltid är så enkelt så hoppas jag att det dröjer några veckor.  ..men visst är det okej att säga att bäbis gärna får komma i vecka 38? ..eller? ..jag har fått höra att bäbisen ska vara fullgången då? Jag är gravid med första barnet så jag vet inte så mycket! =P Mvh Jokkan
    en normal graviditet är från 37+0 och framåt (efter v 42 är det väl över tiden) så i v 38 är det fullgånget.
    Fick första sonen i v 36+6. Han räknades till prematur precis på gränsen men hade han inte vart så tillväxthämmad hade vi inte fått vara på neo. Han var mindre vid föseln än den som föddes v 31+4.
  • Jokkan
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-26 16:32:06 följande:
    en normal graviditet är från 37+0 och framåt (efter v 42 är det väl över tiden) så i v 38 är det fullgånget.Fick första sonen i v 36+6. Han räknades till prematur precis på gränsen men hade han inte vart så tillväxthämmad hade vi inte fått vara på neo. Han var mindre vid föseln än den som föddes v 31+4.
    Okej! Tack för svar!

..har det gått bra för er?

Mvh
    Jokkan
  • StarkMamma
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-26 16:32:06 följande:
    en normal graviditet är från 37+0 och framåt (efter v 42 är det väl över tiden) så i v 38 är det fullgånget. Fick första sonen i v 36+6. Han räknades till prematur precis på gränsen men hade han inte vart så tillväxthämmad hade vi inte fått vara på neo. Han var mindre vid föseln än den som föddes v 31+4.
    Hur mycket vägde han?
    Min dotter var också tillväxthämmad och vägde 2225 gram och var 41 cm när hon föddes i vecka 36+1.
    2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • Trollet Ludenben
    StarkMamma skrev 2010-01-26 16:38:11 följande:
    Hur mycket vägde han? Min dotter var också tillväxthämmad och vägde 2225 gram och var 41 cm när hon föddes i vecka 36+1.
    han vägde 2080 och var 44 lång. Var beredd på en stor bebis för jag hade höga sf-mått. Jag fick chocken när jag fick syn på den lille.
  • ääni
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-26 16:18:56 följande:
    han låg 4 dygn. Sen klarade han sig tack och lov med cpap och därefter syrgas. Nej, han slpp operation för ductus stängde sig.Fy vad hemskt att din åkte på en infektion så den öppnade sig igen. Vi hade tur i oturen. Vår klarade sig igenom neotiden utan infektioner och sånt men mentalt var vi helt körda. Bara miljön på en neoavdelning är påfrestande. Att vistas där dagligen och ens bebis med massa slangar är så jobbigt även om bebisen mår under omständigheterna bra. Men det tror man inte innan man vart i situationen. Man tycker att det är så fantastiskt att de räddar för tidigt födda ner till 23+ men allt det jobbiga, hur föräldrar lever i en bubbla av hopp och förtvivlan och hur livet utanför sjukhusets väggar fortsätter att existera men man har ingen aning om vad som händer där, det är verkligen svårt att föreställa sig känslan innan man vart där.
    Jag läste en studie av svenska barn i somras. Den innehåll de ca 1000 barn som fötts de senaste tre åren mellan vecka 22+0 och 27+6, tror jag det var, plus en som var född i vecka 21+5. Den överlevde vad jag förstod. I vecka 22+ överlever 10 % av de som föds levande. Bara lite information.
  • ääni

Så de kan ibland rädda barn före vecka 23+ var min poäng. I vecka 23+ däremot är överlevnaden betydligt större. Om jag inte minns fel är den 56 % bland de levande födda.

• Trollet Ludenben
    ääni skrev 2010-01-26 16:42:57 följande:
    jo, jag vet.
  • Trollet Ludenben
    Jokkan skrev 2010-01-26 16:36:39 följande:
    Okej! Tack för svar! ..har det gått bra för er? Mvh Jokkan
    Ja, det har gått bra. Han är ett år om en månad han har förkylningastma men det är det enda. Det är jag inte särskilt orolig för, det växer bort.
Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??