• Fiviva

Hur kan man önska sig ett prematur barn??

Som prematur mamma till två så blir jag så bedrövad och rent ut sagt förbannad på folk som gnäller och klagar över att dom vill ha ut sina bebisar förtidigt.
    Jag förstår att många bara säger det för att dom ont eller har det fysiskt jobbigt.
    Ett talesätt "Nu får h*n ta och komma snart"
    Men det finns även många som rent menar att dom vill ha hjälp med att hitta sätt att få igång fl i v 33-34.
    Jag tycker det är vansinnigt och fruktansvärt okunnigt.

Mycke grundar på ren svartsjuka.. jag hade lätt bytt att gå gravid ha ont och längta efter mitt barn istället för att sitta bredvid en kuvös och kläppa på ett barn fullt med sladdar.
    Men likaväl så blir jag uppriktigt arg på människor som önskar sina egna barn den påfrestningen det "kan" innebära att födas förtidigt pga att dom själv har jobbigt.

Egoistiskt.

• Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??
  • Bite me
    Fiviva skrev 2010-01-26 11:38:27 följande:
    Är det okunskap för att jag upplevde min sons födelse traumatisk?Nu får du ge dig.Bara för att jag upplevde den som jobbig betyder inte att det finns människor i och utanför min omgivning som gått igenom saker som är 1000 gånger värre.JAG tar illa vid mig när någon vill föda förtidigt. för jag kan för allt på jorden inte förstå varför...
    Varför ska du förstå? Det är varken din önskan eller dina barn som påverkas, så varför bry sig? Det angår väl inte dig! För övrigt skulle iNGEN välja att utsätta sitt barn för onödigt lidande, vilket du tycks tro.
  • Danitra
    Är det okunskap för att jag upplevde min sons födelse traumatisk? Nu får du ge dig. Bara för att jag upplevde den som jobbig betyder inte att det finns människor i och utanför min omgivning som gått igenom saker som är 1000 gånger värre. JAG tar illa vid mig när någon vill föda förtidigt. för jag kan för allt på jorden inte förstå varför...
    Och så finns det andra som har så plågsamma graviditeter som drabbar både dom och deras familjer så pass illa att det är värt att förlösa barnet tidigare än v.40.
    Jag kan förstå din ståndpunkt, men du verkar ha svårt att ha förståelse för andra.
  • Bite me
    Är det okunskap för att jag upplevde min sons födelse traumatisk?Nu får du ge dig.Bara för att jag upplevde den som jobbig betyder inte att det finns människor i och utanför min omgivning som gått igenom saker som är 1000 gånger värre.JAG tar illa vid mig när någon vill föda förtidigt. för jag kan för allt på jorden inte förstå varför...
    Och ja, det är okunskap att du fortfarande tänker på din sons sena prematura förlossning som traumatisk, o okunskap att du upplevde den som det då. Hade du varit mer påläst o haft mer kunskap om prematurer så hade du varit medveten om att det inte finns något traumatiskt över att förlösas så sent i en graviditet.
  • Fiviva

Nä skit i andra och sköt dig själv är en bra livsfilosofi. vilken underbar värld vi skulle leva in.
    varför följer du inte dina råd själv?
    varför bryr du dig om vad jag tycker?

• Bite me
    Fiviva skrev 2010-01-26 11:42:15 följande:
    Nä skit i andra och sköt dig själv är en bra livsfilosofi. vilken underbar värld vi skulle leva in.varför följer du inte dina råd själv?varför bryr du dig om vad jag tycker?
    För att du anklagar mig för diverse omotiverade egenskaper, helt absurt.
  • Fiviva
    Bite me skrev 2010-01-26 11:42:03 följande:
    Och ja, det är okunskap att du fortfarande tänker på din sons sena prematura förlossning som traumatisk, o okunskap att du upplevde den som det då. Hade du varit mer påläst o haft mer kunskap om prematurer så hade du varit medveten om att det inte finns något traumatiskt över att förlösas så sent i en graviditet.
    Men det är väl för fasiken individuellt.
    Jag kan inte veta hur det är att föda ett barn på 400g.

Jag tror inte du förstår vad jag menar... Rent medicinskt så var inte min sons första tid överhängande farlig alls.
    Men KÄNSLOMÄSSIGT så var det jobbigt för mig.

Det har inget med okunskap att göra. jag pratar om min känsla till sonens födelse.

ett annorlunda exp:
    En 20årig kvinna i sverige får barn med sin kille men men blir lämnad.
    hon tycker att det är kämpigt att vara ensamstående och leva på social bidrag.
    I indien finns en 20 kvinna som försöker kämpa för att ge sin tre barn mat för dagen.

Svenskan vet mycke väl att hon har det betydligt lättare än indiskan men känner ändå att det var en tungperiod i sitt liv när hon tittar tillbaka.

problemen är alltid relativa, och det finns ALLTID någon som har det värre.
    saken är hon man upplever sina egna upplevelser.
    och bara för att man upplever sina egna upplevelser som jobbiga så betyder inte det att man glömt att det finns dom som upplevt sämre saker.
    Och även om svenskan är medveten om att indiskan har det svårare än vad hon har så kan hon knappst förstå dom som frivilligt sätter sig i den situationen.

kanske dumt exempel men kanske du förstår vad jag menar.
    detta handlar inte om något som har med okunskap att göra alls untan känslan till upplevelsen.
  • Fiviva
    Danitra skrev 2010-01-26 11:41:14 följande:
    vad för förstålse för andra??
    Förståelse att man vill föda tidigare pga en obekväm graviditet?
  • Danitra
    Fiviva skrev 2010-01-26 11:55:32 följande:
    vad för förstålse för andra?? Förståelse att man vill föda tidigare pga en obekväm graviditet?
    Precis.
  • Fiviva
    Bite me skrev 2010-01-26 11:43:13 följande:
    För att du anklagar mig för diverse omotiverade egenskaper, helt absurt.
    Jag anklagar väl inte dig som person heller?

Utan detta är en tjej som väntar sitt första barn.
    Hon är less på sin graviditet helt enkelt och vill ha ut sitt barn i v 33 utan en tanke på att detta barn kanske mår sämre utanför magen än i.
  • Bite me
    Fiviva skrev 2010-01-26 11:53:57 följande:
    Men det är väl för fasiken individuellt.Jag kan inte veta hur det är att föda ett barn på 400g. Jag tror inte du förstår vad jag menar... Rent medicinskt så var inte min sons första tid överhängande farlig alls. Men KÄNSLOMÄSSIGT så var det jobbigt för mig. Det har inget med okunskap att göra. jag pratar om min känsla till sonens födelse.ett annorlunda exp:En 20årig kvinna i sverige får barn med sin kille men men blir lämnad.hon tycker att det är kämpigt att vara ensamstående och leva på social bidrag.I indien finns en 20 kvinna som försöker kämpa för att ge sin tre barn mat för dagen.Svenskan vet mycke väl att hon har det betydligt lättare än indiskan men känner ändå att det var en tungperiod i sitt liv när hon tittar tillbaka.problemen är alltid relativa, och det finns ALLTID någon som har det värre.saken är hon man upplever sina egna upplevelser.och bara för att man upplever sina egna upplevelser som jobbiga så betyder inte det att man glömt att det finns dom som upplevt sämre saker.Och även om svenskan är medveten om att indiskan har det svårare än vad hon har så kan hon knappst förstå dom som frivilligt sätter sig i den situationen.kanske dumt exempel men kanske du förstår vad jag menar.detta handlar inte om något som har med okunskap att göra alls untan känslan till upplevelsen.
    Klart att det känslomässigt var jobbigt för dig, men det ger inte dig rätten att hävda att andra är egoister för att de önskar sig något som inte är farligt för deras barn.
Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??