• Fiviva

Hur kan man önska sig ett prematur barn??

Som prematur mamma till två så blir jag så bedrövad och rent ut sagt förbannad på folk som gnäller och klagar över att dom vill ha ut sina bebisar förtidigt.
    Jag förstår att många bara säger det för att dom ont eller har det fysiskt jobbigt.
    Ett talesätt "Nu får h*n ta och komma snart"
    Men det finns även många som rent menar att dom vill ha hjälp med att hitta sätt att få igång fl i v 33-34.
    Jag tycker det är vansinnigt och fruktansvärt okunnigt.

Mycke grundar på ren svartsjuka.. jag hade lätt bytt att gå gravid ha ont och längta efter mitt barn istället för att sitta bredvid en kuvös och kläppa på ett barn fullt med sladdar.
    Men likaväl så blir jag uppriktigt arg på människor som önskar sina egna barn den påfrestningen det "kan" innebära att födas förtidigt pga att dom själv har jobbigt.

Egoistiskt.

• Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??
  • Ida04Emma06Thea09
    Jag håller med er helt och hållet jag blir galen på gravida som vill få ut barnet tidigare än BF, alla mina barn är prematurer och jag hade önskat att få gå tiden ut nån gång för alla veckor på neo är ingen dans på rosor som alla verkar tro, ni vet inte vad ni ber om när ni vill ha ut era bebisar förtidigt.. Precis som någon skrev längre upp så hade jag verkligen önskat att få gå höggravid och haft mina barn i magen 40v ut! 
  • Danitra
    Ida04Emma06Freya09 skrev 2010-01-25 19:43:41 följande:
    Jag håller med er helt och hållet jag blir galen på gravida som vill få ut barnet tidigare än BF, alla mina barn är prematurer och jag hade önskat att få gå tiden ut nån gång för alla veckor på neo är ingen dans på rosor som alla verkar tro, ni vet inte vad ni ber om när ni vill ha ut era bebisar förtidigt.. Precis som någon skrev längre upp så hade jag verkligen önskat att få gå höggravid och haft mina barn i magen 40v ut! 
    Fast det är ju skillnad på att vilja slippa vänta ända till BF och på att önska sig en prematur!
    Och vem har någonsin sagt att en vistelse på neontalen är en "dans på rosor"?!
  • ääni
    Förresten! Såg ni dokumentären "Den sköra tråden" på SVT? Finns på SVT Play annars.
  • gutegirl

För egen del är jag i vecka 24 nu och har jordens jävla foglossning. Det gör skitont och jag blir helt handikappad. Gissa om jag vill att bebis ska komma ut helst i morgon?

Det betyder dock inte att jag önskar mig en liten alien som måste sondmatas, självklart vill jag att mitt barn ska födas i fullgången tid och må bra.

Va fan, har ni typ aspergers eller nåt och tar allt bokstavligt? Att man säger "Kom ut nuuuu!" är något man säger när man egentligen menar "Låt tiden gå fort så det är klart".  Precis som man uttrycket "hålla ett öga" inte betyder att man håller i ett öga.

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Fiviva
    gutegirl skrev 2010-01-26 11:07:37 följande:
    För egen del är jag i vecka 24 nu och har jordens jävla foglossning. Det gör skitont och jag blir helt handikappad. Gissa om jag vill att bebis ska komma ut helst i morgon? Det betyder dock inte att jag önskar mig en liten alien som måste sondmatas, självklart vill jag att mitt barn ska födas i fullgången tid och må bra. Va fan, har ni typ aspergers eller nåt och tar allt bokstavligt? Att man säger "Kom ut nuuuu!" är något man säger när man egentligen menar "Låt tiden gå fort så det är klart".  Precis som man uttrycket "hålla ett öga" inte betyder att man håller i ett öga.
    Om su läser igen så står det klart och tydligt att #oftast# är det bara ett uttryck.
    För vissa är det allvar.
  • Bite me
    Fiviva skrev 2010-01-14 22:44:28 följande:
    Som prematur mamma till två så blir jag så bedrövad och rent ut sagt förbannad på folk som gnäller och klagar över att dom vill ha ut sina bebisar förtidigt.Jag förstår att många bara säger det för att dom ont eller har det fysiskt jobbigt.Ett talesätt "Nu får h*n ta och komma snart"Men det finns även många som rent menar att dom vill ha hjälp med att hitta sätt att få igång fl i v 33-34.Jag tycker det är vansinnigt och fruktansvärt okunnigt. Mycke grundar på ren svartsjuka.. jag hade lätt bytt att gå gravid ha ont och längta efter mitt barn istället för att sitta bredvid en kuvös och kläppa på ett barn fullt med sladdar.Men likaväl så blir jag uppriktigt arg på människor som önskar sina egna barn den påfrestningen det "kan" innebära att födas förtidigt pga att dom själv har jobbigt.Egoistiskt.
    För det första så står det att du fött i v.33 o v.37, så har du inte bara ETT prematurt barn då?

Och för det andra kan jag inte förstå varför du hakar upp dig på vad andra vill o önskar. Barn födda i v.33 räknar jag som knappt prematura, det gör även sjukvården då de klassas som sent prematura, så du tycks ha mycket okunskap i ämnet.

Jag har fött i v.23, v.24, o två gånger i v.36+1, med de två senare åkte jag hem inom ett dygn o har aldrig räknat dem som prematura. Jag begärde att få bli igångsatt, var heligt trött på att vara gravid i läkarna gick med på det båda gångerna. Är jag också okunnig då enligt dig?
  • Fiviva
    Bite me skrev 2010-01-26 11:11:43 följande:
    För det första så står det att du fött i v.33 o v.37, så har du inte bara ETT prematurt barn då? Och för det andra kan jag inte förstå varför du hakar upp dig på vad andra vill o önskar. Barn födda i v.33 räknar jag som knappt prematura, det gör även sjukvården då de klassas som sent prematura, så du tycks ha mycket okunskap i ämnet. Jag har fött i v.23, v.24, o två gånger i v.36+1, med de två senare åkte jag hem inom ett dygn o har aldrig räknat dem som prematura. Jag begärde att få bli igångsatt, var heligt trött på att vara gravid i läkarna gick med på det båda gångerna. Är jag också okunnig då enligt dig?
    Det blev lite tok i formuleringen där ja.
    "Som prematur mamma till två så blir jag så bedrövad och rent ut sagt förbannad på folk"
    Jag har två barn varav ett är prematur.
    sonen kom i v 33 och lillan i v37.
    Lillan var tillväxthämmad och var påväg ut i v 31 men blev stoppad.
    jag är överlycklig att hon inte förtidigt hon med, med tanke på att hon var 33% tillväxthämmad tror jag inte hon hade haft goda chanser om hon fötts i tex v 25.

Men varför detta påhopp. har ingen betydelse om jag har en eller två prematurer.
    om dom är födda i v 33 eller v40.
    Sen om du inte anser att det är prematurer står för dig.
    Det var fortfarande en traumatisk upplevelse för mig.
    Men den förlorade tiden då han låg i kuvös att inte få amma, att få en bebis full med sladdar och ett hjärta som inte riktigt vill hänga med.
    Hur man upplever saker är rätt individuella. du som fått så pass mycke tidigare tycker kanske inte att jag ens har rätt att öppna käften.
    Andra som fött inom normaltid komplikationslöst tycker att jag har all rätt att vara ledsen över den första tiden i min sons liv.

vad är det jag har okunskap i??
    Och ja.. jag tycker det är vanisnnigt att chansa och vilja bli igångsatt i v 33.
    Okunskap lär du inte ha eftersom du redan gått igenom två prematura födslar, men jag kan för allt i världen inte förstå om du skulle vilja ha ditt väntade barn före v33.
    Du kan knappast mena att du föredrar att dom kommer förtidigt än gå gravid?
  • GirlyNoob

Jag har haft grava problem med foglossning sen v.17 och jag kan i ärlighetens namn säga att jag ser hellre att den kommer ut i v.38 än att jag går över 2 veckor.

Dock inga önskemål om att den ska komma i v.30.

Men i och med att foglossningen är som den är så känner jag att jag har svårt att ta hand om sonen jag redan har. Att gå ut med honom och åka pulka är uteslutet om jag inte har hjälp av någon.

• Bite me
    Fiviva skrev 2010-01-26 11:34:27 följande:
    vadå dömer ut dig.  Men har stoppat upp en pinne i arschlet på dig idag?
    Du sitter ju o skriver en TS att jag är egoist som vill föda mina barn innan de är fullgångna, är inte det att dömma?`Hur står det till med läs o skrivförståelsen?
  • Fiviva
    Bite me skrev 2010-01-26 11:31:32 följande:
    Fast det står inte för mig enbart eftersom du sitter o dömmer ut mig på helt lösa grunder o bara baserad på din erfarenhet. O nej, jag tycker nog inte att du ens har rätt att öppna käften, för v.33 är SENT prematurt, o dina åsikter om dina upplevelser tyder på stor okunnighet kring prematurvården. Läs på lite innan du dömer ut andra, som med stor sannolikhet har goda kunskaper om prtematurer o neonatal. O ja, jag bönade o bad läkarna att sätta igång mig i v.32, läs på så ser du att det faktiskt inte är någon "big deal", tyvärr fick jag inte igenom mina önskemål förrän i v.36+1.
    Är det okunskap för att jag upplevde min sons födelse traumatisk?
    Nu får du ge dig.
    Bara för att jag upplevde den som jobbig betyder inte att det finns människor i och utanför min omgivning som gått igenom saker som är 1000 gånger värre.
    JAG tar illa vid mig när någon vill föda förtidigt. för jag kan för allt på jorden inte förstå varför...
Svar på tråden Hur kan man önska sig ett prematur barn??