Hur kan man önska sig ett prematur barn??
Jag håller delvis med ts - men det finns naturligtvis undantag.
Själv fick jag min pojke i v. 33 och det var förstås jobbigt på många sätt, speciellt eftersom han var så pass stor och frisk faktiskt. Det var oerhört jobbigt att vistas på neonatal med sitt lilla barn och känna att vi inte hade rätt att "ta plats" riktigt. Vi var ju priviligerade i sammanhanget, men vi hade ju inget alternativ till att vistas där. Ungefär som att ligga med blindtarmen på en canceravdelning kan jag tänka mig... man har absolut ingen rätt att klaga - men det är ju jobbigt ändå - även om det inte alls är det i jämförelse så att säga... kluvet helt enkelt.
Det jag ville komma fram till är att jag var väldigt lättad när min son kom. Jag ville att han skulle komma eftersom jag kände på mig att han inte hade det bra i magen - och det hade han inte heller (odiagnostiserad moderkakeavlossning). Däremot fick han det bra på utsidan även om det innebar tre veckor på neo.
Som gravid med misstankar om att barnet inte mår bra kan det vara oerhört svårt att verbalisera - man vill inte uttala det värsta högt - och det är också svårt att veta om det egentligen är så att man tolkar sitt eget obehag som att barnet inte mår bra. Speciellt om bm ihärdigt hävdar att allt är som det ska. Allt är inte svart vitt helt enkelt.