• Anonym (Inte ledig)

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Någon annan som upplever ledigheten som plågsam med små barn? Mina barn är under två år. Massa energi som vill klättra överallt. Pissväder, kallt ingen snö och understimulerade barn hemma. Mina försök till aktiviteter kan vara direkt plågsamma, barnen vaknar fulla av energi klockan 7. 

Dom vill till förskolan men den är stängd. Museumen vi har provat är överfulla. Mina barn saknar ju tålamodet och förstår inte varför dom behöver stå i kö och vänta, dom ligger på golvet och ålar sig och skriker när dom inte får göra något på museet för allt är upptaget, det är liksom redan fullt av barn överallt. Att köa till allt blir liksom plågsamt. Att vara hemma är detsamma. 

Blir fascinerad av alla dessa hemmaföräldrar som pratar om att förskolan skadar barn och deras anknytning. Mina barn går knappt deltid på förskolan men jag märker hur magisk denna platsen är för mina barn. Det finns andra barn. Där vi bor så finns det inga lekparker knappt om man inte ser en park som ett ställe med en gunga och så är det inget mer? Vill jag ha något mer så kräver det 40 minuters resväg? 

Vi har inga vänner med barn som är i mina barns ålder. 

Är jag ensam om att känna såhär? 

Längtar till nästa vecka!! 

• Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten
  • Anonym (I)

Lekland
    Badland
    Promenad
    Boll
    Hink och spade...

• Anonym (Inte ledig)
    Anonym (I) skrev 2024-12-30 20:47:26 följande:

Lekland
    Badland
    Promenad
    Boll
    Hink och spade...

Jag har redan tagit upp detta. Blir samma sak med badhus och lekland. Svårt att leka med hink och spade när sanden är fryst? promenad med barn under två år?? Den promenaden är att en barnet ska gå rakt ut i vägen och den andra ska kasta sten och grus på den andra. Barnen är understimulerade. Men kul att dina barn är tillräckligt stora för lekland och badhus.  
  • Anonym (Mor Anna)

Jag arbetar själv på förskola och kan trots mina erfarenheter också ruttna på allt men för det mesta funkar det om jag håller mina rutiner som på jobbet, en arbetsskada hejehe😅 men som också underlättar något enormt när man har barn i de yngre åldrarna.
    1) vaknar vid ungefär samma tid varje morgon ca: 07.00
    2) äter frukost
    3) kl 09.00 ut en sväng, promenad till något naturområde tex sjön eller skogen, tiden går och barnen hittar allt möjligt att pilla och upptäcka längs vägen 
    Träffar någon kompis, badhus, lekland mm beror lite på, planerar oftast efter olika förutsättningar som väder och om någon är hemma. 
    4) är vi borta under lunchen ca 11-12.00 har vi med matsäck och hinner även ibland med en fika där vi befinner oss.
    5) är hemma ca 15-16 beroendes vart vi är ( har långt till olika platser och är ej bilburen) 
    6) fixar middag medan barnen leker med något 
    7) äter kring 17.00 ibland lite senare 
    8) leker fram till nattningen som är ca 19 eller något senare som nu under lovet men ruckar sällan på tiderna då det känns som att allt annat kommer i obalans dagen efter och dagen efter den och så rullar det på och man får INGET gjort istället.

Så mitt bästa, du är inte ensam, alla har långtråkigt ibland och allt blir inte alltid som man tänkt sig, att hålla rutiner är det bästa när man har yngre barn, att vistas i hemmiljö( naturen och barnen får ta ut sig ordentligt!)  i det enkla kan ibland vara det bästa, att träffa kompisar med barn är guld som omväxling! Bjud hem någon kompis till barnen!! 

• Tow2Mater

Måste vara jobbigt med tvillingar.

Blås upp ett gäng ballonger, det kan sysselsätta inomhus.

• Anonym (erfarenhet)
    Anonym (Mor Anna) skrev 2024-12-30 21:00:26 följande:

Jag arbetar själv på förskola och kan trots mina erfarenheter också ruttna på allt men för det mesta funkar det om jag håller mina rutiner som på jobbet, en arbetsskada hejehe😅 men som också underlättar något enormt när man har barn i de yngre åldrarna.
    2) äter frukost
    3) kl 09.00 ut en sväng, promenad till något naturområde tex sjön eller skogen, tiden går och barnen hittar allt möjligt att pilla och upptäcka längs vägen 
    Träffar någon kompis, badhus, lekland mm beror lite på, planerar oftast efter olika förutsättningar som väder och om någon är hemma. 
    4) är vi borta under lunchen ca 11-12.00 har vi med matsäck och hinner även ibland med en fika där vi befinner oss.
    5) är hemma ca 15-16 beroendes vart vi är ( har långt till olika platser och är ej bilburen) 
    8) leker fram till nattningen som är ca 19 eller något senare som nu under lovet men ruckar sällan på tiderna då det känns som att allt annat kommer i obalans dagen efter och dagen efter den och så rullar det på och man får INGET gjort istället.

Så mitt bästa, du är inte ensam, alla har långtråkigt ibland och allt blir inte alltid som man tänkt sig, att hålla rutiner är det bästa när man har yngre barn, att vistas i hemmiljö( naturen och barnen får ta ut sig ordentligt!)  i det enkla kan ibland vara det bästa, att träffa kompisar med barn är guld som omväxling! Bjud hem någon kompis till barnen!! 

Jag har helt släppt tiderna med mitt barn, 5 år, under lovet. Är det dumt? Vi har mest varit inne och lekt med lego. Är det dumt att släppa på rutinerna med barn? 

Kommande helg har hennes pappa henne, han kommer inte vilja återgå till hennes gamla rutin, då måste ju han sova kortare. Stackarn, hon lär vara ett vrak på fsk.

Du som är förskolelärare, tror du det är dumt att jag/vi släppt på rutinerna under lovet? 

Ursäkta trådkap, TS
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (Mor Anna) skrev 2024-12-30 21:00:26 följande:

2) äter frukost

Misstänker att dina barn inte är under 2 år? 

• Anders1970
    Anonym (Inte ledig) skrev 2024-12-30 20:33:32 följande:
    Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Museumen vi har provat är överfulla. Mina barn saknar ju tålamodet och förstår inte varför dom behöver stå i kö och vänta, dom ligger på golvet och ålar sig och skriker när dom inte får göra något på museet för allt är upptaget, det är liksom redan fullt av barn överallt. Att köa till allt blir liksom plågsamt. Att vara hemma är detsamma.

Du borde passa på att öva att hålla kolla på barnen och ett tips är att gå ut med dem på upptäcksfärd i skogen. Köpt simpelt förstoringsglas.

100% uppskattat.

Sedan är biblioteket toppen med enkla ljudböcker samt sitta och följa med.
  • Anonym (R)

Har en vild snart ett-åring (började gå när hon var 9 månader, nu springer hon). Dagarna är en kamp. Jag spenderar typ all min tid på lekland, lekplatser, gallerian (finns en lekhörna), museum, biblioteket. Jag bara överlever och räknar ner till förskolan början. En dag hemma är tortyr eftersom hon har så mycket energi. Jag har ett äldre barn också som var nästan likadan. Han är dock lugn och enkel nu. Stå ut! Efter typ 4 års ålder vänder det och ledigheten är nästan återhämtning igen. 

• Anonym (I)
    Anonym (Inte ledig) skrev 2024-12-30 20:53:19 följande:
    Jag har redan tagit upp detta. Blir samma sak med badhus och lekland. Svårt att leka med hink och spade när sanden är fryst? promenad med barn under två år?? Den promenaden är att en barnet ska gå rakt ut i vägen och den andra ska kasta sten och grus på den andra. Barnen är understimulerade. Men kul att dina barn är tillräckligt stora för lekland och badhus.  
    Kan väl plocka annat än sand? Stenar o lägga i hinken? 
    Gå promenad där det inte finns bilväg i närheten?
    En fotbollplan med en boll? 
    Ha en i vagnen? 

Finns ju utmärkta lekland för småbarn och det framgår inte att du är ensamstående. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Inte ledig) skrev 2024-12-30 20:53:19 följande:
    Två så små barn låter övermäktigt. Imponerad över att du pallar. Jag kan ju lämna den äldsta hemma (han är 12 år) och helt fokusera på min yngsta. Då funkar ändå det mesta. Fast det är tufft... folk som inte längre lever småbarnsliv har glömt hur intensivt det är.
Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten