• Anonym (Inte ledig)

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Någon annan som upplever ledigheten som plågsam med små barn? Mina barn är under två år. Massa energi som vill klättra överallt. Pissväder, kallt ingen snö och understimulerade barn hemma. Mina försök till aktiviteter kan vara direkt plågsamma, barnen vaknar fulla av energi klockan 7. 

Dom vill till förskolan men den är stängd. Museumen vi har provat är överfulla. Mina barn saknar ju tålamodet och förstår inte varför dom behöver stå i kö och vänta, dom ligger på golvet och ålar sig och skriker när dom inte får göra något på museet för allt är upptaget, det är liksom redan fullt av barn överallt. Att köa till allt blir liksom plågsamt. Att vara hemma är detsamma. 

Blir fascinerad av alla dessa hemmaföräldrar som pratar om att förskolan skadar barn och deras anknytning. Mina barn går knappt deltid på förskolan men jag märker hur magisk denna platsen är för mina barn. Det finns andra barn. Där vi bor så finns det inga lekparker knappt om man inte ser en park som ett ställe med en gunga och så är det inget mer? Vill jag ha något mer så kräver det 40 minuters resväg? 

Vi har inga vänner med barn som är i mina barns ålder. 

Är jag ensam om att känna såhär? 

Längtar till nästa vecka!! 

• Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten
  • Aliona
    Anonym (Inte ledig) skrev 2024-12-31 00:08:07 följande:
    Säg det till förskolan?. 
    Ja? Det kan inte förskolan ha åsikt om. En del måste jobba över julhelgen, de flesta andra har ett antal veckors ledighet per år att ta ut och kan göra det som det passar. Det är inget krav att ta semester under vintern. 
  • Anonym (Tips)

Åk ut i skogen. Ta med varm choklad och kaffe. Dom flesta barn är idag överstimulerade av skärmar och en stund i skogen gör dom väldigt gott.

Det kan ta en stund och upplevas som att det inte finns något att göra, men ha tålamod så brukar dom efter bara en stund komma igång med världens lekar.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tips) skrev 2024-12-31 08:45:42 följande:

Åk ut i skogen. Ta med varm choklad och kaffe. Dom flesta barn är idag överstimulerade av skärmar och en stund i skogen gör dom väldigt gott.

Det kan ta en stund och upplevas som att det inte finns något att göra, men ha tålamod så brukar dom efter bara en stund komma igång med världens lekar.

Så gjorde jag med mina tvillingar . Ut i skogen, ingen riktig skog, skogsdungar i närheten av vårt hus. Med tvååringar behöver man ingen urskog.
    Vi var ute varje dag i alla väder. Jag hade ofta med varm choklad i termos och bullar. Vi gick till olika lekparker, även på vintern .
  • Anonym (Maja)

Om inte museum, lekland och badhus fungerar så tycker jag ändå det skulle vara värt att köra lite längre för att komma till en bra lekplats. Barnen behöver komma ut och röra sig uppenbarligen och få stimulans. Klä på dem och ge er ut. Är ni två föräldrar kan en ta fm och en em. Sen blir kvällen lättare och ni kan sätta den framför Barnkanalen eller leka med något de gillar. Dela upp dagen i olika aktiviteter och turas om. 

• Anonym (Mamma till 2)

Vi hade faktiskt sele på lillebror, ville ju inte sitta vagn och var snabb.
    På flygplatsen, köpcentrum, mm.

• Dethärärmittnamn
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2024-12-31 09:28:34 följande:

Jag har kvar min från sjuttiotalet som mamma satte på mig! 
  • planerar barn123
    Anonym (Inte ledig) skrev 2024-12-31 01:06:32 följande:

Handlar ju mer om att barnen inte gör det jag anser vara lämpligt. vattenpölar och liknande är inga problem. Utan här handlar det om att springa ut i vägen och att springa ner i en sjö. 

Det måste väl ändå finnas natur utan risk att springa ut på vägen någonstans? Har du bil? Åk lite längre? Finns det bussar? Åk buss. Har du inte bil eller det finns kollektivtrafik blir det lurigare, men då får du gå längre.
  • Anonym (I)

Dina barn låter totalt ouppfostrade och du verkar inte kunna hantera det/räcka till. Även små barn under 2 år ska lära sig att man inte drar andra i håret, tar leksaker osv. 

Kanske dags att spermadonatorn tar sitt ansvar också....

• Anonym (Sara)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2024-12-31 09:28:34 följande:

Kanonbra förslag. Har en kompis som använde det på sin yngsta som var sjövild när han var liten. 

Sedan har väl barnen en pappa som kan avlösa. Det är ju många röda dagar så han måste ju också varit ledig. 
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (I) skrev 2024-12-31 09:51:35 följande:

Dina barn låter totalt ouppfostrade och du verkar inte kunna hantera det/räcka till. Även små barn under 2 år ska lära sig att man inte drar andra i håret, tar leksaker osv. 

Kanske dags att spermadonatorn tar sitt ansvar också....

Dom saknar impulskontroll, jag tillåter inte detta. väldigt omodern Kommentar. 
Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten