• Anonym (Inte ledig)

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Någon annan som upplever ledigheten som plågsam med små barn? Mina barn är under två år. Massa energi som vill klättra överallt. Pissväder, kallt ingen snö och understimulerade barn hemma. Mina försök till aktiviteter kan vara direkt plågsamma, barnen vaknar fulla av energi klockan 7. 

Dom vill till förskolan men den är stängd. Museumen vi har provat är överfulla. Mina barn saknar ju tålamodet och förstår inte varför dom behöver stå i kö och vänta, dom ligger på golvet och ålar sig och skriker när dom inte får göra något på museet för allt är upptaget, det är liksom redan fullt av barn överallt. Att köa till allt blir liksom plågsamt. Att vara hemma är detsamma. 

Blir fascinerad av alla dessa hemmaföräldrar som pratar om att förskolan skadar barn och deras anknytning. Mina barn går knappt deltid på förskolan men jag märker hur magisk denna platsen är för mina barn. Det finns andra barn. Där vi bor så finns det inga lekparker knappt om man inte ser en park som ett ställe med en gunga och så är det inget mer? Vill jag ha något mer så kräver det 40 minuters resväg? 

Vi har inga vänner med barn som är i mina barns ålder. 

Är jag ensam om att känna såhär? 

Längtar till nästa vecka!! 

• Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten
  • Anonym (Sara)
    Anonym (I) skrev 2024-12-31 09:51:35 följande:

Dina barn låter totalt ouppfostrade och du verkar inte kunna hantera det/räcka till. Även små barn under 2 år ska lära sig att man inte drar andra i håret, tar leksaker osv. 

Kanske dags att spermadonatorn tar sitt ansvar också....

Lite den känslan jag också får. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Inte ledig) skrev 2024-12-31 01:06:32 följande:

Handlar ju mer om att barnen inte gör det jag anser vara lämpligt. vattenpölar och liknande är inga problem. Utan här handlar det om att springa ut i vägen och att springa ner i en sjö. 

Så absolut finns det massor att upptäcka. För det barnet som har ro till detta. På somrarna har det varit enklare när jag bott hos mina föräldrar. Dom har jättemycket parker utanför huset och om det exempelvis kommer för mycket barn när vi är ute säger vi så mina ungar börjar göra olämpliga saker, då går vi till en annan lekpark, skogsdunge. 

Det är sällan jag sätter barnen i vagnen för att dom är trötta utan för att det är omöjligt att hantera att dom ska springa ut i vägen den 20e gången och jag inte vill bära runt på någon som skriker, slår mig i huvudet. Gör sig otymplig så kan riskerar att tappa barnet. Det absolut bästa då är vagnen. Dom kan inte skada sig själva eller andra. Och jag riskerar inte att skada barnen som behöver lyfta bort barnet. Det blir liksom svårt att lyfta bort någon som gör något farligt som ålar sig samtidigt. Det är även situationer när ena ungen springer fram och sliter av ett litet barn dennes mössa och springer iväg med den. Jag kan inte tillåta barnen att bete sig så. Självklart måste man ha förståelse för barn. Men jag uppskattar att skapa aktiviteter som funkar. Hemmaaktiviterer kan vara fantastiska och vi kan sitta och pyssla. Men då behöver mina barn enormt mycket rörelse innan. Om dom varit fysiskt aktiva i 6 timmar på dagen så kan vi läsa böcker i två timmar sedan utan problem. Utan rörelse får jag mer boken i huvudet. 

Ja absolut lätt att det blir tjatande, men hur hanterar du när de gör saker de inte får eller rent av farliga saker? Hur pass ofta är ni ute i sådana miljöer? Självklart påverkar det hur pass vana de är och om de lärt sig vad som är okej och inte. Sen är det jobbigt när de är så små och inte har något vett ;)

Jag har varit stenhård med oacceptabelt beteende alltså vara elak mot andra eller rentav farliga saker. Har de inte kunnat bete sig vad gäller sånt ja då har det helt enkelt blivit fast i vagnen och hem och ha tråkigt, en direkt konsekvens. Detta är ju absolut enormt tråkigt och jobbigt men det är sällan jag behövt göra något sånt mer än en-två ggr för samma sak. Men det gäller ju då att vara konsekvent, säger du att de får en chans till ja då är det en chans. Självklart inget man tar till direkt, man börjar ju med en tillsägning och sen tar man barnet från situationen och förklarar varför och att om de fortsätter blir vi tvungna att lämna. Sen nästa gång det händer påminner man om vad som hände sista gången, det brukar vara effektivt. 

Jag var ju ute med barnen jämt vilket ju allt eftersom gjorde att barnen visste hur man beter sig. Sen är ju barn olika såklart. Jag har en av varje, en lite mer eftertänksam och försiktig och den andre en riktig daredevil på alla sätt. Men båda fullkomliga energiknippen, de var i skolåldern första gången jag tog dem på bio för innan det hade de aldrig klarat av att sitta i en biograf. Museum skulle jag aldrig tagit mina barn till heller, numera är det däremot något de skulle uppskatta och klara av. Men när mina var så små var det i första hand utomhusaktiviteter som var bäst.

Sedan hjälper det att prata mycket och rikta deras fokus, exempelvis: titta här vilken fin sten, kan ni hitta fler fina stenar? Ser ni hur den här stenen glittrar om man vrider på den såhär. Ska vi ta med dem hem och se om dem ändrar utseende när de torkat? Eller, titta på den bilen vilken färg har den, och den, och den?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag har också tvillingar, som började på förskola när de var 22 mån. Innan dess var de alltså hemma, först med mig, sedan med sin pappa. Men man behöver avlastning av varandra, det var vad som funkade för oss. För ja, det är full rulle hela dagarna med barn i den åldern.

Är du ensamstående?

Vi fick även lite hjälp av barnens farmor och farfar, vilket underlättade. Det ÄR tufft att vara själv med flera småbarn.

I mitt fall skulle jag nog säga att barnets far tog den tuffaste tiden. Han var föräldraledig sista halvåret. Då hade barnen börjat springa omkring och var ibland sjövilda.

Jag var föräldraledig tills de var drygt ett år. Då hade de precis lärt sig gå och var inte så stadiga eller snabba än. De var inte så tidiga motoriskt, vilket var en välsignelse för mig

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-31 11:57:42 följande:

I mitt fall skulle jag nog säga att barnets far tog den tuffaste tiden. Han var föräldraledig sista halvåret. Då hade barnen börjat springa omkring och var ibland sjövilda.

Jag var föräldraledig tills de var drygt ett år. Då hade de precis lärt sig gå och var inte så stadiga eller snabba än. De var inte så tidiga motoriskt, vilket var en välsignelse för mig

BarneNs far ska det stå
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (M) skrev 2024-12-31 11:35:58 följande:
    Ja absolut lätt att det blir tjatande, men hur hanterar du när de gör saker de inte får eller rent av farliga saker? Hur pass ofta är ni ute i sådana miljöer? Självklart påverkar det hur pass vana de är och om de lärt sig vad som är okej och inte. Sen är det jobbigt när de är så små och inte har något vett ;)

Jag har varit stenhård med oacceptabelt beteende alltså vara elak mot andra eller rentav farliga saker. Har de inte kunnat bete sig vad gäller sånt ja då har det helt enkelt blivit fast i vagnen och hem och ha tråkigt, en direkt konsekvens. Detta är ju absolut enormt tråkigt och jobbigt men det är sällan jag behövt göra något sånt mer än en-två ggr för samma sak. Men det gäller ju då att vara konsekvent, säger du att de får en chans till ja då är det en chans. Självklart inget man tar till direkt, man börjar ju med en tillsägning och sen tar man barnet från situationen och förklarar varför och att om de fortsätter blir vi tvungna att lämna. Sen nästa gång det händer påminner man om vad som hände sista gången, det brukar vara effektivt. 

Jag var ju ute med barnen jämt vilket ju allt eftersom gjorde att barnen visste hur man beter sig. Sen är ju barn olika såklart. Jag har en av varje, en lite mer eftertänksam och försiktig och den andre en riktig daredevil på alla sätt. Men båda fullkomliga energiknippen, de var i skolåldern första gången jag tog dem på bio för innan det hade de aldrig klarat av att sitta i en biograf. Museum skulle jag aldrig tagit mina barn till heller, numera är det däremot något de skulle uppskatta och klara av. Men när mina var så små var det i första hand utomhusaktiviteter som var bäst.

Sedan hjälper det att prata mycket och rikta deras fokus, exempelvis: titta här vilken fin sten, kan ni hitta fler fina stenar? Ser ni hur den här stenen glittrar om man vrider på den såhär. Ska vi ta med dem hem och se om dem ändrar utseende när de torkat? Eller, titta på den bilen vilken färg har den, och den, och den?
    Tro mig. Jag tar mina barn och går när dom sliter folk i håret. Men det bästa är att förebygga så detta inte inträffar alls. Men jag bestämmer inte hur mycket folk det ska vara på en plats 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Inte ledig) skrev 2024-12-31 10:50:55 följande:
    Dom saknar impulskontroll, jag tillåter inte detta. väldigt omodern Kommentar. 
    Det låter som att de har diagnoser, då är det såklart vansinnigt mycket svårare.
    Två så små som härjar runt skulle nog kunna knäcka en sten!

Jag har inget råd att ge men kan säga att jag blir alldeles matt bara av att läsa hur du har det.

Var finns pappan i det hela?
    Nära anhöriga som ni kanske kan hälsa på, eller rivs det och härjas lika mycket där isåfall?

Jag har barnbarn men vi är aldrig här, då mitt hem inte är barnvänligt för fem öre. Dock åker jag ofta hem till sonen med familj och håller barnen lite sällskap. Nu är det förstås äldre, men de var ju småttingar en gång också.
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-31 12:11:22 följande:
    Det låter som att de har diagnoser, då är det såklart vansinnigt mycket svårare.

Jag har inget råd att ge men kan säga att jag blir alldeles matt bara av att läsa hur du har det.

Nära anhöriga som ni kanske kan hälsa på, eller rivs det och härjas lika mycket där isåfall?

Jag har barnbarn men vi är aldrig här, då mitt hem inte är barnvänligt för fem öre. Dock åker jag ofta hem till sonen med familj och håller barnen lite sällskap. Nu är det förstås äldre, men de var ju småttingar en gång också.

Alla barn under 2 år saknar impulskontroll, mer eller mindre. Många över 2 år också. En del är vildare än andra. Det behöver inte betyda att de har npf.

Gradvis bör de lära sig med rätt fostran. Men sen kommer trotsåldern

Det är bara om problemen är stora, eller kvarstår när de blir äldre, som man kan börja misstänka annat. Att 2-åringar ibland tar andras leksaker eller tycker det är skoj att rycka av någon mössan (oftast menar de inget illa), är helt normalt.

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-31 12:23:31 följande:

Alla barn under 2 år saknar impulskontroll, mer eller mindre. Många över 2 år också. En del är vildare än andra. Det behöver inte betyda att de har npf.

Gradvis bör de lära sig med rätt fostran. Men sen kommer trotsåldern

Det är bara om problemen är stora, eller kvarstår när de blir äldre, som man kan börja misstänka annat. Att 2-åringar ibland tar andras leksaker eller tycker det är skoj att rycka av någon mössan (oftast menar de inget illa), är helt normalt.

Tillägg: Självklart ska man säga till eller stoppa barnen om de tar andras saker, eller knuffas t ex. Det är så de lär sig.

Men att förvänta sig att 2-åringar har impulskontroll, eller misstänka diagnos för att de inte uppför sig exemplariskt, är lite... ja.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-31 12:11:22 följande:

Jag hade två små vilda tvillingar, de lärde sig båda att gå vid 11 månader och vid 12 månader sprang de . De triggade varandra och alla omkring oss   tyckte att de var jättevilda.

Vi löste det med mycket vistelse utomhus, lekpark eller skogsutfluykt varje dag i alla väder.
    Hage inomhus tills de kom på hur de kunde hjälpas åt och rymma ur den.
    Mycket tid på barnsäkra öppna  förskolor.
    Hemma hos oss var allt 100% barnsäkrat , förstås, är nog ett måste med tvillingar.
Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten