• Anonym (Inte ledig)

    Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

    Någon annan som upplever ledigheten som plågsam med små barn? Mina barn är under två år. Massa energi som vill klättra överallt. Pissväder, kallt ingen snö och understimulerade barn hemma. Mina försök till aktiviteter kan vara direkt plågsamma, barnen vaknar fulla av energi klockan 7. 


    Dom vill till förskolan men den är stängd. Museumen vi har provat är överfulla. Mina barn saknar ju tålamodet och förstår inte varför dom behöver stå i kö och vänta, dom ligger på golvet och ålar sig och skriker när dom inte får göra något på museet för allt är upptaget, det är liksom redan fullt av barn överallt. Att köa till allt blir liksom plågsamt. Att vara hemma är detsamma. 


    Blir fascinerad av alla dessa hemmaföräldrar som pratar om att förskolan skadar barn och deras anknytning. Mina barn går knappt deltid på förskolan men jag märker hur magisk denna platsen är för mina barn. Det finns andra barn. Där vi bor så finns det inga lekparker knappt om man inte ser en park som ett ställe med en gunga och så är det inget mer? Vill jag ha något mer så kräver det 40 minuters resväg? 

    Vi har inga vänner med barn som är i mina barns ålder. 


    Är jag ensam om att känna såhär? 


    Längtar till nästa vecka!! 

  • Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten
  • Nässelfjärilen
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 21:10:06 följande:

    Kan inte relatera till din beskrivning alls. Detta handlar inte om att ha tråkigt? mina barn har aldrig haft surfplattor eller något sånt heller? hamnar mina barn på en bra plats kan dom leka i flera timmar utan problem. Jag roar dom inte? du utgår dessutom från att alla förskolor har en egen gård, detta stämmer inte. 

    I en begriplig miljö kan barnen som sagt leka? men mina barn kan fastna vid saker som inte är bra. Om jag skulle ta med dom till biblioteket idag så skulle dom springa konstant och försöka dra upp en dörr och dra igång ett larm i byggnaden. Dom är helt fixerade vid den dörren då. Ingenting är intressant förutom den dörren. Frågan är om någon normal människa skulle åka 40 minuter enkel väg och det är vad som händer, motsvarande saker kan hända i ett naturområde. Barnet har bestämt sig för att hoppa i en djup sjö. Då kommer all tid ligga på att springa ner mot sjön och det enda jag får ägna mig åt är att bära tillbaka barnet? ser du seriöst Mitt problem då som att jag vill inte att mina barn ska ha tråkigt?

    mitt perspektiv är att situationen är ohållbar. Skogen kan absolut funka men då ska det varit andra saker innan. Samma sak med biblioteket.. 

    Mitt ena barn som är under två år kan spela enkla låtar på pianot liksom, båda kan sitta i timmar och lyssna på böcker Som jag läser för dom?. Men detta funkar enbart om det hänt andra saker innan som varit fysiskt krävande. 


     


    Då åker man inte till biblioteket helt enkelt. Du utformar era aktiviteter utifrån vad dina barn klarar av och inte klarar av. Mina barn tycker biblioteket är urtråkigt för det ändamål det är till för, varför vi inte åker dit. Att en tvååring inte finner det intressant är inte konstigt. Min fyraåring tycker mest det är roligt att springa runt runt runt. 

    Det känns som att allt runtomkring er är ett problem? Är ni hemma så förstör de. Är ni ute så springer de ut på trafikerade vägar eller försöker hoppa i sjöar. På bibloteket kaosar dem. På museum är det för mycket folk och allt är bara jobbigt. Er förskola har ingen gård och tydligen finns det även ingen annan förskola/lekplats i närheten. Skogen funkar endast om ni gör något annat (?) innan. Det är mycket som inte funkar för en tvååring måste jag säga. 

    Är ditt syfte med tråden att gnälla på att det är jobbigt med två ynka veckor att underhålla dina barn eller att hitta lösningar på något du anser vara ett sådant stort problem att du väljer att skriva en tråd om det?
  • Anonym (Inte ledig)
    Nässelfjärilen skrev 2025-01-01 21:45:21 följande:
    Då åker man inte till biblioteket helt enkelt. Du utformar era aktiviteter utifrån vad dina barn klarar av och inte klarar av. Mina barn tycker biblioteket är urtråkigt för det ändamål det är till för, varför vi inte åker dit. Att en tvååring inte finner det intressant är inte konstigt. Min fyraåring tycker mest det är roligt att springa runt runt runt. 

    Det känns som att allt runtomkring er är ett problem? Är ni hemma så förstör de. Är ni ute så springer de ut på trafikerade vägar eller försöker hoppa i sjöar. På bibloteket kaosar dem. På museum är det för mycket folk och allt är bara jobbigt. Er förskola har ingen gård och tydligen finns det även ingen annan förskola/lekplats i närheten. Skogen funkar endast om ni gör något annat (?) innan. Det är mycket som inte funkar för en tvååring måste jag säga. 

    Är ditt syfte med tråden att gnälla på att det är jobbigt med två ynka veckor att underhålla dina barn eller att hitta lösningar på något du anser vara ett sådant stort problem att du väljer att skriva en tråd om det?

    Jag förstår att det är såhär att vara hemma när dom är såhär små. Biblioteket och allt annat vi brukar göra funkar toppen när förskolor och skolor är öppna? då är barnen där istället. 


    Och det är tufft att vara hemma när inget av dom strategierma man har inte funkar. 

  • Spucks
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 21:35:52 följande:

    Tvivlar starkt på det. Det som funkar är när det är lite folk omkring oss och tydliga och konkreta saker. Typ ett rum med tydliga leksaker. Typ en post där man kan sortera post, det finns säckar som breven är i. Det är begripligt. 


    Då kan dom hänga i flera timmar i streck. Bara leka med lera hemma resulterar i om vi inte varit vid en sån här lekaktivitet innan att barnen enbart sitter och pressar in degen i munnen tills dom kräks. Ingen bra aktivitet. Så en sån där lekplats där det är tydlig, stor yta och 4-6 barn till där då funkar det.

    På förskolan får dom gå in på storbarnsavdelningen flera gånger i veckan för att där är dom fantastiska. Dom kan prata med andra barn och dom kan leka med ett annat typ av material. 


    Du tvivlar stark på att de är överstimulerade? Fast det du beskriver - att de kan leka bra när det är lite folk och strukturerad och tydligt - tyder ju exakt på det!
  • Jemp
    Anonym (bbb) skrev 2025-01-01 20:08:59 följande:

    Du ska väl inte behöva "stimulera" barn?? Va fan. Låt dem leka....har de tråkigt får de väl hitta på nåt. Begriper inte....pappor och mammor är föräldrar. Inte Ronald McDonalds.


    Jo, att inte aktivera sina barn är omsorgsbrist. Sen innebär det såklart inte att roa dem varje sekund, men det minskas med tiden. 
  • Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 21:10:06 följande:

    Kan inte relatera till din beskrivning alls. Detta handlar inte om att ha tråkigt? mina barn har aldrig haft surfplattor eller något sånt heller? hamnar mina barn på en bra plats kan dom leka i flera timmar utan problem. Jag roar dom inte? du utgår dessutom från att alla förskolor har en egen gård, detta stämmer inte. 

    I en begriplig miljö kan barnen som sagt leka? men mina barn kan fastna vid saker som inte är bra. Om jag skulle ta med dom till biblioteket idag så skulle dom springa konstant och försöka dra upp en dörr och dra igång ett larm i byggnaden. Dom är helt fixerade vid den dörren då. Ingenting är intressant förutom den dörren. Frågan är om någon normal människa skulle åka 40 minuter enkel väg och det är vad som händer, motsvarande saker kan hända i ett naturområde. Barnet har bestämt sig för att hoppa i en djup sjö. Då kommer all tid ligga på att springa ner mot sjön och det enda jag får ägna mig åt är att bära tillbaka barnet? ser du seriöst Mitt problem då som att jag vill inte att mina barn ska ha tråkigt?

    mitt perspektiv är att situationen är ohållbar. Skogen kan absolut funka men då ska det varit andra saker innan. Samma sak med biblioteket.. 

    Mitt ena barn som är under två år kan spela enkla låtar på pianot liksom, båda kan sitta i timmar och lyssna på böcker Som jag läser för dom?. Men detta funkar enbart om det hänt andra saker innan som varit fysiskt krävande. 


     


    Att åka 40 min emellanåt till en aktivitet är absolut något man regelbundet gör som förälder, ja. Väljer man dessutom att bo där det bara finns vägar och ingen lekpark (var är ens detta, bor ni i Sverige?) eller skog så behöver man ju anpassa sig. 


    På skolan säger du att de är välfungerande, men nu att de inte får vara ute där heller? 


    Det är inget underligt att barn behöver springa av sig. Det underliga är att ni inte verkar ha fått det att fungera alls. 

  • Anonym (Jaga)

    Ut och jaga barnen innan en lugnare aktivitet! Någonstans måste det väl finnas gräsmattor, parker eller naturområden närmare hemmet än 40 minuters bilväg?
    Bor ni mitt i stan men utan lekplatser, parker, förskolor och skolor med lekplatser, med endast en djup sjö mellan höghusen? Glömde att höghusområden brukar ha både gräsmattor att springa på och lekparker att leka i, så stämmer inte.
    Nytt superförtätat område utan plats för gräsmattor och precis vid vattnet? Brukar ändå finnas parker och lekplatser i närområdet.
    Vill inte vara dryg, är mest bara nyfiken på hur man bor om man saknar alla fria ytor för lek som staden erbjuder men man saknar även skog och natur i närheten?
    Det sista jag kommer att tänka på är lägenhetshus insprängt i ett villaområde? Ett område mitt på någon slätt utan skog och enbart åkrar omkring och ingen plats att gå på?
    Låter inte som ett område anpassat för människor i alla åldrar att bo i.

    Om sjön har en strand på någon del med vinterupptagna bryggor och dina barn springer ner till stranden, så skulle de väl ändå sluta springa när de kommer ner till knäna i vattnet och blir blöta och kalla? Då borde de inte göra om det nästa gång och lära sig att det bara blir blött och kallt.

    Skaffa sele till barnen när ni går och springer på platser som kan bli farliga, om de inte lyssnar.

  • Anonym (Inte ledig)
    Spucks skrev 2025-01-01 21:53:58 följande:
    Du tvivlar stark på att de är överstimulerade? Fast det du beskriver - att de kan leka bra när det är lite folk och strukturerad och tydligt - tyder ju exakt på det!

    Då är dom väl inte överstimulerade?? 


    När man är hemma enbart och ska leka med lera blir det kaos. Är det för att dom blir överstimulerade? När allt funkar är när jag erbjuder vettiga aktiviteter. Att vara i skogen där dom inte begriper vad vi ska göra så ska dom springa ut på vägen. Om vi däremot går till en större skog med andra familjer, har med mat och vi alla äter samtidigt och sedan leker vi gemensamma lekar, då funkar allt toppen. Är dom överstimulerade när jag tar med dom på alla dessa aktiviteter som dom klarar av? 

  • Anonym (Jaga)

    Fast om båda barnen trycker i sig trolldeg tills de kräks så varför skulle de stanna om de hamnar med benen i tregradigt vatten?

    Låter inte helt normalt, oavsett småbarn, att tvångsmässigt trycka i sig lera och trolldeg? Den höga salthalten får människor i alla åldrar att förstå att det inte är gott och kan bli farligt så det normala är att spotta. Barn smakar förstås, men sen brukar det ta stopp.

  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (Jaga) skrev 2025-01-01 22:19:21 följande:

    Fast om båda barnen trycker i sig trolldeg tills de kräks så varför skulle de stanna om de hamnar med benen i tregradigt vatten?

    Låter inte helt normalt, oavsett småbarn, att tvångsmässigt trycka i sig lera och trolldeg? Den höga salthalten får människor i alla åldrar att förstå att det inte är gott och kan bli farligt så det normala är att spotta. Barn smakar förstås, men sen brukar det ta stopp.


    Mina barn hade en sån lek i somras där det roligaste va att springa upp på en brygga?. Dom sprang fram och tillbaka och sedan rasa ett av barnen ner. Skräcken i ögonen hos det barnet glömmer jag aldrig? och nej ramlar dom så ramlar dom i? det är inte benen utan kroppen? sedan Använder vi inte ofta färdigköpt deg som inte smakar salt. Men när vi gjort med en salt deg så kastas detta enbart i golvet? det är ingen lek. 


    Så självklart uppskattar jag situationer som funkar. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 21:10:06 följande:

    Kan inte relatera till din beskrivning alls. Detta handlar inte om att ha tråkigt? mina barn har aldrig haft surfplattor eller något sånt heller? hamnar mina barn på en bra plats kan dom leka i flera timmar utan problem. Jag roar dom inte? du utgår dessutom från att alla förskolor har en egen gård, detta stämmer inte. 

    I en begriplig miljö kan barnen som sagt leka? men mina barn kan fastna vid saker som inte är bra. Om jag skulle ta med dom till biblioteket idag så skulle dom springa konstant och försöka dra upp en dörr och dra igång ett larm i byggnaden. Dom är helt fixerade vid den dörren då. Ingenting är intressant förutom den dörren. Frågan är om någon normal människa skulle åka 40 minuter enkel väg och det är vad som händer, motsvarande saker kan hända i ett naturområde. Barnet har bestämt sig för att hoppa i en djup sjö. Då kommer all tid ligga på att springa ner mot sjön och det enda jag får ägna mig åt är att bära tillbaka barnet? ser du seriöst Mitt problem då som att jag vill inte att mina barn ska ha tråkigt?

    mitt perspektiv är att situationen är ohållbar. Skogen kan absolut funka men då ska det varit andra saker innan. Samma sak med biblioteket.. 

    Mitt ena barn som är under två år kan spela enkla låtar på pianot liksom, båda kan sitta i timmar och lyssna på böcker Som jag läser för dom?. Men detta funkar enbart om det hänt andra saker innan som varit fysiskt krävande. 


     


    Alltså dina exempel på miljöer som inte funkar är ju miljöer där det ju inte skulle funka med de flesta småbarn. Biblioteket är ju rätt tråkigt för de flesta småbarn och att då fokusera på det som verkar mest spännande, dörren, är ju då inte så konstigt. 

    Varför måste det varit andra saker innan skogen? Det förstår jag inte riktigt. 

    Du skriver också i ett annat svar att de funkar i begripliga sammanhang, men då som jag uppfattar det väldigt tydligt och uppstyrt. Men vad händer som ni är som i skogen och du styr upp en lek för att visa dem hur man gör? Självklart är det enklare att göra saker som är tydliga hur man gör, det som inte är självklart kan man ju behöva visa. Att de börjar äta lera för att de inte förstår hur man gör, ja då visar man dem hur man gör? 
Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten