Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 23:27:24 följande:
Vi vill knappast just nu sitta och fika? du sa att jag vill styra? det vill jag inte. Och tro mig vad jag kämpar med att avleda. Avleda och avleda. Jag har nog provat det mesta. Det kastas bort. Dom är under två år?
dom vill hoppa ner. Och jag är inte så sugen på det. Den andra skogen ligger förhållandevis nära en bilväg. Om vi ska säga några hundra meter ifrån. Men om den ena bestämt sig för att det är kul så är det bilar som är roligt. Jag kan försöka visa saker och ja. Det funkar om jag spänt fast barnen i vagnen och vi tittar på kottar. men så fort dom kommer ner ska det springas och göras saker som är farligt.
Sedan är inte detta ett problem när det är organiserat vilket vi kan ordna när det inte är semester?
En bra dag när jag har gett dom exakt rätt stimulans så kan jag ta med dom på finare restauranger, låta dom äta trerätters med mina vänner och dom sköter sig ytterst exemplariskt. Alla som är barnvakt åt dom säger att dom är fantastiska och roliga och undrar när dom får vara barnvakt igen. På förskolan säger dom att barnen är skötsamma, ordentliga och att dom är riktigt duktiga på att leka NÄR dom är på avdelningen med dom stora barnen. Vanligtvis är dom på förskolan mellan 9:30-13:30. Vissa dagar får dom vara kvar till 15. Men när jag kommer och hämtar vid 15 så har dom suttit och bläddrat i böcker i minst en timme och vill bli lästa för. Då har dom ro till detta för att dom blivit intellektuellt stimulerade på förmiddagen. Tidigare var dom hemma två dagar i veckan också och då åkte vi alltid till ett museum och där fick dom sina utmaningar vilket gjorde att allt flöt på exemplariskt resten av dagen.
Dom är inte dåligt uppfostrade eller monster. Däremot har dom behov av andra saker än saker som barn i deras ålder normalt sätt gör. Förskolan brukar ju vanligtvis inte ha sådär små barn på storbarnsavdelningen heller. Men ja, det blir trevligast så för alla inblandade parter?
Ok, du vill sitta och titta på utan att fika då.
Men några hundra meter? Det är ju gott om plats för en knapp tvååring!
Lek kull? Vad händer om du leker monster? Eller tävlar om vem som kommer först till en viss punkt?
Om ni går och tittar på bilarna?
Mer utmanande med två såklart, men ni är ju också två föräldrar framkom det till slut så använd er av det.
Att barnen behöver aktiveras och röra sig, och att det blir ansträngande för föräldrarna, är inte ett dugg konstigt. Det som blir underligt i den här tråden är att allt bemöts som omöjligt. Från att de inte kan sitta still (ni har väl barnstolar?) för att plocka fram pyssel till att de inte vet vad ni ska göra ute. Min erfarenhet av tvååringar är att det kan vara intensivt, men inte direkt svårt att aktivera dem.