• Anonym (Inte ledig)

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Någon annan som upplever ledigheten som plågsam med små barn? Mina barn är under två år. Massa energi som vill klättra överallt. Pissväder, kallt ingen snö och understimulerade barn hemma. Mina försök till aktiviteter kan vara direkt plågsamma, barnen vaknar fulla av energi klockan 7. 

Dom vill till förskolan men den är stängd. Museumen vi har provat är överfulla. Mina barn saknar ju tålamodet och förstår inte varför dom behöver stå i kö och vänta, dom ligger på golvet och ålar sig och skriker när dom inte får göra något på museet för allt är upptaget, det är liksom redan fullt av barn överallt. Att köa till allt blir liksom plågsamt. Att vara hemma är detsamma. 

Blir fascinerad av alla dessa hemmaföräldrar som pratar om att förskolan skadar barn och deras anknytning. Mina barn går knappt deltid på förskolan men jag märker hur magisk denna platsen är för mina barn. Det finns andra barn. Där vi bor så finns det inga lekparker knappt om man inte ser en park som ett ställe med en gunga och så är det inget mer? Vill jag ha något mer så kräver det 40 minuters resväg? 

Vi har inga vänner med barn som är i mina barns ålder. 

Är jag ensam om att känna såhär? 

Längtar till nästa vecka!! 

• Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten
  • Anonym (R)
    Anders1970 skrev 2024-12-30 21:40:56 följande:
    Du borde passa på att öva att hålla kolla på barnen och ett tips är att gå ut med dem på upptäcksfärd i skogen. Köpt simpelt förstoringsglas.

100% uppskattat.

Sedan är biblioteket toppen med enkla ljudböcker samt sitta och följa med.
    Har du småbarn? Har du haft småbarnsföräldrar? Vet du var barn under 2 år innebär?
  • Aliona

Min är äldre nu, men jag minns hur jobbigt det var med ledighet när barnet var under två. Vi hade långa ledigheter båda vinter och sommar, och hade nästan panik innan, men sen brukade vi komma in i rutinerna och det blev roligt och härligt också, Jag håller helt med förskoleläraren tidigare i tråden att rutiner är nyckeln till att få det att funka. Vi hade strikta tider för sömn, måltider och aktiviteter i den åldern och det är vad som fick det att funka.

Det andra var ordentliga utomhusvistelser varje dag för vårt barn var (är) väldigt aktivt och får han inte utlopp för energin så blev det inte kul för någon. Vi vuxna investerade i ordentliga skalkläder, fleecetröjor, gummistövlar, täckbyxor och vinterskor och var ute ett par timmar varje dag, året runt, i alla väder. Badhus och museer var verkligen inget för vårt barn i den åldern. Lekland blev han bara överstimulerad och ännu stirrigare av. Det var bara utevistelser som gällde. Vi jagade varandra, lekte Bockarna Bruse, hälsade på hundar som folk var ute med, matade ankor, kastade stenar i vatten och tävlade om största plumset, var på färg eller sifferjakt, var ute med ficklampor, lekte med geggamoja, hoppade på isfläckar, hoppade i vattenpölar, samlade pinnar?vad som helst. Det var urtråkigt för oss föräldrar och vi frös och var blöta, men det var vad som krävdes. Oavsett så var det värdefull tid med vårt barn som vi nu minns med glädje.

Hade vi väl varit ute så var det mycket lättare att vara inbne sen resten av dan, även om vi då också behövde göra saker med vårt aktiva lilla barn. Inne hade vi fysiska aktiviteter som gick an, tex att hoppa i sängen eller dansa, eller bara gå ner för alla trappor från femte våningen för att slänga ett mjölkpaket och gå alla trappor upp igen. 

Sen håller jag med dig om förskolan. Den var fantastisk för vårt barn, som älskade att träffa andra barn och få göra så mycket.

• Anonym (Mor Anna)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2024-12-30 21:13:40 följande:
    Jag har helt släppt tiderna med mitt barn, 5 år, under lovet. Är det dumt? Vi har mest varit inne och lekt med lego. Är det dumt att släppa på rutinerna med barn? 

Kommande helg har hennes pappa henne, han kommer inte vilja återgå till hennes gamla rutin, då måste ju han sova kortare. Stackarn, hon lär vara ett vrak på fsk.

Du som är förskolelärare, tror du det är dumt att jag/vi släppt på rutinerna under lovet? 

Ursäkta trådkap, TS
    Är man 5 år fixar man flexibilitet mycket bättre och har.någonstans byggt upp den inre klockan lite, skillnad på en 2 åring mot en femåring.
    Tror att mina barn blev mer flexibla kring 4 års åldern  men veckan före förskolan började jag sakteliga att vända tillbaka på rutinerna så det inte blev så jobbigt att gå upp tidigt igen. Tycker att det funkade bra.
    Så, det är inte dumt att ändra på rutinerna om barnet fixar det.🙂
  • Anonym (Mor Anna)
    Anonym (Inte ledig) skrev 2024-12-30 21:31:16 följande:

Misstänker att dina barn inte är under 2 år? 

Inte nu men en gång har de också varit små.
    Det skiljer sig dock 4 år emellan dem och med facit på hand var det än svårare med 1 barn att hitta på saker med än när dem var två och kunde leka och aktivera sig tillsammans också.
    Men klart, det är ju olika där med hur barnen är.
  • Jemp
    Anonym (erfarenhet) skrev 2024-12-30 21:13:40 följande:
    Jag har helt släppt tiderna med mitt barn, 5 år, under lovet. Är det dumt? Vi har mest varit inne och lekt med lego. Är det dumt att släppa på rutinerna med barn? 

Kommande helg har hennes pappa henne, han kommer inte vilja återgå till hennes gamla rutin, då måste ju han sova kortare. Stackarn, hon lär vara ett vrak på fsk.

Du som är förskolelärare, tror du det är dumt att jag/vi släppt på rutinerna under lovet? 

Ursäkta trådkap, TS
    Är visserligen inte förskollärare men min erfarenhet är att det beror väldigt mycket på barn. Att släppa rutiner för ett barn som hanterar det bra är knappast förödande. Även barn behöver ju ledigt och lite lugnare tempo, dessutom. Sen mår ju ingen bra av att bara sitta inne.
  • Jemp

Absolut kan det vara tufft att vara hemma med barn, och inte alls samma vila som det blir utan barn eller sen när de blir äldre. 

Däremot kan man ju inte konstatera att de är understimulerade och nöja sig där. Barnen behöver ju aktiveras för att det ska bli trevligare! 

Är du ensamstående? Barn över 3 mån är inte för små för badhuset, men självklart lär ni behöva vara mer än en vuxen med flera små barn. Kanske du kan få med dig en kompis? 

Hitta saker att roa de med i köer. En skogspromenad kan ju vara minst lika givande som ett museibesök dock. 

Låter tufft dock att bo med bara bilvägar, utan parker och där det är fullt med folk! Då behöver man jobba lite för alternativ.
    Varför inte åka till förskolan och leka på gården?

• Anonym (Inte ledig)
    Jemp skrev 2024-12-30 22:23:19 följande:

Absolut kan det vara tufft att vara hemma med barn, och inte alls samma vila som det blir utan barn eller sen när de blir äldre. 

Däremot kan man ju inte konstatera att de är understimulerade och nöja sig där. Barnen behöver ju aktiveras för att det ska bli trevligare! 

Är du ensamstående? Barn över 3 mån är inte för små för badhuset, men självklart lär ni behöva vara mer än en vuxen med flera små barn. Kanske du kan få med dig en kompis? 

Hitta saker att roa de med i köer. En skogspromenad kan ju vara minst lika givande som ett museibesök dock. 

Låter tufft dock att bo med bara bilvägar, utan parker och där det är fullt med folk! Då behöver man jobba lite för alternativ.
    Varför inte åka till förskolan och leka på gården?

Mina barn älskar simhallen, men när det är ledighet är det för mycket folk. Ena barnet kan se ett litet barn med tofs och ska springa fram gång på gång och slita loss tofsen från huvudet. Och när hen är på det humöret är det bara det som gäller. Sedan ser hen ett annat barn med en leksak, då ska hen slita den leksaken ur händerna på det barnet?. Om det är lite mindre folk är det inga problem. Mina barn har varit i samhallen sedan dom va 3 månader. Vi besöker ofta museum, badhus och liknande men på dagar och tider där det är lugn och ro. Nu blir det bara att gå runt och stoppa kaos. Det är inte kul eller bra för någon. Alla barn är inte lika kontaktsökande 
  • Anonym (Mamma till 2)

Mina överlevnadstips.
    Låt ungarna härja i skogen.
    Bada i badkaret (simhallen är ju full)
    Baka, låt ungarna diska, städa, sortera plastburkarna.( du får göra om jobbet men barnen brukar sysselsätta sig länge)

• Anonym (R)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2024-12-30 23:19:49 följande:

Mina överlevnadstips.
    Baka, låt ungarna diska, städa, sortera plastburkarna.( du får göra om jobbet men barnen brukar sysselsätta sig länge)

Barn under två år kan inte diska, baka, städa, sortera. Barn under två år äter fortfarande på allt, (exempelvis sand, kottar, småsten) klämmer sig i skåp, tröttnar på en aktivitet efter cirka en minut och vill sen gå runt planlöst, klättra, bli burna, springa, krypa. Att bada ett barn under två i badkaret tar max 30 minuter. Det förutsätter btw att du har ett badkar också. Det är också kämpigt att sen städa badrummet med ett vilt barn som springer runt i lägenheten och potentiellt kan skada sig på allt. Är man ensamstående behöver man konstant tänka på vad som kostar en själv minst energi. 

Jag rekommenderar dig varmt öppna förskolan och avskyr att den är stängd nu under jullovet. 
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2024-12-30 23:19:49 följande:

Mina överlevnadstips.

Barnen plockar undan och sorterar men vi har diskmaskin. Denna syssla tar ju inte alls lång tid heller. 

Vi har ingen skog som inte är nära bilvägar och tar jag med barnen till dessa platser så ska ena bara springa rakt ut i vägen. Lyfter upp, bär tillbaka och så springer barnet mot vägen igen. Eller så finns det en stor sjö och just den ska barnet på alla sätt och vis få hoppa i då. 

Det kommer bli jättemysigt att vara där, när barnen är större. Mina barn är extra allt. Dom behöver stimulans. Och bra aktiviteter, det är svårt att ordna med detta. Biblioteket kan vara en fantastisk plats, en bra dag. En dålig dag är det roligaste att bara springa fram och försöka öppna nödutgångarna, dra igång olika larm och barnet springer dit, jag springer efter. Jag försöker aktivera barnen men har dom bestämt sig för att dra igång larmet så är det bara det som är intressant så då får vi gå hem. 

Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten