• Anonym (Inte ledig)

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Någon annan som upplever ledigheten som plågsam med små barn? Mina barn är under två år. Massa energi som vill klättra överallt. Pissväder, kallt ingen snö och understimulerade barn hemma. Mina försök till aktiviteter kan vara direkt plågsamma, barnen vaknar fulla av energi klockan 7. 

Dom vill till förskolan men den är stängd. Museumen vi har provat är överfulla. Mina barn saknar ju tålamodet och förstår inte varför dom behöver stå i kö och vänta, dom ligger på golvet och ålar sig och skriker när dom inte får göra något på museet för allt är upptaget, det är liksom redan fullt av barn överallt. Att köa till allt blir liksom plågsamt. Att vara hemma är detsamma. 

Blir fascinerad av alla dessa hemmaföräldrar som pratar om att förskolan skadar barn och deras anknytning. Mina barn går knappt deltid på förskolan men jag märker hur magisk denna platsen är för mina barn. Det finns andra barn. Där vi bor så finns det inga lekparker knappt om man inte ser en park som ett ställe med en gunga och så är det inget mer? Vill jag ha något mer så kräver det 40 minuters resväg? 

Vi har inga vänner med barn som är i mina barns ålder. 

Är jag ensam om att känna såhär? 

Längtar till nästa vecka!! 

• Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten
  • Anonym (Inte ledig)
    Jemp skrev 2025-01-01 18:11:49 följande:
    Så du har barn som spelar piano men inte kan måla eller rita? Jag håller med om att det är en väldig massa undanflykter i tråden.
    Intresset styr här och det blir absolut inget pianospel utan krävande och stimulerande aktivitet innan. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 18:17:39 följande:
    Intresset styr här och det blir absolut inget pianospel utan krävande och stimulerande aktivitet innan. 
    Som vadå?
  • Anonym (inte alltid så lätt)

Nej, det är verkligen inte alltid så lätt. Jag har haft fyra barn under tre år, det var ett helsike ibland. Men man gör så gott man kan och är medveten om att det ibland blir pannkaka av det.

• Aliona
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 18:17:39 följande:
    Det är just det som jag och många andra har sagt i tråden men som du verkar inte ta notis om. Har man fysiska och aktiva barn så får man se till att ge dem ordentligt utmanande aktiviteter, gärna tidigt på dagen. Det är ens skyldighet som förälder. Man kan inte bara ha dem hemma eller gå till öppna förskolan eller museer fulla med barn om ens barn behöver annat, och sen klaga på att det är jobbigt att vara hemma med dem när det inte funkar. Man får se till att vara ute, jaga dem i två timmar i ösregn om det så ska vara. Bor du så kasst att du varken har naturområde eller park och bara trafikerad väg runt er så får ni ta er iväg till mer lämpliga områden så att dina barn får det de behöver för att må bra. Dina barn låter visserligen lite extrema, men det är dina barn och i dina händer att få det att funka för dem.
  • Anonym (Inte ledig)
    Aliona skrev 2025-01-01 19:46:34 följande:
    Det är just det som jag och många andra har sagt i tråden men som du verkar inte ta notis om. Har man fysiska och aktiva barn så får man se till att ge dem ordentligt utmanande aktiviteter, gärna tidigt på dagen. Det är ens skyldighet som förälder. Man kan inte bara ha dem hemma eller gå till öppna förskolan eller museer fulla med barn om ens barn behöver annat, och sen klaga på att det är jobbigt att vara hemma med dem när det inte funkar. Man får se till att vara ute, jaga dem i två timmar i ösregn om det så ska vara. Bor du så kasst att du varken har naturområde eller park och bara trafikerad väg runt er så får ni ta er iväg till mer lämpliga områden så att dina barn får det de behöver för att må bra. Dina barn låter visserligen lite extrema, men det är dina barn och i dina händer att få det att funka för dem.
    Vad tror du barnen gör på ett museum menar du?? Går runt och tittar på konst eller?? På dessa museum finns klättervägg och andra utmanande saker. Simhallen är även fysiskt krävande. När det inte är lov så har barnen gymnastik också Så då klättrar dom högst upp i ribbstolen jämt? och jag kan inte åka med dom 40 minuter enkelväg varje dag för att vara i skogen. Det går inte
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (Sara) skrev 2025-01-01 18:19:38 följande:
    Som vadå?
    Extrem fysisk aktivitet. Det lättaste är ju när det organiserat på något sätt och det finns barn i närheten. 
  • Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 20:01:47 följande:
    Vad tror du barnen gör på ett museum menar du?? Går runt och tittar på konst eller?? På dessa museum finns klättervägg och andra utmanande saker. Simhallen är även fysiskt krävande. När det inte är lov så har barnen gymnastik också Så då klättrar dom högst upp i ribbstolen jämt? och jag kan inte åka med dom 40 minuter enkelväg varje dag för att vara i skogen. Det går inte
    Men de har större behov av aktivering (av dig/er föräldrar) nu när ni är lediga. Du har fått flera tips du inte bemött (och alla förslag som besvarats är tydligen omöjliga av oklara anledningar).
    Ytterligare tips är ju att passa på med egentid med ett barn i taget. 
  • Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 20:02:50 följande:
    Extrem fysisk aktivitet. Det lättaste är ju när det organiserat på något sätt och det finns barn i närheten. 
    Men i nästa sekund är andra barn ett omöjligt hinder för dig att aktivera barnen? 
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 20:02:50 följande:
    Det verkar som att du är för trött att köra igång något, det är ju tyvärr du som är organisatören när det är lov.
  • Anonym (bbb)

Du ska väl inte behöva "stimulera" barn?? Va fan. Låt dem leka....har de tråkigt får de väl hitta på nåt. Begriper inte....pappor och mammor är föräldrar. Inte Ronald McDonalds.

Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten