Inlägg från: Nässelfjärilen |Visa alla inlägg
  • Nässelfjärilen

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 20:17:00 följande:
    Om tråkigt är att ha sönder saker och springa på en trafikerad väg eller hoppa i en djup sjö..
    Fast är det verkligen allt eller inget? Är upplägget alltid så att de har möjligheten att förstöra och springa i trafikerade vägar så kanske du/ni ska ändra plats för vald aktivitet. Kanske ta bort det man inte vill ska gå sönder och sedan ha det som lärtillfälle att man inte tar sönder sina leksaker/sitt hem. Nu under ledigheten så är många förskolor stängda och då kan man ta tillfället att använda deras gård som lekplats. Väldigt bra: ingen risk att springa på trafikerade vägar. 

Personen i fråga har rätt. Barn måste lära sig att ha tråkigt. Aldrig har jag upplevt att så många barn inte kan ha tråkigt som nu. De har väldigt lite fantasi och kräver mycket extern stimulans i form av att omvärlden (föräldrar, pedagoger) ska ge dem allt serverat på ett silverfat. Det sjukaste är att de kan stå i ett rum fyllt med leksaker och säga att det inte finns något att göra. 

Vad ligger denna rädsla i att ett barn ska ha tråkigt? Är man en dålig förälder bara för att man inte alltid är där och närvarande? Jag upplever att många föräldrar har just det tankesättet: att de är sämre för att de inte hinner med att leka alla dygnets timmar. Men oftast är det föräldrar som valt tillfällen att vara närvarande och pushat för självständighet och egen lek som har barn som har en hejdundrande fantasi och kan leka självständigt utan att löpa amok.
  • Nässelfjärilen
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 21:10:06 följande:

Kan inte relatera till din beskrivning alls. Detta handlar inte om att ha tråkigt? mina barn har aldrig haft surfplattor eller något sånt heller? hamnar mina barn på en bra plats kan dom leka i flera timmar utan problem. Jag roar dom inte? du utgår dessutom från att alla förskolor har en egen gård, detta stämmer inte. 

I en begriplig miljö kan barnen som sagt leka? men mina barn kan fastna vid saker som inte är bra. Om jag skulle ta med dom till biblioteket idag så skulle dom springa konstant och försöka dra upp en dörr och dra igång ett larm i byggnaden. Dom är helt fixerade vid den dörren då. Ingenting är intressant förutom den dörren. Frågan är om någon normal människa skulle åka 40 minuter enkel väg och det är vad som händer, motsvarande saker kan hända i ett naturområde. Barnet har bestämt sig för att hoppa i en djup sjö. Då kommer all tid ligga på att springa ner mot sjön och det enda jag får ägna mig åt är att bära tillbaka barnet? ser du seriöst Mitt problem då som att jag vill inte att mina barn ska ha tråkigt?

mitt perspektiv är att situationen är ohållbar. Skogen kan absolut funka men då ska det varit andra saker innan. Samma sak med biblioteket.. 

Mitt ena barn som är under två år kan spela enkla låtar på pianot liksom, båda kan sitta i timmar och lyssna på böcker Som jag läser för dom?. Men detta funkar enbart om det hänt andra saker innan som varit fysiskt krävande. 

Då åker man inte till biblioteket helt enkelt. Du utformar era aktiviteter utifrån vad dina barn klarar av och inte klarar av. Mina barn tycker biblioteket är urtråkigt för det ändamål det är till för, varför vi inte åker dit. Att en tvååring inte finner det intressant är inte konstigt. Min fyraåring tycker mest det är roligt att springa runt runt runt. 

Det känns som att allt runtomkring er är ett problem? Är ni hemma så förstör de. Är ni ute så springer de ut på trafikerade vägar eller försöker hoppa i sjöar. På bibloteket kaosar dem. På museum är det för mycket folk och allt är bara jobbigt. Er förskola har ingen gård och tydligen finns det även ingen annan förskola/lekplats i närheten. Skogen funkar endast om ni gör något annat (?) innan. Det är mycket som inte funkar för en tvååring måste jag säga. 

Är ditt syfte med tråden att gnälla på att det är jobbigt med två ynka veckor att underhålla dina barn eller att hitta lösningar på något du anser vara ett sådant stort problem att du väljer att skriva en tråd om det?
Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten