• Jemp

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Anonym (erfarenhet) skrev 2024-12-30 21:13:40 följande:
    Jag har helt släppt tiderna med mitt barn, 5 år, under lovet. Är det dumt? Vi har mest varit inne och lekt med lego. Är det dumt att släppa på rutinerna med barn? 

Kommande helg har hennes pappa henne, han kommer inte vilja återgå till hennes gamla rutin, då måste ju han sova kortare. Stackarn, hon lär vara ett vrak på fsk.

Du som är förskolelärare, tror du det är dumt att jag/vi släppt på rutinerna under lovet? 

Ursäkta trådkap, TS
    Är visserligen inte förskollärare men min erfarenhet är att det beror väldigt mycket på barn. Att släppa rutiner för ett barn som hanterar det bra är knappast förödande. Även barn behöver ju ledigt och lite lugnare tempo, dessutom. Sen mår ju ingen bra av att bara sitta inne.
  • Jemp

Absolut kan det vara tufft att vara hemma med barn, och inte alls samma vila som det blir utan barn eller sen när de blir äldre. 

Däremot kan man ju inte konstatera att de är understimulerade och nöja sig där. Barnen behöver ju aktiveras för att det ska bli trevligare! 

Är du ensamstående? Barn över 3 mån är inte för små för badhuset, men självklart lär ni behöva vara mer än en vuxen med flera små barn. Kanske du kan få med dig en kompis? 

Hitta saker att roa de med i köer. En skogspromenad kan ju vara minst lika givande som ett museibesök dock. 

Låter tufft dock att bo med bara bilvägar, utan parker och där det är fullt med folk! Då behöver man jobba lite för alternativ.
    Varför inte åka till förskolan och leka på gården?

• Jemp
    Anonym (R) skrev 2024-12-30 23:28:06 följande:
    Barn under två år kan inte diska, baka, städa, sortera. Barn under två år äter fortfarande på allt, (exempelvis sand, kottar, småsten) klämmer sig i skåp, tröttnar på en aktivitet efter cirka en minut och vill sen gå runt planlöst, klättra, bli burna, springa, krypa. Att bada ett barn under två i badkaret tar max 30 minuter. Det förutsätter btw att du har ett badkar också. Det är också kämpigt att sen städa badrummet med ett vilt barn som springer runt i lägenheten och potentiellt kan skada sig på allt. Är man ensamstående behöver man konstant tänka på vad som kostar en själv minst energi. 

Jag rekommenderar dig varmt öppna förskolan och avskyr att den är stängd nu under jullovet. 

Va? klart barn kan det! rita, måla, leka med lera osv. Diska är ju perfekt aktivitet, och kan såklart göras oavsett om man har diskmaskin att ställa in det i sen.

Och ja, självklart behöver de också fysisk aktivitet. Hemmet lär väl vara barnsäkrat.

• Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 17:51:36 följande:

På förskolan är det inga problem så länge mina barn får vara inne på storbarnsavdelningen där det finns mer utmaningar. Dom är båda verbala och kan både räkna och den ena har redan börjat lära sig att spela piano dom enklare sångerna dom själva kan. 

Men för att dom ska ha ro till detta hemma behöver dom saker innan. Den andra vårdnadshavaren kämpar också med detta så jag är inte själv. Men dom kräver mycket utmaningar och får dom detta så är dom världens finaste ungar. på öppna förskolan där barnen sitter och stirrar på en sak på golvet går dom bananas. Men får dom göra kluriga utmaningar ihop med dom äldre barnen på förskolan är detta inga problem ALLS. Och det vet personalen. På småbarnsavdelningen blir dom som 5 barn i en och på stora avdelningen så märks dom inte alls. 

Så du har barn som spelar piano men inte kan måla eller rita? Jag håller med om att det är en väldig massa undanflykter i tråden.
  • Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 20:01:47 följande:
    Vad tror du barnen gör på ett museum menar du?? Går runt och tittar på konst eller?? På dessa museum finns klättervägg och andra utmanande saker. Simhallen är även fysiskt krävande. När det inte är lov så har barnen gymnastik också Så då klättrar dom högst upp i ribbstolen jämt? och jag kan inte åka med dom 40 minuter enkelväg varje dag för att vara i skogen. Det går inte
    Men de har större behov av aktivering (av dig/er föräldrar) nu när ni är lediga. Du har fått flera tips du inte bemött (och alla förslag som besvarats är tydligen omöjliga av oklara anledningar).
    Ytterligare tips är ju att passa på med egentid med ett barn i taget. 
  • Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 20:02:50 följande:
    Extrem fysisk aktivitet. Det lättaste är ju när det organiserat på något sätt och det finns barn i närheten. 
    Men i nästa sekund är andra barn ett omöjligt hinder för dig att aktivera barnen? 
  • Jemp
    Anonym (bbb) skrev 2025-01-01 20:08:59 följande:

Du ska väl inte behöva "stimulera" barn?? Va fan. Låt dem leka....har de tråkigt får de väl hitta på nåt. Begriper inte....pappor och mammor är föräldrar. Inte Ronald McDonalds.

Jo, att inte aktivera sina barn är omsorgsbrist. Sen innebär det såklart inte att roa dem varje sekund, men det minskas med tiden. 
  • Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 21:10:06 följande:

Kan inte relatera till din beskrivning alls. Detta handlar inte om att ha tråkigt? mina barn har aldrig haft surfplattor eller något sånt heller? hamnar mina barn på en bra plats kan dom leka i flera timmar utan problem. Jag roar dom inte? du utgår dessutom från att alla förskolor har en egen gård, detta stämmer inte. 

I en begriplig miljö kan barnen som sagt leka? men mina barn kan fastna vid saker som inte är bra. Om jag skulle ta med dom till biblioteket idag så skulle dom springa konstant och försöka dra upp en dörr och dra igång ett larm i byggnaden. Dom är helt fixerade vid den dörren då. Ingenting är intressant förutom den dörren. Frågan är om någon normal människa skulle åka 40 minuter enkel väg och det är vad som händer, motsvarande saker kan hända i ett naturområde. Barnet har bestämt sig för att hoppa i en djup sjö. Då kommer all tid ligga på att springa ner mot sjön och det enda jag får ägna mig åt är att bära tillbaka barnet? ser du seriöst Mitt problem då som att jag vill inte att mina barn ska ha tråkigt?

mitt perspektiv är att situationen är ohållbar. Skogen kan absolut funka men då ska det varit andra saker innan. Samma sak med biblioteket.. 

Mitt ena barn som är under två år kan spela enkla låtar på pianot liksom, båda kan sitta i timmar och lyssna på böcker Som jag läser för dom?. Men detta funkar enbart om det hänt andra saker innan som varit fysiskt krävande. 

Att åka 40 min emellanåt till en aktivitet är absolut något man regelbundet gör som förälder, ja. Väljer man dessutom att bo där det bara finns vägar och ingen lekpark (var är ens detta, bor ni i Sverige?) eller skog så behöver man ju anpassa sig. 

På skolan säger du att de är välfungerande, men nu att de inte får vara ute där heller? 

Det är inget underligt att barn behöver springa av sig. Det underliga är att ni inte verkar ha fått det att fungera alls. 

• Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 22:14:10 följande:

Då är dom väl inte överstimulerade?? 

När man är hemma enbart och ska leka med lera blir det kaos. Är det för att dom blir överstimulerade? När allt funkar är när jag erbjuder vettiga aktiviteter. Att vara i skogen där dom inte begriper vad vi ska göra så ska dom springa ut på vägen. Om vi däremot går till en större skog med andra familjer, har med mat och vi alla äter samtidigt och sedan leker vi gemensamma lekar, då funkar allt toppen. Är dom överstimulerade när jag tar med dom på alla dessa aktiviteter som dom klarar av? 

Inte begriper vad ni ska göra? Det kanske är där problemet ligger, att du vill styra? En skog är ju perfekt att göra ingenting i, särskilt för en tvååring. Samla pinnar, kasta stenar i vattnet (om ni nu måste vara vid en sjö), klättra, osv. 
  • Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 22:56:52 följande:

Jag vill inte styra alls? jag vill kunna göra samma sak som när dom leker på posten stället.., sätta mig ner och låta dom leka. 

I skogen så går vi inte till sjön, dom springer däremot bara dit som dårar i den riktningen?. det är bara det som är intressant en dålig dag? 

Ja att sitta och fika som förälder är ju sällan man kan i den åldern, åtminstone om det inte är inhägnat. 

Testat naturbingo? Dvs ta med bilder på olika saker de ska hitta och hämta. Eller olika färger. Och fika trots att ni inte har kompisar med er. Avled barnen när de springer. Har ni inte en enda skogsdunge utan sjö? Och vad vill de göra vid sjön? 

• Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 23:27:24 följande:

Vi vill knappast just nu sitta och fika? du sa att jag vill styra? det vill jag inte. Och tro mig vad jag kämpar med att avleda. Avleda och avleda. Jag har nog provat det mesta. Det kastas bort. Dom är under två år? 

dom vill hoppa ner. Och jag är inte så sugen på det. Den andra skogen ligger förhållandevis nära en bilväg. Om vi ska säga några hundra meter ifrån. Men om den ena bestämt sig för att det är kul så är det bilar som är roligt. Jag kan försöka visa saker och ja. Det funkar om jag spänt fast barnen i vagnen och vi tittar på kottar. men så fort dom kommer ner ska det springas och göras saker som är farligt. 

Sedan är inte detta ett problem när det är organiserat vilket vi kan ordna när det inte är semester? 

En bra dag när jag har gett dom exakt rätt stimulans så kan jag ta med dom på finare restauranger, låta dom äta trerätters med mina vänner och dom sköter sig ytterst exemplariskt. Alla som är barnvakt åt dom säger att dom är fantastiska och roliga och undrar när dom får vara barnvakt igen. På förskolan säger dom att barnen är skötsamma, ordentliga och att dom är riktigt duktiga på att leka NÄR dom är på avdelningen med dom stora barnen. Vanligtvis är dom på förskolan mellan 9:30-13:30. Vissa dagar får dom vara kvar till 15. Men när jag kommer och hämtar vid 15 så har dom suttit och bläddrat i böcker i minst en timme och vill bli lästa för. Då har dom ro till detta för att dom blivit intellektuellt stimulerade på förmiddagen. Tidigare var dom hemma två dagar i veckan också och då åkte vi alltid till ett museum och där fick dom sina utmaningar vilket gjorde att allt flöt på exemplariskt resten av dagen. 

Dom är inte dåligt uppfostrade eller monster. Däremot har dom behov av andra saker än saker som barn i deras ålder normalt sätt gör. Förskolan brukar ju vanligtvis inte ha sådär små barn på storbarnsavdelningen heller. Men ja, det blir trevligast så för alla inblandade parter? 

Ok, du vill sitta och titta på utan att fika då. 

Men några hundra meter? Det är ju gott om plats för en knapp tvååring! 

Lek kull? Vad händer om du leker monster? Eller tävlar om vem som kommer först till en viss punkt? 

Om ni går och tittar på bilarna?
    Mer utmanande med två såklart, men ni är ju också två föräldrar framkom det till slut så använd er av det. 

Att barnen behöver aktiveras och röra sig, och att det blir ansträngande för föräldrarna, är inte ett dugg konstigt. Det som blir underligt i den här tråden är att allt bemöts som omöjligt. Från att de inte kan sitta still (ni har väl barnstolar?) för att plocka fram pyssel till att de inte vet vad ni ska göra ute. Min erfarenhet av tvååringar är att det kan vara intensivt, men inte direkt svårt att aktivera dem. 

• Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 23:35:18 följande:

Tro mig vad jag har försökt med saker.. det jag svarade på va att jag vill styra och att barnen kan hitta på något själv.? 

Jag har inget egenintresse i att vilja styra. Jag försöker vägleda, rikta fokus på något som kan vara spännande. Det funkar 2 minuter och sedan ska dom springa iväg mot vattnet. 

Så det jag syftar på är att jag märker att platser som dom förstår sig på direkt behöver jag inte anstränga mig så otroligt mycket för att det ska funka. Det är inte så att jag inte förstår att jag måste anstränga mig. 

Men logiken här just nu är noll. Jag ska låta barnen ha tråkigt för att dom ska lära sig att aktivera sig.

Detta fungerar enbart i någon anpassad lekhörna på ett museum. Där kan dom leka i timmar utan problem och knappt någon inblandning av mig. 

Men om jag gör detta så blir dom tydligen överstimulerade när jag säger att allt funkar och alla är nöjda och glada. 

Om jag tar med dom ut i skogen så ska dom få upptäcka själva Enligt råden. Det går inte för dom ska bara göra sånt man inte får. Platsen är inte intressant för barnen? Jag försöker avleda och aktivera och vet om att dessa problem inte existerar med några andra föräldrar omkring oss med barn och när vi har organiserade lekar. Då får dom vägledning och allt funkar.. men då överstimulerar jag tydligen barnen och borde låta dom vara? 

Logiken är att du dels får svar från olika personer, och dels att du får tips om olika saker eftersom du påstår att er situation är stört omöjlig. 

Vad, mer än sjön, är det de inte får göra i skogen? Vad är det för magisk vägledning andra kan ge men inte du? 
  • Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 23:40:42 följande:
    Vad menar du med det sista? 
    De som leder de ordnade aktiviteterna du saknar nu under semestern. Varför kan du inte själv anordna det? 
  • Jemp
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-02 00:10:34 följande:

När det är lov så går ju inte detta. Det är balansen som vi har i vardagen som gör att det funkar. Det går inte att gå in på ett museum nu, inte för att det är stängt utan för att det är fullt av folk. På helgerna har vi exempelvis gymnastik klockan 9 på morgonen i en gymnastiksal med andra barn som är äldre. Dom tar efter och klättrar högst upp i ribbstolen. Sedan inspirerar dom äldre barnen så att allt flyter på. Från att det har hänt så kan man göra massor efter detta. Som att ena barnet kan sitta ner och träna piano. 

På vardagarna har som normalt förskolan mellan 9:30 och 13:30. Några dagar hämtas dom 15 men det är mer sällan och då har dom fått stimulans och efter detta kan vi lägga avancerade pussel, men det andra måste ha hänt innan.. och det är skitsvårt att få till detta hemma själv. Jag kan sätta på musik och tycka att vi ska dansa? dom springer bara in i badrummet och ska kasta ner toalettrullar då i toaletten. Tillslut får jag låsa toalettdörren och då ligger den ena på golvet utanför toaletten och bara skriker och den andra bankar på toalettdörren. Det är inte samma sak hemma som i en gymnastikhall. Men fortsättningsvis kanske jag ska försöka låna en sådan hall varje dag under ett helt lov?

Ja på många ställen kan man hyra gympasalen men det kanske är bättre att ni vänjer er vid att vara utomhus ihop?
    Det behövs aktivering, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara på samma sätt som under terminerna. 
Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten