Inlägg från: Anonym (R) |Visa alla inlägg
  • Anonym (R)

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Har en vild snart ett-åring (började gå när hon var 9 månader, nu springer hon). Dagarna är en kamp. Jag spenderar typ all min tid på lekland, lekplatser, gallerian (finns en lekhörna), museum, biblioteket. Jag bara överlever och räknar ner till förskolan början. En dag hemma är tortyr eftersom hon har så mycket energi. Jag har ett äldre barn också som var nästan likadan. Han är dock lugn och enkel nu. Stå ut! Efter typ 4 års ålder vänder det och ledigheten är nästan återhämtning igen. 

• Anonym (R)
    Anonym (Inte ledig) skrev 2024-12-30 20:53:19 följande:
    Jag har redan tagit upp detta. Blir samma sak med badhus och lekland. Svårt att leka med hink och spade när sanden är fryst? promenad med barn under två år?? Den promenaden är att en barnet ska gå rakt ut i vägen och den andra ska kasta sten och grus på den andra. Barnen är understimulerade. Men kul att dina barn är tillräckligt stora för lekland och badhus.  
    Två så små barn låter övermäktigt. Imponerad över att du pallar. Jag kan ju lämna den äldsta hemma (han är 12 år) och helt fokusera på min yngsta. Då funkar ändå det mesta. Fast det är tufft... folk som inte längre lever småbarnsliv har glömt hur intensivt det är.
  • Anonym (R)
    Anders1970 skrev 2024-12-30 21:40:56 följande:
    Du borde passa på att öva att hålla kolla på barnen och ett tips är att gå ut med dem på upptäcksfärd i skogen. Köpt simpelt förstoringsglas.

100% uppskattat.

Sedan är biblioteket toppen med enkla ljudböcker samt sitta och följa med.
    Har du småbarn? Har du haft småbarnsföräldrar? Vet du var barn under 2 år innebär?
  • Anonym (R)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2024-12-30 23:19:49 följande:

Mina överlevnadstips.
    Låt ungarna härja i skogen.
    Bada i badkaret (simhallen är ju full)
    Baka, låt ungarna diska, städa, sortera plastburkarna.( du får göra om jobbet men barnen brukar sysselsätta sig länge)

Barn under två år kan inte diska, baka, städa, sortera. Barn under två år äter fortfarande på allt, (exempelvis sand, kottar, småsten) klämmer sig i skåp, tröttnar på en aktivitet efter cirka en minut och vill sen gå runt planlöst, klättra, bli burna, springa, krypa. Att bada ett barn under två i badkaret tar max 30 minuter. Det förutsätter btw att du har ett badkar också. Det är också kämpigt att sen städa badrummet med ett vilt barn som springer runt i lägenheten och potentiellt kan skada sig på allt. Är man ensamstående behöver man konstant tänka på vad som kostar en själv minst energi. 

Jag rekommenderar dig varmt öppna förskolan och avskyr att den är stängd nu under jullovet. 
  • Anonym (R)
    Jemp skrev 2024-12-31 00:11:19 följande:

Va? klart barn kan det! rita, måla, leka med lera osv. Diska är ju perfekt aktivitet, och kan såklart göras oavsett om man har diskmaskin att ställa in det i sen.

Och ja, självklart behöver de också fysisk aktivitet. Hemmet lär väl vara barnsäkrat.

Min ettåring är tidig i utvecklingen och kan verkligen inte rita och måla ännu. Diska är en aktivitet som roar i cirka en minut. När de är 3, 4 år däremot. Då är det en annan grej. 
  • Anonym (R)
    Spucks skrev 2025-01-01 10:34:47 följande:

Nu har jag bara läst dina inlägg, TS (och de du citerade): du skriver att dina barn är understimulerade. Jag tror inte på det. Barn behöver inte så mycket stimulans som många tror. Tvärtom, så bjuder livet i vårt moderna värld alldeles för mycket stimulans. Tänk på hur människorna levde under största delen av människans existens, och hjärnorna har inte förändrats sedan dess.

Jag tycker därför att dina barn inte är understimulerade utan tvärtom överstimulerade. Förskolan är extrems stimulerande, speciellt för så små barn. Sedan alla möjliga aktiviteter ... det är extrem mycket för ett barnhjärna att ta in. Jag skulle därför råda att göra exakt tvärtom vad du försöka gör och INTE stimulera/aktivera dem, utan se till att vardagen blir så "tråkig" som möjligt. Finns det någon gräsmatta i närheten där de inte kan springa på en bilväg eller i en sjö direkt? Gå dit och låt de sysselsätta sig. Se över ert hem och kanske minska antalet leksaker om de har många, speciellt de som har batterier i. Gör inga utflykter förutom ut i naturen. Osv.
    Det kommer bli hemsk i början, men det lär löna sig.

Sedan kan du se över om det finns en möjlighet att flytta till ett ställe som lämpar sig bättre för dina barn, dvs. där det finns (lugna) lekplatser och natur utan bilvägar precis intill.

Har du haft småbarn nyligen? Är du mitt i småbarnsåren? Dessa år är extremt intensiva. Det handlar (troligen) inte om att barnen har diagnoser osv, det handlar om att barn under två år är intensiva. Det är bara att stå ut och överleva dessa år. Klart många känner som du ts! Det betyder inte att du inte ska ha fler barn om du känner för det, eller att du gör något fel. Det är bara tufft. Men det kommer att vända! Som sagt var min äldsta också ett intensivt småbarn (pissjobbig) men är nu hur go och lugn som helst!
  • Anonym (R)

Att ge rådet att flytta, känns konstigy. En flytt med två småbarn är väl om nåt höjden av stress.

Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten