Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten
Jag arbetar själv på förskola och kan trots mina erfarenheter också ruttna på allt men för det mesta funkar det om jag håller mina rutiner som på jobbet, en arbetsskada hejehe😅 men som också underlättar något enormt när man har barn i de yngre åldrarna.
1) vaknar vid ungefär samma tid varje morgon ca: 07.00
2) äter frukost
3) kl 09.00 ut en sväng, promenad till något naturområde tex sjön eller skogen, tiden går och barnen hittar allt möjligt att pilla och upptäcka längs vägen
Träffar någon kompis, badhus, lekland mm beror lite på, planerar oftast efter olika förutsättningar som väder och om någon är hemma.
4) är vi borta under lunchen ca 11-12.00 har vi med matsäck och hinner även ibland med en fika där vi befinner oss.
5) är hemma ca 15-16 beroendes vart vi är ( har långt till olika platser och är ej bilburen)
6) fixar middag medan barnen leker med något
7) äter kring 17.00 ibland lite senare
8) leker fram till nattningen som är ca 19 eller något senare som nu under lovet men ruckar sällan på tiderna då det känns som att allt annat kommer i obalans dagen efter och dagen efter den och så rullar det på och man får INGET gjort istället.
Så mitt bästa, du är inte ensam, alla har långtråkigt ibland och allt blir inte alltid som man tänkt sig, att hålla rutiner är det bästa när man har yngre barn, att vistas i hemmiljö( naturen och barnen får ta ut sig ordentligt!) i det enkla kan ibland vara det bästa, att träffa kompisar med barn är guld som omväxling! Bjud hem någon kompis till barnen!!