Inlägg från: Anonym (Mor Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mor Anna)

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Jag arbetar själv på förskola och kan trots mina erfarenheter också ruttna på allt men för det mesta funkar det om jag håller mina rutiner som på jobbet, en arbetsskada hejehe😅 men som också underlättar något enormt när man har barn i de yngre åldrarna.
    1) vaknar vid ungefär samma tid varje morgon ca: 07.00
    2) äter frukost
    3) kl 09.00 ut en sväng, promenad till något naturområde tex sjön eller skogen, tiden går och barnen hittar allt möjligt att pilla och upptäcka längs vägen 
    Träffar någon kompis, badhus, lekland mm beror lite på, planerar oftast efter olika förutsättningar som väder och om någon är hemma. 
    4) är vi borta under lunchen ca 11-12.00 har vi med matsäck och hinner även ibland med en fika där vi befinner oss.
    5) är hemma ca 15-16 beroendes vart vi är ( har långt till olika platser och är ej bilburen) 
    6) fixar middag medan barnen leker med något 
    7) äter kring 17.00 ibland lite senare 
    8) leker fram till nattningen som är ca 19 eller något senare som nu under lovet men ruckar sällan på tiderna då det känns som att allt annat kommer i obalans dagen efter och dagen efter den och så rullar det på och man får INGET gjort istället.

Så mitt bästa, du är inte ensam, alla har långtråkigt ibland och allt blir inte alltid som man tänkt sig, att hålla rutiner är det bästa när man har yngre barn, att vistas i hemmiljö( naturen och barnen får ta ut sig ordentligt!)  i det enkla kan ibland vara det bästa, att träffa kompisar med barn är guld som omväxling! Bjud hem någon kompis till barnen!! 

• Anonym (Mor Anna)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2024-12-30 21:13:40 följande:
    Jag har helt släppt tiderna med mitt barn, 5 år, under lovet. Är det dumt? Vi har mest varit inne och lekt med lego. Är det dumt att släppa på rutinerna med barn? 

Kommande helg har hennes pappa henne, han kommer inte vilja återgå till hennes gamla rutin, då måste ju han sova kortare. Stackarn, hon lär vara ett vrak på fsk.

Du som är förskolelärare, tror du det är dumt att jag/vi släppt på rutinerna under lovet? 

Ursäkta trådkap, TS
    Är man 5 år fixar man flexibilitet mycket bättre och har.någonstans byggt upp den inre klockan lite, skillnad på en 2 åring mot en femåring.
    Tror att mina barn blev mer flexibla kring 4 års åldern  men veckan före förskolan började jag sakteliga att vända tillbaka på rutinerna så det inte blev så jobbigt att gå upp tidigt igen. Tycker att det funkade bra.
    Så, det är inte dumt att ändra på rutinerna om barnet fixar det.🙂
  • Anonym (Mor Anna)
    Anonym (Inte ledig) skrev 2024-12-30 21:31:16 följande:

Misstänker att dina barn inte är under 2 år? 

Inte nu men en gång har de också varit små.
    Det skiljer sig dock 4 år emellan dem och med facit på hand var det än svårare med 1 barn att hitta på saker med än när dem var två och kunde leka och aktivera sig tillsammans också.
    Men klart, det är ju olika där med hur barnen är.
  • Anonym (Mor Anna)

Det känns som att det är du som är understimulerad och att det påverkar din inställning så negativt.
    Barnen känner nog också av det och blir än mer vilda och gränslösa.
    Du nämnde öppna förskolan och andra sociala platser, att de är sjövilda och går på andra, antar att de är lika utmanande på förskolan??!! Vad säger pedagogerna om det?
    Nu du utmanande barn och de är två styckna och två år, nu MÅSTE du kämpa och göra det bästa av det som finns till hands och inte lägga skulden på att det inte finns något i din omgivning som är tillräckligt bra.
    Du nämner förskolan, det är inte heller någon avstjälpningsplats.
    Du måste som VH jobba på med barnen och få ordentliga rutiner även när ni är lediga.inte lämpa över ansvaret så fort det blir jobbigt. Vänta bara när de blir äldre. Du måste andas, inte göra det så svårt ( och komma med undanflykter) och ta hjälp om det är vila och återhämtning som du behöver .
    Vart finns den andra vårdnadshavaren??!! 

• Anonym (Mor Anna)
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 20:01:47 följande:
    Vad tror du barnen gör på ett museum menar du?? Går runt och tittar på konst eller?? På dessa museum finns klättervägg och andra utmanande saker. Simhallen är även fysiskt krävande. När det inte är lov så har barnen gymnastik också Så då klättrar dom högst upp i ribbstolen jämt? och jag kan inte åka med dom 40 minuter enkelväg varje dag för att vara i skogen. Det går inte
    Ja, man får åka 40 minuter bort om det är vad som krävs för att de ska bli stimulerade.
    Jag åkte iväg kommunalt med mina barn och var borta i timmar för att stimulera barnen så dem fick en meningsfull fritid när det inte var förskola, det ligger på mitt föräldraansvar och inte på förskolan.

Ni är två VH om barnen, hur svårt kan det vara då?
    Ni kan även dela på er och ha ett barn i taget ibland och umgås med barnen på tu man hand.
  • Anonym (Mor Anna)
    Aliona skrev 2025-01-02 00:39:19 följande:
    Nu vet jag inte var du bor, mer än att det är ett litet ställe, men i de flesta städer finns det gymnastik för förälsrar och barn, tex på Friskis och Svettis och på olika gym. En hel del sportklubbar har också drop in på loven. Det kanske finns större klätterställningar på lekplatserna i någon grannkommun? Utomhusgym för vuxna gick också väl hem hos min två-åring. Sen kan man för inte så jättedyrt köpa ribbstolar och sätta upp i barnens rum, och man kan också sätta upp klätterväggar och hänga lianer, romerska ringar osv. Till sist så har många föreslagit skogen och det är ju just för att tex få klättra. Och kan de inte klättra så finns det mängder med andra fysiska aktiviteter att göra som inte kräver utrustning. 

Det låter också på flera av dina beskrivningar som att du inte får barnen att lyssna på dig. I all välmening så skulle du kanske behöva få stöd i föräldraskapet, båda i att sätta gränser och att styra upp dina barn. Det brukar finnas kurser som man kan få. Det ska naturligtvis inte vara ett alternativ att kasta toarullar i toan, och det verkar ganska extremt med låsta dörrar och barn som bankar och skriker. Även om dina barn fortfarande är små så är det viktigt att barnen får tydliga regler och ramar att förhålla sig till, och att de är trygga i att det är du som är ansvarig och bestämmer. 

Det låter också på flera av dina beskrivningar som att du inte får barnen att lyssna på dig. I all välmening så skulle du kanske behöva få stöd i föräldraskapet, båda i att sätta gränser och att styra upp dina barn

Exakt detta behöver TS stöd i!
    Det är antagligen DÄRFÖR som förskolan fungerar så mycket bättre då detta är A och O för att kunna ha en pedagogisk verksamhet med stora barngrupper med barn i olika åldrar och olika behov och utmaningar.

Bra tips!!!

• Anonym (Mor Anna)

Glömde detta :

r. Även om dina barn fortfarande är små så är det viktigt att barnen får tydliga regler och ramar att förhålla sig till, och att de är trygga i att det är du som är ansvarig och bestämmer. 

Detta ovan är superviktigt.

Det går inte på en natt utan ska nötas in dag efter dag . Inga kompromisser alls tills de vet vad som gäller , till slut kommer de att fungera och veta vad som väntas av dem.
    De kommer säkert att protestera hej vilt men det är NI SOM VUXNA som sätter gränserna vilket är lika med = TRYGGHET. 

Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten