Inlägg från: Anonym (Inte ledig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte ledig)

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Någon annan som upplever ledigheten som plågsam med små barn? Mina barn är under två år. Massa energi som vill klättra överallt. Pissväder, kallt ingen snö och understimulerade barn hemma. Mina försök till aktiviteter kan vara direkt plågsamma, barnen vaknar fulla av energi klockan 7. 

Dom vill till förskolan men den är stängd. Museumen vi har provat är överfulla. Mina barn saknar ju tålamodet och förstår inte varför dom behöver stå i kö och vänta, dom ligger på golvet och ålar sig och skriker när dom inte får göra något på museet för allt är upptaget, det är liksom redan fullt av barn överallt. Att köa till allt blir liksom plågsamt. Att vara hemma är detsamma. 

Blir fascinerad av alla dessa hemmaföräldrar som pratar om att förskolan skadar barn och deras anknytning. Mina barn går knappt deltid på förskolan men jag märker hur magisk denna platsen är för mina barn. Det finns andra barn. Där vi bor så finns det inga lekparker knappt om man inte ser en park som ett ställe med en gunga och så är det inget mer? Vill jag ha något mer så kräver det 40 minuters resväg? 

Vi har inga vänner med barn som är i mina barns ålder. 

Är jag ensam om att känna såhär? 

Längtar till nästa vecka!! 

• Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (I) skrev 2024-12-30 20:47:26 följande:

Lekland
    Badland
    Promenad
    Boll
    Hink och spade...

Jag har redan tagit upp detta. Blir samma sak med badhus och lekland. Svårt att leka med hink och spade när sanden är fryst? promenad med barn under två år?? Den promenaden är att en barnet ska gå rakt ut i vägen och den andra ska kasta sten och grus på den andra. Barnen är understimulerade. Men kul att dina barn är tillräckligt stora för lekland och badhus.  
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (Mor Anna) skrev 2024-12-30 21:00:26 följande:

Jag arbetar själv på förskola och kan trots mina erfarenheter också ruttna på allt men för det mesta funkar det om jag håller mina rutiner som på jobbet, en arbetsskada hejehe😅 men som också underlättar något enormt när man har barn i de yngre åldrarna.
    1) vaknar vid ungefär samma tid varje morgon ca: 07.00
    2) äter frukost
    3) kl 09.00 ut en sväng, promenad till något naturområde tex sjön eller skogen, tiden går och barnen hittar allt möjligt att pilla och upptäcka längs vägen 
    Träffar någon kompis, badhus, lekland mm beror lite på, planerar oftast efter olika förutsättningar som väder och om någon är hemma. 
    4) är vi borta under lunchen ca 11-12.00 har vi med matsäck och hinner även ibland med en fika där vi befinner oss.
    5) är hemma ca 15-16 beroendes vart vi är ( har långt till olika platser och är ej bilburen) 
    6) fixar middag medan barnen leker med något 
    7) äter kring 17.00 ibland lite senare 
    8) leker fram till nattningen som är ca 19 eller något senare som nu under lovet men ruckar sällan på tiderna då det känns som att allt annat kommer i obalans dagen efter och dagen efter den och så rullar det på och man får INGET gjort istället.

Så mitt bästa, du är inte ensam, alla har långtråkigt ibland och allt blir inte alltid som man tänkt sig, att hålla rutiner är det bästa när man har yngre barn, att vistas i hemmiljö( naturen och barnen får ta ut sig ordentligt!)  i det enkla kan ibland vara det bästa, att träffa kompisar med barn är guld som omväxling! Bjud hem någon kompis till barnen!! 

Misstänker att dina barn inte är under 2 år? 

• Anonym (Inte ledig)
    Jemp skrev 2024-12-30 22:23:19 följande:

Absolut kan det vara tufft att vara hemma med barn, och inte alls samma vila som det blir utan barn eller sen när de blir äldre. 

Däremot kan man ju inte konstatera att de är understimulerade och nöja sig där. Barnen behöver ju aktiveras för att det ska bli trevligare! 

Är du ensamstående? Barn över 3 mån är inte för små för badhuset, men självklart lär ni behöva vara mer än en vuxen med flera små barn. Kanske du kan få med dig en kompis? 

Hitta saker att roa de med i köer. En skogspromenad kan ju vara minst lika givande som ett museibesök dock. 

Låter tufft dock att bo med bara bilvägar, utan parker och där det är fullt med folk! Då behöver man jobba lite för alternativ.
    Varför inte åka till förskolan och leka på gården?

Mina barn älskar simhallen, men när det är ledighet är det för mycket folk. Ena barnet kan se ett litet barn med tofs och ska springa fram gång på gång och slita loss tofsen från huvudet. Och när hen är på det humöret är det bara det som gäller. Sedan ser hen ett annat barn med en leksak, då ska hen slita den leksaken ur händerna på det barnet?. Om det är lite mindre folk är det inga problem. Mina barn har varit i samhallen sedan dom va 3 månader. Vi besöker ofta museum, badhus och liknande men på dagar och tider där det är lugn och ro. Nu blir det bara att gå runt och stoppa kaos. Det är inte kul eller bra för någon. Alla barn är inte lika kontaktsökande 
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2024-12-30 23:19:49 följande:

Mina överlevnadstips.
    Låt ungarna härja i skogen.
    Bada i badkaret (simhallen är ju full)
    Baka, låt ungarna diska, städa, sortera plastburkarna.( du får göra om jobbet men barnen brukar sysselsätta sig länge)

Barnen plockar undan och sorterar men vi har diskmaskin. Denna syssla tar ju inte alls lång tid heller. 

Vi har ingen skog som inte är nära bilvägar och tar jag med barnen till dessa platser så ska ena bara springa rakt ut i vägen. Lyfter upp, bär tillbaka och så springer barnet mot vägen igen. Eller så finns det en stor sjö och just den ska barnet på alla sätt och vis få hoppa i då. 

Det kommer bli jättemysigt att vara där, när barnen är större. Mina barn är extra allt. Dom behöver stimulans. Och bra aktiviteter, det är svårt att ordna med detta. Biblioteket kan vara en fantastisk plats, en bra dag. En dålig dag är det roligaste att bara springa fram och försöka öppna nödutgångarna, dra igång olika larm och barnet springer dit, jag springer efter. Jag försöker aktivera barnen men har dom bestämt sig för att dra igång larmet så är det bara det som är intressant så då får vi gå hem. 

• Anonym (Inte ledig)
    Anonym (R) skrev 2024-12-30 23:28:06 följande:
    Barn under två år kan inte diska, baka, städa, sortera. Barn under två år äter fortfarande på allt, (exempelvis sand, kottar, småsten) klämmer sig i skåp, tröttnar på en aktivitet efter cirka en minut och vill sen gå runt planlöst, klättra, bli burna, springa, krypa. Att bada ett barn under två i badkaret tar max 30 minuter. Det förutsätter btw att du har ett badkar också. Det är också kämpigt att sen städa badrummet med ett vilt barn som springer runt i lägenheten och potentiellt kan skada sig på allt. Är man ensamstående behöver man konstant tänka på vad som kostar en själv minst energi. 

Jag rekommenderar dig varmt öppna förskolan och avskyr att den är stängd nu under jullovet. 

Öppna förskolan kan funka. Men ibland har det varit seriöst 30 barn i ett rum. Alla barn sitter med sina saker och leker. Mina barn stormar in och ska slita alla andras leksaker ur händerna på dom. Ena ungen vill köra en bil mitt inne i det där lilla rummet med alla barn? skulle jag tillåta bilkörningen så kör barnet in i alla andra barn för att golvet är fullt av barn, föräldrar och leksaker. 

Så jag har strategier för vardagar och vet vilka dagar och tider jag kan göra vissa saker. Dom har blivit lugnare med tiden, men det är inte kul. Särskilt när min ena ska slita varenda liten tjej i håret på öppna förskolan. Ser hen en tofs så ska den av. Och när man stoppar och försöker avleda så går det inte. Det funkar när det är kanske 4-6 barn där annars blir det fullständig kaos. 

Mina barn mår bättre av exempelvis organiserade lekar och träffar. Typ att jag får åka en timme för att gå en kurs med barnen där det är få barn, alla barn får varsitt instrument, det är en organiserad dans och sång. Det funkar toppen. Men ett rum med massa barn och leksaker blir sällan bra. Men jag får ta den där restiden istället . 

• Anonym (Inte ledig)
    Aliona skrev 2024-12-31 00:04:47 följande:

Dum fråga kanske, men måste du ha ledigt då? Om varken du eller barnen trivs med det, är det inte bättre atr ta ut all ledighet under sommarhalvåret när man kan vara mer ute? Det är liksom inget tvång på jullov. 

Säg det till förskolan?. 
  • Anonym (Inte ledig)
    Jemp skrev 2024-12-31 00:11:19 följande:

Va? klart barn kan det! rita, måla, leka med lera osv. Diska är ju perfekt aktivitet, och kan såklart göras oavsett om man har diskmaskin att ställa in det i sen.

Och ja, självklart behöver de också fysisk aktivitet. Hemmet lär väl vara barnsäkrat.

Mina barn ritar inte. Dom äter kritor och klättrar upp på bordet och dansar tills man bär när dom och då ska dom upp igen. Lera leks inte med den äts upp. Den ena sitter bara och trycker in stora lekbitar i munnen så det tillslut låter som att barnet ska kvävas. Och diska en perfekt aktivitet? Dricka diskvattnet då? Har kompisar som har barn i mina barns åldrar. deras barn har en pall vid diskbänken för att vara på samma nivå i köket. Mitt ena barn prova en sån. Hen klättrar upp på bänken och ska ska stå upp och gå på diskbänken, slita åt sig allt. Barnet diskar ju knappast eller gör det jag tänker?. Dina barn kan vara betydligt lugnare. Någon skrev om att det finns lekland för små barn?. Mina ungar har sedan dom var 9 månader klättrat upp på dom högsta platserna på leklandet och åkt rutschkana ner. Dom vet inte om att sådär små barn inte brukar göra sånt. Samma sak med stora klätterställningar. Totalt orädda är dom.

Många små barn är försiktiga. Problemet med leklandet nu är inte att det är för avancerat utan att det är för mycket folk och det klarar inte barnen av utan att dom puttar och sliter i andra barn.
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (M) skrev 2024-12-31 00:51:17 följande:

Men har du ingenstans ute ni kan vara som är hyfsat avskärmat? Nu bor ju jag på landet så bara öppna dörren och ut, men så små barn behöver ju inte så mycket, pinnar och dyl. Räcker långt. Jag var ofta ute och gick med barnen även när de var så små, hade alltid vagn med så man kunde stoppa ner dem om de blev trötta i benen. Sedan upptäckte man världen och naturen. Blev mycket lugnare inne sen, hade inte gått annars då mina barn har oändligt med energi!

Sedan såklart blir det en del jagande och tjatande när de är så små eftersom dem inte förstår vad som är farligt osv. Men sen blir det ju enklare om man blir mer avslappnad med saker som faktiskt inte är farligt som smuts och kladd ;) jag har helt enkelt låtit barnen plaska runt i vattenpölarna och gegga med leran, visst inte jättekul för en annan efteråt med allt det blöta och smutsiga, men barnen hade haft jättekul. En spade, en hink och en vattenpöl var ju toppen! 

Sedan varar ju inte detta för evigt ;) det blir bättre, även om de fortfarande kommer vara små energiknippen kommer de allt eftersom klara mer och mer själva.

Handlar ju mer om att barnen inte gör det jag anser vara lämpligt. vattenpölar och liknande är inga problem. Utan här handlar det om att springa ut i vägen och att springa ner i en sjö. 

Så absolut finns det massor att upptäcka. För det barnet som har ro till detta. På somrarna har det varit enklare när jag bott hos mina föräldrar. Dom har jättemycket parker utanför huset och om det exempelvis kommer för mycket barn när vi är ute säger vi så mina ungar börjar göra olämpliga saker, då går vi till en annan lekpark, skogsdunge. 

Det är sällan jag sätter barnen i vagnen för att dom är trötta utan för att det är omöjligt att hantera att dom ska springa ut i vägen den 20e gången och jag inte vill bära runt på någon som skriker, slår mig i huvudet. Gör sig otymplig så kan riskerar att tappa barnet. Det absolut bästa då är vagnen. Dom kan inte skada sig själva eller andra. Och jag riskerar inte att skada barnen som behöver lyfta bort barnet. Det blir liksom svårt att lyfta bort någon som gör något farligt som ålar sig samtidigt. Det är även situationer när ena ungen springer fram och sliter av ett litet barn dennes mössa och springer iväg med den. Jag kan inte tillåta barnen att bete sig så. Självklart måste man ha förståelse för barn. Men jag uppskattar att skapa aktiviteter som funkar. Hemmaaktiviterer kan vara fantastiska och vi kan sitta och pyssla. Men då behöver mina barn enormt mycket rörelse innan. Om dom varit fysiskt aktiva i 6 timmar på dagen så kan vi läsa böcker i två timmar sedan utan problem. Utan rörelse får jag mer boken i huvudet. 

• Anonym (Inte ledig)
    Anonym (I) skrev 2024-12-31 09:51:35 följande:

Dina barn låter totalt ouppfostrade och du verkar inte kunna hantera det/räcka till. Även små barn under 2 år ska lära sig att man inte drar andra i håret, tar leksaker osv. 

Kanske dags att spermadonatorn tar sitt ansvar också....

Dom saknar impulskontroll, jag tillåter inte detta. väldigt omodern Kommentar. 
Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten