Inlägg från: Anonym (Inte ledig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte ledig)

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Anonym (M) skrev 2024-12-31 11:35:58 följande:
    Ja absolut lätt att det blir tjatande, men hur hanterar du när de gör saker de inte får eller rent av farliga saker? Hur pass ofta är ni ute i sådana miljöer? Självklart påverkar det hur pass vana de är och om de lärt sig vad som är okej och inte. Sen är det jobbigt när de är så små och inte har något vett ;)

Jag har varit stenhård med oacceptabelt beteende alltså vara elak mot andra eller rentav farliga saker. Har de inte kunnat bete sig vad gäller sånt ja då har det helt enkelt blivit fast i vagnen och hem och ha tråkigt, en direkt konsekvens. Detta är ju absolut enormt tråkigt och jobbigt men det är sällan jag behövt göra något sånt mer än en-två ggr för samma sak. Men det gäller ju då att vara konsekvent, säger du att de får en chans till ja då är det en chans. Självklart inget man tar till direkt, man börjar ju med en tillsägning och sen tar man barnet från situationen och förklarar varför och att om de fortsätter blir vi tvungna att lämna. Sen nästa gång det händer påminner man om vad som hände sista gången, det brukar vara effektivt. 

Jag var ju ute med barnen jämt vilket ju allt eftersom gjorde att barnen visste hur man beter sig. Sen är ju barn olika såklart. Jag har en av varje, en lite mer eftertänksam och försiktig och den andre en riktig daredevil på alla sätt. Men båda fullkomliga energiknippen, de var i skolåldern första gången jag tog dem på bio för innan det hade de aldrig klarat av att sitta i en biograf. Museum skulle jag aldrig tagit mina barn till heller, numera är det däremot något de skulle uppskatta och klara av. Men när mina var så små var det i första hand utomhusaktiviteter som var bäst.

Sedan hjälper det att prata mycket och rikta deras fokus, exempelvis: titta här vilken fin sten, kan ni hitta fler fina stenar? Ser ni hur den här stenen glittrar om man vrider på den såhär. Ska vi ta med dem hem och se om dem ändrar utseende när de torkat? Eller, titta på den bilen vilken färg har den, och den, och den?
    Tro mig. Jag tar mina barn och går när dom sliter folk i håret. Men det bästa är att förebygga så detta inte inträffar alls. Men jag bestämmer inte hur mycket folk det ska vara på en plats 
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (Barn har mkt energi) skrev 2025-01-01 08:41:49 följande:

Har inte läst andra kommentarer
    Spontant känner jag när jag läser din text att du inte mår så bra. Att du saknar energi och lust att umgås med dina barn. Du kan göra enkla aktiviteter som att gå ut i skogen och plocka diverse saker att ta med hem och göra pyssel av ( inga människor de kan härja fritt) barn blir super trötta av att vara ut och utmanad. Ni kan åka till en utomhus lekplats och ta med fika/mellanmål och vara där en för middag. 

Hur är det finns det en till förälder i bilden? Då skulle ni kunna avlasta varandra tex en tar förmiddag den andra eftermiddag? 

Stämmer inte. På vardagarna och i vanliga fall får ungarna göra massor. Jag tar med dom på saker 5 dagar i veckan och aktiviteter dom. Däremot funkar inte dom sakerna på loven. Allt det vi brukar göra går inte att göra nu. Jag vet att dom är understimulerade. Och jag har skrivit det där om utomhusaktiviteter. Vi har ingen park i närheten av oss som funkar för mina barn. Om du räknar en gunga som en park så är det vi erbjuds i närheten där vi bor. Alla nära skogsområden som finns springer bara ungarna ut i vägen hela tiden. Bra skogar som jag vet funkar ligger ca 40 minuter bort. Där mina föräldrar bor finns det däremot jättefina naturmiljöer och allt runt omkring, vi bor inte på det sättet? Så vi har ett problem med detta i vår kommun. Kommunen saknar lekplatser som inte är typ enbart en rutchkana som är precis vid en väg och sedan 3 km bort är en gunga. 

• Anonym (Inte ledig)
    Spucks skrev 2025-01-01 17:08:00 följande:
    Det är nog mindre stressigt att flytta en gång och bor på ett ställe som underlätta vardagslivet än att i många år till bor i ett område som är olämpligt för ens barn.
    Om det finns möjligheten att flytta, som sagt.
    Detta kommer inte vara ett problem om max 1,5 år. Ju äldre barnen blir desto mer går det att resonera och göra saker. Märker ju att det blir bättre/
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (Mor Anna) skrev 2025-01-01 17:27:54 följande:

Det känns som att det är du som är understimulerad och att det påverkar din inställning så negativt.
    Barnen känner nog också av det och blir än mer vilda och gränslösa.
    Du nämnde öppna förskolan och andra sociala platser, att de är sjövilda och går på andra, antar att de är lika utmanande på förskolan??!! Vad säger pedagogerna om det?
    Nu du utmanande barn och de är två styckna och två år, nu MÅSTE du kämpa och göra det bästa av det som finns till hands och inte lägga skulden på att det inte finns något i din omgivning som är tillräckligt bra.
    Du nämner förskolan, det är inte heller någon avstjälpningsplats.
    Du måste som VH jobba på med barnen och få ordentliga rutiner även när ni är lediga.inte lämpa över ansvaret så fort det blir jobbigt. Vänta bara när de blir äldre. Du måste andas, inte göra det så svårt ( och komma med undanflykter) och ta hjälp om det är vila och återhämtning som du behöver .
    Vart finns den andra vårdnadshavaren??!! 

På förskolan är det inga problem så länge mina barn får vara inne på storbarnsavdelningen där det finns mer utmaningar. Dom är båda verbala och kan både räkna och den ena har redan börjat lära sig att spela piano dom enklare sångerna dom själva kan. 

Men för att dom ska ha ro till detta hemma behöver dom saker innan. Den andra vårdnadshavaren kämpar också med detta så jag är inte själv. Men dom kräver mycket utmaningar och får dom detta så är dom världens finaste ungar. på öppna förskolan där barnen sitter och stirrar på en sak på golvet går dom bananas. Men får dom göra kluriga utmaningar ihop med dom äldre barnen på förskolan är detta inga problem ALLS. Och det vet personalen. På småbarnsavdelningen blir dom som 5 barn i en och på stora avdelningen så märks dom inte alls. 

• Anonym (Inte ledig)
    Jemp skrev 2025-01-01 18:11:49 följande:
    Så du har barn som spelar piano men inte kan måla eller rita? Jag håller med om att det är en väldig massa undanflykter i tråden.
    Intresset styr här och det blir absolut inget pianospel utan krävande och stimulerande aktivitet innan. 
  • Anonym (Inte ledig)
    Aliona skrev 2025-01-01 19:46:34 följande:
    Det är just det som jag och många andra har sagt i tråden men som du verkar inte ta notis om. Har man fysiska och aktiva barn så får man se till att ge dem ordentligt utmanande aktiviteter, gärna tidigt på dagen. Det är ens skyldighet som förälder. Man kan inte bara ha dem hemma eller gå till öppna förskolan eller museer fulla med barn om ens barn behöver annat, och sen klaga på att det är jobbigt att vara hemma med dem när det inte funkar. Man får se till att vara ute, jaga dem i två timmar i ösregn om det så ska vara. Bor du så kasst att du varken har naturområde eller park och bara trafikerad väg runt er så får ni ta er iväg till mer lämpliga områden så att dina barn får det de behöver för att må bra. Dina barn låter visserligen lite extrema, men det är dina barn och i dina händer att få det att funka för dem.
    Vad tror du barnen gör på ett museum menar du?? Går runt och tittar på konst eller?? På dessa museum finns klättervägg och andra utmanande saker. Simhallen är även fysiskt krävande. När det inte är lov så har barnen gymnastik också Så då klättrar dom högst upp i ribbstolen jämt? och jag kan inte åka med dom 40 minuter enkelväg varje dag för att vara i skogen. Det går inte
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (Sara) skrev 2025-01-01 18:19:38 följande:
    Som vadå?
    Extrem fysisk aktivitet. Det lättaste är ju när det organiserat på något sätt och det finns barn i närheten. 
  • Anonym (Inte ledig)
    Jemp skrev 2025-01-01 20:06:16 följande:
    Men i nästa sekund är andra barn ett omöjligt hinder för dig att aktivera barnen? 
    Det är ett problem när det är för mycket folk och fel typ av aktivitet?. Det är helt omöjligt. Kommer jag en tisdag kl 13 är det inga problem 
  • Anonym (Inte ledig)
    Anonym (bbb) skrev 2025-01-01 20:08:59 följande:

Du ska väl inte behöva "stimulera" barn?? Va fan. Låt dem leka....har de tråkigt får de väl hitta på nåt. Begriper inte....pappor och mammor är föräldrar. Inte Ronald McDonalds.

Om tråkigt är att ha sönder saker och springa på en trafikerad väg eller hoppa i en djup sjö..
  • Anonym (Inte ledig)
    Nässelfjärilen skrev 2025-01-01 20:39:24 följande:
    Fast är det verkligen allt eller inget? Är upplägget alltid så att de har möjligheten att förstöra och springa i trafikerade vägar så kanske du/ni ska ändra plats för vald aktivitet. Kanske ta bort det man inte vill ska gå sönder och sedan ha det som lärtillfälle att man inte tar sönder sina leksaker/sitt hem. Nu under ledigheten så är många förskolor stängda och då kan man ta tillfället att använda deras gård som lekplats. Väldigt bra: ingen risk att springa på trafikerade vägar. 

Personen i fråga har rätt. Barn måste lära sig att ha tråkigt. Aldrig har jag upplevt att så många barn inte kan ha tråkigt som nu. De har väldigt lite fantasi och kräver mycket extern stimulans i form av att omvärlden (föräldrar, pedagoger) ska ge dem allt serverat på ett silverfat. Det sjukaste är att de kan stå i ett rum fyllt med leksaker och säga att det inte finns något att göra. 

Vad ligger denna rädsla i att ett barn ska ha tråkigt? Är man en dålig förälder bara för att man inte alltid är där och närvarande? Jag upplever att många föräldrar har just det tankesättet: att de är sämre för att de inte hinner med att leka alla dygnets timmar. Men oftast är det föräldrar som valt tillfällen att vara närvarande och pushat för självständighet och egen lek som har barn som har en hejdundrande fantasi och kan leka självständigt utan att löpa amok.

Kan inte relatera till din beskrivning alls. Detta handlar inte om att ha tråkigt? mina barn har aldrig haft surfplattor eller något sånt heller? hamnar mina barn på en bra plats kan dom leka i flera timmar utan problem. Jag roar dom inte? du utgår dessutom från att alla förskolor har en egen gård, detta stämmer inte. 

I en begriplig miljö kan barnen som sagt leka? men mina barn kan fastna vid saker som inte är bra. Om jag skulle ta med dom till biblioteket idag så skulle dom springa konstant och försöka dra upp en dörr och dra igång ett larm i byggnaden. Dom är helt fixerade vid den dörren då. Ingenting är intressant förutom den dörren. Frågan är om någon normal människa skulle åka 40 minuter enkel väg och det är vad som händer, motsvarande saker kan hända i ett naturområde. Barnet har bestämt sig för att hoppa i en djup sjö. Då kommer all tid ligga på att springa ner mot sjön och det enda jag får ägna mig åt är att bära tillbaka barnet? ser du seriöst Mitt problem då som att jag vill inte att mina barn ska ha tråkigt?

mitt perspektiv är att situationen är ohållbar. Skogen kan absolut funka men då ska det varit andra saker innan. Samma sak med biblioteket.. 

Mitt ena barn som är under två år kan spela enkla låtar på pianot liksom, båda kan sitta i timmar och lyssna på böcker Som jag läser för dom?. Men detta funkar enbart om det hänt andra saker innan som varit fysiskt krävande. 

• Anonym (Inte ledig)
    Spucks skrev 2025-01-01 21:28:53 följande:
    Det var ju bra. Det lät som att det generellt är olämpligt för barn där du bor.

Vad säger du om det andra jag skrev i mitt första inlägg? Om överstimulering?

Tvivlar starkt på det. Det som funkar är när det är lite folk omkring oss och tydliga och konkreta saker. Typ ett rum med tydliga leksaker. Typ en post där man kan sortera post, det finns säckar som breven är i. Det är begripligt. 

Då kan dom hänga i flera timmar i streck. Bara leka med lera hemma resulterar i om vi inte varit vid en sån här lekaktivitet innan att barnen enbart sitter och pressar in degen i munnen tills dom kräks. Ingen bra aktivitet. Så en sån där lekplats där det är tydlig, stor yta och 4-6 barn till där då funkar det.

På förskolan får dom gå in på storbarnsavdelningen flera gånger i veckan för att där är dom fantastiska. Dom kan prata med andra barn och dom kan leka med ett annat typ av material. 

• Anonym (Inte ledig)
    Nässelfjärilen skrev 2025-01-01 21:45:21 följande:
    Då åker man inte till biblioteket helt enkelt. Du utformar era aktiviteter utifrån vad dina barn klarar av och inte klarar av. Mina barn tycker biblioteket är urtråkigt för det ändamål det är till för, varför vi inte åker dit. Att en tvååring inte finner det intressant är inte konstigt. Min fyraåring tycker mest det är roligt att springa runt runt runt. 

Det känns som att allt runtomkring er är ett problem? Är ni hemma så förstör de. Är ni ute så springer de ut på trafikerade vägar eller försöker hoppa i sjöar. På bibloteket kaosar dem. På museum är det för mycket folk och allt är bara jobbigt. Er förskola har ingen gård och tydligen finns det även ingen annan förskola/lekplats i närheten. Skogen funkar endast om ni gör något annat (?) innan. Det är mycket som inte funkar för en tvååring måste jag säga. 

Är ditt syfte med tråden att gnälla på att det är jobbigt med två ynka veckor att underhålla dina barn eller att hitta lösningar på något du anser vara ett sådant stort problem att du väljer att skriva en tråd om det?

Jag förstår att det är såhär att vara hemma när dom är såhär små. Biblioteket och allt annat vi brukar göra funkar toppen när förskolor och skolor är öppna? då är barnen där istället. 

Och det är tufft att vara hemma när inget av dom strategierma man har inte funkar. 

• Anonym (Inte ledig)
    Spucks skrev 2025-01-01 21:53:58 följande:
    Du tvivlar stark på att de är överstimulerade? Fast det du beskriver - att de kan leka bra när det är lite folk och strukturerad och tydligt - tyder ju exakt på det!

Då är dom väl inte överstimulerade?? 

När man är hemma enbart och ska leka med lera blir det kaos. Är det för att dom blir överstimulerade? När allt funkar är när jag erbjuder vettiga aktiviteter. Att vara i skogen där dom inte begriper vad vi ska göra så ska dom springa ut på vägen. Om vi däremot går till en större skog med andra familjer, har med mat och vi alla äter samtidigt och sedan leker vi gemensamma lekar, då funkar allt toppen. Är dom överstimulerade när jag tar med dom på alla dessa aktiviteter som dom klarar av? 

• Anonym (Inte ledig)
    Anonym (Jaga) skrev 2025-01-01 22:19:21 följande:

Fast om båda barnen trycker i sig trolldeg tills de kräks så varför skulle de stanna om de hamnar med benen i tregradigt vatten?

Låter inte helt normalt, oavsett småbarn, att tvångsmässigt trycka i sig lera och trolldeg? Den höga salthalten får människor i alla åldrar att förstå att det inte är gott och kan bli farligt så det normala är att spotta. Barn smakar förstås, men sen brukar det ta stopp.

Mina barn hade en sån lek i somras där det roligaste va att springa upp på en brygga?. Dom sprang fram och tillbaka och sedan rasa ett av barnen ner. Skräcken i ögonen hos det barnet glömmer jag aldrig? och nej ramlar dom så ramlar dom i? det är inte benen utan kroppen? sedan Använder vi inte ofta färdigköpt deg som inte smakar salt. Men när vi gjort med en salt deg så kastas detta enbart i golvet? det är ingen lek. 

Så självklart uppskattar jag situationer som funkar. 

• Anonym (Inte ledig)
    Jemp skrev 2025-01-01 22:42:15 följande:
    Inte begriper vad ni ska göra? Det kanske är där problemet ligger, att du vill styra? En skog är ju perfekt att göra ingenting i, särskilt för en tvååring. Samla pinnar, kasta stenar i vattnet (om ni nu måste vara vid en sjö), klättra, osv. 

Jag vill inte styra alls? jag vill kunna göra samma sak som när dom leker på posten stället.., sätta mig ner och låta dom leka. 

I skogen så går vi inte till sjön, dom springer däremot bara dit som dårar i den riktningen?. det är bara det som är intressant en dålig dag? 

• Anonym (Inte ledig)
    Jemp skrev 2025-01-01 23:09:34 följande:

Ja att sitta och fika som förälder är ju sällan man kan i den åldern, åtminstone om det inte är inhägnat. 

Testat naturbingo? Dvs ta med bilder på olika saker de ska hitta och hämta. Eller olika färger. Och fika trots att ni inte har kompisar med er. Avled barnen när de springer. Har ni inte en enda skogsdunge utan sjö? Och vad vill de göra vid sjön? 

Vi vill knappast just nu sitta och fika? du sa att jag vill styra? det vill jag inte. Och tro mig vad jag kämpar med att avleda. Avleda och avleda. Jag har nog provat det mesta. Det kastas bort. Dom är under två år? 

dom vill hoppa ner. Och jag är inte så sugen på det. Den andra skogen ligger förhållandevis nära en bilväg. Om vi ska säga några hundra meter ifrån. Men om den ena bestämt sig för att det är kul så är det bilar som är roligt. Jag kan försöka visa saker och ja. Det funkar om jag spänt fast barnen i vagnen och vi tittar på kottar. men så fort dom kommer ner ska det springas och göras saker som är farligt. 

Sedan är inte detta ett problem när det är organiserat vilket vi kan ordna när det inte är semester? 

En bra dag när jag har gett dom exakt rätt stimulans så kan jag ta med dom på finare restauranger, låta dom äta trerätters med mina vänner och dom sköter sig ytterst exemplariskt. Alla som är barnvakt åt dom säger att dom är fantastiska och roliga och undrar när dom får vara barnvakt igen. På förskolan säger dom att barnen är skötsamma, ordentliga och att dom är riktigt duktiga på att leka NÄR dom är på avdelningen med dom stora barnen. Vanligtvis är dom på förskolan mellan 9:30-13:30. Vissa dagar får dom vara kvar till 15. Men när jag kommer och hämtar vid 15 så har dom suttit och bläddrat i böcker i minst en timme och vill bli lästa för. Då har dom ro till detta för att dom blivit intellektuellt stimulerade på förmiddagen. Tidigare var dom hemma två dagar i veckan också och då åkte vi alltid till ett museum och där fick dom sina utmaningar vilket gjorde att allt flöt på exemplariskt resten av dagen. 

Dom är inte dåligt uppfostrade eller monster. Däremot har dom behov av andra saker än saker som barn i deras ålder normalt sätt gör. Förskolan brukar ju vanligtvis inte ha sådär små barn på storbarnsavdelningen heller. Men ja, det blir trevligast så för alla inblandade parter? 

• Anonym (Inte ledig)
    Anonym (M) skrev 2025-01-01 23:11:24 följande:
    Okej men det är ju väldigt små barn, de behöver ju fortfarande mycket vägledning. Speciellt i miljöer där de inte är vana att leka, och alltså inte riktigt vet hur man kan/får leka. Om de är vana vid tydlig uppstyrd lek eller där de har andra barn att ta efter, är det inte konstigt om de har svårt för det mer fria på egen hand, där det ofta krävs lite mer fantasi. 

Men vad gör du själv om ni är i skogen? När de springer mot sjön? Har du visat dem exempel på vad man kan/får göra? Är du delaktig i leken alls, eller släpper du dem och hoppas de ska komma på något själva? 

Tro mig vad jag har försökt med saker.. det jag svarade på va att jag vill styra och att barnen kan hitta på något själv.? 

Jag har inget egenintresse i att vilja styra. Jag försöker vägleda, rikta fokus på något som kan vara spännande. Det funkar 2 minuter och sedan ska dom springa iväg mot vattnet. 

Så det jag syftar på är att jag märker att platser som dom förstår sig på direkt behöver jag inte anstränga mig så otroligt mycket för att det ska funka. Det är inte så att jag inte förstår att jag måste anstränga mig. 

Men logiken här just nu är noll. Jag ska låta barnen ha tråkigt för att dom ska lära sig att aktivera sig.

Detta fungerar enbart i någon anpassad lekhörna på ett museum. Där kan dom leka i timmar utan problem och knappt någon inblandning av mig. 

Men om jag gör detta så blir dom tydligen överstimulerade när jag säger att allt funkar och alla är nöjda och glada. 

Om jag tar med dom ut i skogen så ska dom få upptäcka själva Enligt råden. Det går inte för dom ska bara göra sånt man inte får. Platsen är inte intressant för barnen? Jag försöker avleda och aktivera och vet om att dessa problem inte existerar med några andra föräldrar omkring oss med barn och när vi har organiserade lekar. Då får dom vägledning och allt funkar.. men då överstimulerar jag tydligen barnen och borde låta dom vara? 

• Anonym (Inte ledig)
    Jemp skrev 2025-01-01 23:37:27 följande:
    Logiken är att du dels får svar från olika personer, och dels att du får tips om olika saker eftersom du påstår att er situation är stört omöjlig. 

Vad, mer än sjön, är det de inte får göra i skogen? Vad är det för magisk vägledning andra kan ge men inte du? 
    Vad menar du med det sista? 
  • Anonym (Inte ledig)
    Jemp skrev 2025-01-01 23:45:45 följande:
    De som leder de ordnade aktiviteterna du saknar nu under semestern. Varför kan du inte själv anordna det? 
    Då handlar det om att det är flera barn som är där. I blandade åldrar som förstår vad en lek går ut på och mina barn hänger på. Jag kan massa lekar. Dessa är inte lika intressanta när dom är med mig själv. När alla andra barn sitter och äter matsäck så gör dom som flocken. Det är inget magiskt i sig. När jag säger att vi ska äta så är det inte intressant. Då sitter dom inte ner. Men när alla andra är med så behöver jag inte ens säga något utan dom sätter sig själva och letar fram sittunderlagen och ska göra precis som alla andra? 
  • Anonym (Inte ledig)
    Aliona skrev 2025-01-01 23:58:36 följande:
    Det är toppen att du vet vad som fungerar med dina barn, och att du faktiskt har hittat en strategi som gör att det inte bara är ok, men att ds fungerar utmärkt. Men det gör det desto mer svårt att förstå varför du inte ser till att de får den stimulans de behöver, varje dag? 

När det är lov så går ju inte detta. Det är balansen som vi har i vardagen som gör att det funkar. Det går inte att gå in på ett museum nu, inte för att det är stängt utan för att det är fullt av folk. På helgerna har vi exempelvis gymnastik klockan 9 på morgonen i en gymnastiksal med andra barn som är äldre. Dom tar efter och klättrar högst upp i ribbstolen. Sedan inspirerar dom äldre barnen så att allt flyter på. Från att det har hänt så kan man göra massor efter detta. Som att ena barnet kan sitta ner och träna piano. 

På vardagarna har som normalt förskolan mellan 9:30 och 13:30. Några dagar hämtas dom 15 men det är mer sällan och då har dom fått stimulans och efter detta kan vi lägga avancerade pussel, men det andra måste ha hänt innan.. och det är skitsvårt att få till detta hemma själv. Jag kan sätta på musik och tycka att vi ska dansa? dom springer bara in i badrummet och ska kasta ner toalettrullar då i toaletten. Tillslut får jag låsa toalettdörren och då ligger den ena på golvet utanför toaletten och bara skriker och den andra bankar på toalettdörren. Det är inte samma sak hemma som i en gymnastikhall. Men fortsättningsvis kanske jag ska försöka låna en sådan hall varje dag under ett helt lov?

Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten