• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 13:24:29 följande:
    Där kom det. Du verkar inte ens vara medveten om att dessa åsikter krockar fullständigt med våra moderna demokratiska värderingar. Förstår inte du att varken Bibeln eller någon annan religös skrift ska vara lag, annars utplånas vi? Det är lika skrämmande som det är med islamistiska extremister och tex sharialagar. Det är på samma sätt dessa extremister resonerar. ISS hänvisar bara till en annan helig bok (Koran) och hävdar att det ger de rätten att ta över andra länder. Du säger på samma sätt att Gamla testamentet ger rätt till judarna att slå sig ner i områden där det egentligen redan lever ett annat folk, palestinier. Det är på samma sätt som Iran.

Netanyahu tar det ett steg vidare och citererar Bibeln när han hetsar till folkmord i Gaza.  Hans favorit citat är även Golda Meirs fras ?Det här landet existerar som ett uppfyllande av det löfte som Gud själv gett oss. Det skulle vara absurt att ifrågasätta dess legitimitet." Allt kring Israel verkar ha ett extremt religöst förtecken.

Det är samma religiösa berättelse som krockar med moderna demokratiska principer som vi har som betonar sekulär lagstiftning och lika rättigheter för alla medborgare, oavsett etnisk eller religiös bakgrund. 
    Läser du över huvudtaget vad andra skriver???? Jag skrev ju raka motsatsen av det du påstår.  
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 14:36:40 följande:
    Men länkade du medvetet eller omedvetet till en elva år gammal bluff som "bevis"?
    Och inte har han några andra belägg på att muslimska kvinnor skulle bli attackerade i Sverige. Jag har själv aldrig hört av en sån händelse. Och hur många gånger har judar blivit attackerade eller hotade? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 14:46:13 följande:
    Tusentals islamofobiska hatbrot sker varje år. Fakta.

Den här tråden handlar om sionism och antisemitism.
    ???  Har du några belägg på att muslimska kvinnor skulle bli attackerade för att de har slöja? Det är ju det du påstod.

Visst förekommer det att unga muslimer blir påhoppade av svenska ungdomar - och tvärtom. 
  • nihka
    Domstolen ICC vill ta fast och arrestera Israels premiärminister

Den internationella brottmålsdomstolen i Haag, ICC, har skrivit en order om att ta fast och arrestera Israels premiärminister Benjamin Netanyahu.

Ordern gäller också landets tidigare försvarsminister Joav Galland.

Samtidigt har domstolen gett order om arrestera terrorgruppen Hamas militära ledare Mohamed Deif.

sverigesradio.se/artikel/domstolen-icc-vill-ta-fast-och-arrestera-israels-premiarminister
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 14:20:42 följande:
    Det där är ju fel.

Sionismens grundare är i praktiken Theodor Herzl

Den där Zeev var efter Herzls död en av de ledande för den gren av sionismen som blev revisionistisk sionism men SIONISMEN grundades som sagt av Herzl

Du förstår ju at det blir omöjligt att föra ett seriöst samtal om saken om du ska envisas med att låtsas som att sionism = revisionistisk sionism
    Läs hela kommentaren en gång till och du kommer att förstå att jag beskriver just den revisionistiska formen av sionism. Det finns ingen "rätt" form av sionism. Sionismen består av de alla olika formerna av sionism. I den israeliska politiken har olika former av sionism haft inflytande över tid. Den dominerande formen har ofta varierat beroende på vilka politiska partier som haft makten och den revisionistiska är tillsammans med den religösa mest påverkande idag. Hela nuvarande israels högerextrema regering genomsyras av revisionism och religös sionism där kombineras judisk nationalism med religiös tro och ser staten Israel som ett steg mot messiansk frälsning.

Lustigt att just du men även andra som försvarar sionism, pratar om seriöst samtal. Era kommentarer kännetecknas av brist på verifierbara argument (fakta) saklighet och objektivitet. I de flesta fallen handlar det om förvrängning av fakta och osanningar. Det har för länge sedan skadat er trovärdighet och det försvårar en konstruktiv diskussion om ett så viktigt ämne. Flera, i brist på argument, skriver kommentarer där personliga angrepp, totalt obefogade anklagelser om jag är antisemit och Hamas, används istället för faktabaserade argument. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 16:27:59 följande:
    Men jag undrade om det var med flit eller av okunskap du lade in en bluff-händelse som "bevis".
    Om det som du påstår verkligen stämmer så är det självklart att jag inte gjorde det medvetet. Har även sökt info om det men hittar inget. Varsågod och länka till pålitlig källa.
  • Anonym (Antiextremist)
    nihka skrev 2024-11-21 18:35:13 följande:
    Domstolen ICC vill ta fast och arrestera Israels premiärminister

Den internationella brottmålsdomstolen i Haag, ICC, har skrivit en order om att ta fast och arrestera Israels premiärminister Benjamin Netanyahu.

Ordern gäller också landets tidigare försvarsminister Joav Galland.

Samtidigt har domstolen gett order om arrestera terrorgruppen Hamas militära ledare Mohamed Deif.

sverigesradio.se/artikel/domstolen-icc-vill-ta-fast-och-arrestera-israels-premiarminister
    Vänta lite och snart kommer någon att skriva "ICC  är hamas" 😆 Ska vi gissa vem?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-21 18:29:12 följande:
    ???  Har du några belägg på att muslimska kvinnor skulle bli attackerade för att de har slöja? Det är ju det du påstod.

Visst förekommer det att unga muslimer blir påhoppade av svenska ungdomar - och tvärtom. 
    Du är den absolut sista personen på jorden att kräva belägg. 

Som sagt, det här är tråden om antisionism och antisemitism.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 16:27:06 följande:
    Nä, det är inte sionismens plan

Alltså, varför håller du på om "sionister" hela tiden? 

Du förstör ju medvetet det samtal du vill(?) ha kring Hamas krig mot Israel genom att med flit missförstå, eller låtsas inte ha läst, det folk skriver till dig.

Vilken är din tanke med detta? Vad vill du att det ska leda till?
    Du borde läsa vad tråden handlar om. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-21 18:17:57 följande:
    Läser du över huvudtaget vad andra skriver???? Jag skrev ju raka motsatsen av det du påstår.  
    Nej, du skrev att Bibeln ger rättighet till judar att slå sig ner i Palestina. Med andra ord tycker du att de har rätt att bygga ett land där eftersom enligt Bibeln är det deras land. Därmed visade du att dina åsikter är mycket förlegade men framförallt mycket extrema.

Du kanske vill ge samma rätt till islamisterna när det gäller Koran?
  • Anonym (Antiextremist)
    Det är det här den här sionismen jag pratar om.

Netanyahu är Israels nuvarande premiärminister. Han är även ledare för Likudpartiet och är övertygad sionist med sionistiska idéer om hur en judisk stat skulle byggas. Dessa idéer handlar bla om etnisk rensning av palestinier, anekteringar av deras områden och byggandet av olagliga bosättningar.

ICC har nu begärt att han ska arresteras pga att medvetet använt svält mot civil befolkning. Jag är ganska säker att detta tillsammans med att ca 35 000 oskyldiga civila har dödats, betecknas som folkmord.

Och vad hade en sionist som Netanyahu att säga om det? Jo, ICC är antisemiter. Det är så groteskt. Tror han verkligen att folk är dumma?

Internationella brottmålsdomstolen (ICC) är en oberoende institution. Den skapades för att lagföra individer för de allvarligaste internationella brotten, såsom folkmord och krigsförbrytelser. ICC har ett mycket brett stöd från över 120 stater och anses vara en mycket viktig del av det internationella rättssystemet.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRrGpX/arresteringsorder-mot-israels-premiarminister-netanyahu

"

?Avsiktligt och medvetet?

?Kammaren ansåg att det finns rimliga skäl att tro att både individer avsiktligt och medvetet har berövat civilbefolkningen i Gaza föremål som är oumbärliga för deras överlevnad, inklusive mat, vatten och medicin och medicinska förnödenheter, såväl som bränsle och elektricitet?, skriver parlamentet.

Tre domare utfärdade i ett gemensamt beslut en arresteringsorder för Netanyahu och Israels tidigare försvarsminister Yoav Gallant, skriver AP."

• nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 19:16:40 följande:
    Vänta lite och snart kommer någon att skriva "ICC  är hamas" 😆 Ska vi gissa vem?
    Absolut! Hamas gren i Haag *ironi*.
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 21:01:32 följande:
    Det är det här den här sionismen jag pratar om.

Netanyahu är Israels nuvarande premiärminister. Han är även ledare för Likudpartiet och är övertygad sionist med sionistiska idéer om hur en judisk stat skulle byggas. Dessa idéer handlar bla om etnisk rensning av palestinier, anekteringar av deras områden och byggandet av olagliga bosättningar.

ICC har nu begärt att han ska arresteras pga att medvetet använt svält mot civil befolkning. Jag är ganska säker att detta tillsammans med att ca 35 000 oskyldiga civila har dödats, betecknas som folkmord.

Och vad hade en sionist som Netanyahu att säga om det? Jo, ICC är antisemiter. Det är så groteskt. Tror han verkligen att folk är dumma?

Internationella brottmålsdomstolen (ICC) är en oberoende institution. Den skapades för att lagföra individer för de allvarligaste internationella brotten, såsom folkmord och krigsförbrytelser. ICC har ett mycket brett stöd från över 120 stater och anses vara en mycket viktig del av det internationella rättssystemet.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRrGpX/arresteringsorder-mot-israels-premiarminister-netanyahu

"

?Avsiktligt och medvetet?

?Kammaren ansåg att det finns rimliga skäl att tro att både individer avsiktligt och medvetet har berövat civilbefolkningen i Gaza föremål som är oumbärliga för deras överlevnad, inklusive mat, vatten och medicin och medicinska förnödenheter, såväl som bränsle och elektricitet?, skriver parlamentet.

Tre domare utfärdade i ett gemensamt beslut en arresteringsorder för Netanyahu och Israels tidigare försvarsminister Yoav Gallant, skriver AP."

EU står bakom arresteringsodern. Hamas gren i EU *ironi*
  • Anonym (Antiextremist)

SD är ett parti skapat av nazister. När nu ledaren för det partiet försvarar israeliska politiker och är på deras sida, då tänker man att de sraeliska politikerna borde börja fundera på vad är det för fel på deras politik.

• nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 23:08:59 följande:

SD är ett parti skapat av nazister. När nu ledaren för det partiet försvarar israeliska politiker och är på deras sida, då tänker man att de sraeliska politikerna borde börja fundera på vad är det för fel på deras politik.

SD är inte så noga med muslimer, så det finns inget överraskande med det uttalandet.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism