• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-21 12:00:38 följande:
    Jag menade nu inte det med bibeln utan detta med att en majoritet skulle ha röstat på extremister, i Israel. De flesta har röstat på Netanyahu, INTE på dessa två andra typer. Och det har vi diskuterat. 

Bibeln - nej, jag tycker inte att något gäller bara för att det står i bibeln. Däremot - om det står i gamla testamentet att judarna hör hemma i Israel, så pekar ju detta på att de har funnits där väldigt länge, och det är ju det som ger de en viss rätt till att slå sig ner där, tycker jag. 
    Där kom det. Du verkar inte ens vara medveten om att dessa åsikter krockar fullständigt med våra moderna demokratiska värderingar. Förstår inte du att varken Bibeln eller någon annan religös skrift ska vara lag, annars utplånas vi? Det är lika skrämmande som det är med islamistiska extremister och tex sharialagar. Det är på samma sätt dessa extremister resonerar. ISS hänvisar bara till en annan helig bok (Koran) och hävdar att det ger de rätten att ta över andra länder. Du säger på samma sätt att Gamla testamentet ger rätt till judarna att slå sig ner i områden där det egentligen redan lever ett annat folk, palestinier. Det är på samma sätt som Iran.

Netanyahu tar det ett steg vidare och citererar Bibeln
    när han hetsar till folkmord i Gaza.  Hans favorit citat är även Golda Meirs fras ?Det här landet existerar som ett uppfyllande av det löfte som Gud själv gett oss. Det skulle vara absurt att ifrågasätta dess legitimitet." Allt kring Israel verkar ha ett extremt religöst förtecken.

Det är samma religiösa berättelse som krockar med moderna demokratiska principer som vi har som betonar sekulär lagstiftning och lika rättigheter för alla medborgare, oavsett etnisk eller religiös bakgrund. 
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2024-11-21 12:00:38 följande:
    Bibeln - nej, jag tycker inte att något gäller bara för att det står i bibeln. Däremot - om det står i gamla testamentet att judarna hör hemma i Israel, så pekar ju detta på att de har funnits där väldigt länge, och det är ju det som ger de en viss rätt till att slå sig ner där, tycker jag. 
    Det räcker med denna

• Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 12:09:58 följande:
    Det som är löjligt är att du som kvinna verkar inte stå för alla kvinnors rättigheter.

"Kvinnan har sedan tidigare anmält en misshandel som ska ha ägt rum förra fredagen. Kvinnan, som är gravid, blev då misshandlad på en parkering i Farsta i Södra Stockholm.

Hon har uppgett att det var en okänd man som började dra i hennes slöja samtidigt som han skrek ?såna som du ska inte vara här?. Mannen ska därefter ha dunkat hennes huvud mot en bil så att hon förlorade medvetandet."

Du är omedveten om att hela den där historien från 2013 var en bluff från kvinnans sida?

Det finns en FB-tråd på en si så där 150 sidor om saken om du vil läsa på om fallet.
  • Anonym (fi)
    AndreaBD skrev 2024-11-18 16:41:24 följande:
     Och nej, det var inte för mycket naket,  utan bara en tajt catsuit. 
    Och här tänker jag mig en 13-årig pojke i sjunde klass som får syn på sin tyska-lärarinna i "en tajt catsuit" ...
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 12:54:44 följande:
    Det lustiga är att "antiextremist" OCKSÅ är sionist i precis samma bemärkelse då denne är tydlig med att judarna har rätt till ett eget land någonstans inom det historiska Israel 
    😄 Förstår att du skille vilja ha mig på din sin men jag tycker att sionism är extrem ideologi ungefär på samma sätt islamism. Jag är starkt mot sådana.

Att vara sionist är mycket mer än tycka att judarna ska ha eget land. En sionist tex trampar på andras rättigheter för att bygga en egen stat. Jag är starkt emot mycket annat som sionisterna förespråkar tex: tron på att Bibeln ger någon rättighet att över andras hem, fördrivningar av palestinier, den olagliga ockupationen, de olagliga bosättningar, massmord (snart bevisat som folkmord) på oskyldiga palestinier och de olagliga anekteringar som sionisterna förespråkar.

En stat som bygger sin existens på expropriering av land och fördrivning av människor kan inte betraktas som legitim inom ramen för internationell rätt. Dessutom, inbegripet i den sionistiska ?rätten att existera? är också att judar från hela världen har rätt att bosätta sig i landet, olagligt inom de palestinska ockuperade områden, samtidigt som palestiniernas rätt till sitt eget hemland förnekas.
    Är detta att ?existera? eller att olagligt annektera och ockupera?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-21 12:03:56 följande:
    Är det meningen att någon ska förstå detta? Antagligen inte. Antagligen finns det inte ens en tanke bakom. 
    😄 Det finns en anledning till varför jag inte skriver så till dig. 

Det finns sjäkvklart en tanke som berör min och Fuckgoogleaskme" konversation kring sionism.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 18:29:08 följande:
    Aggressiv nationalism: Sionism, grundad av Zeev Jabotinsky, betonar en s
    Det där är ju fel.

Sionismens grundare är i praktiken Theodor Herzl

Den där Zeev var efter Herzls död en av de ledande för den gren av sionismen som blev revisionistisk sionism men SIONISMEN grundades som sagt av Herzl

Du förstår ju at det blir omöjligt att föra ett seriöst samtal om saken om du ska envisas med att låtsas som att sionism = revisionistisk sionism

• Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 14:16:29 följande:
    😄 Förstår att du skille vilja ha mig på din sin men jag tycker att sionism är extrem ideologi ungefär på samma sätt islamism. Jag är starkt mot sådana.

Att vara sionist är mycket mer än tycka att judarna ska ha eget land. 
    Jag behöver inte "ha" dig på min sida. Du ÄR sionist vare sig du vill det eller inte då du erkänner sionismens grundtes - ett judiskt land någonstans inom det historiska Israel.

För nä, det är faktiskt inte mer än så - att vara sionist.

Att du sedan tycker att bara "revisionistisk sionism" är "äkta" sionism är ju helt och hållet din egen sak att hantera.

Det som är synd med det sistnämnda är att du skulle kunna ha mycket mer relevanta samtal om saken om du släppte det dr med "sionister" och istället, exempelvis, diskuterade inom VILKA geografiska gränser du anser att den judiska staten skall kunna existera.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 13:58:25 följande:
    Du är omedveten om att hela den där historien från 2013 var en bluff från kvinnans sida?

Det finns en FB-tråd på en si så där 150 sidor om saken om du vil läsa på om fallet.
    Att muslimska kvinnor atackeras är fakta. Islamofobiska atacker är bland de mest förekommande när det gäller hatbrott. Det har ökat extremt mycket det senaste året efter Hamas terroratack 7 oktober.

• Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 23:50:49 följande:
    Precis. Den Israel som sionisterna pratar om HAR INGA GRÄNSER. 
    Precis. Du förstår konceptet. Sionismen är en idé om ett hemland Israel för judarna, någonstans inom det historiska Israel.

Detta hemland kan sedan var hur stort eller hur litet som helst men det ska vara ett judiskt dominerat land för judarna att söka skydd i från förföljelse

Sionismen som -ism definierar inga geografiska gränser för Israel
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism