• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-19 23:03:03 följande:
    Haha, vad långsökt det här var! Det var FN som bestämde detta, inte bibeln. Säger du nu att FN är odemokratisk och inte följer internationella lagar. I så fall kan jag visserligen delvis hålla med dig. NUMERA är det så. Men inte då.  
    FN:s delningsplan för Palestina från 1947 var ett förslag. FN har inte mandat att skapa länder och ge ett land till någon.

Men om även om man går på din linje, respekterades inte den planen fullt ut av Israel på flera sätt:

Territoriell expansion: Israel tog kontroll över mer territorium än vad som tilldelats i delningsplanen, inklusive delar som var avsedda för den arabiska staten och det internationellt kontrollerade Jerusalem.

Jerusalem: Planen föreskrev att Jerusalem skulle vara under internationell kontroll, men Israel tog kontroll över västra Jerusalem och senare hela staden.

Flyktingfrågan: Delningsplanen förutsatte att befolkningsgrupper skulle kunna bo kvar i sina hem, men hundratusentals palestinska flyktingar fördrevs under 1948.

Gränser: De gränser som fastställdes i delningsplanen respekterades inte, utan nya gränser drogs.

Suveränitet: Den arabiska stat som föreslogs i planen bildades aldrig, då området istället började erövras av bla Israel.

Dessa avvikelser från delningsplanen är direkts orsaker till den långvariga konflikten mellan Israel och palestinierna.

Jag förväntar mig inte att du ska verkligen förstå det jag skriver men jag anser det är viktigt att ge dig fakta.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-19 23:00:10 följande:
    Det är väl du som påstår detta, inte jag. 

Och jag menade representerar som i att han inte är typisk för en israeli. I praktiken representerar han förstås israelerna, för att han ingår i regeringen. 
    Smotrich, Ben Gvir  och Netanyahu tillsammans fick majoritet av israeliska röster. Så jag påstår att dessa representerar vad en majoritet israeler vill och hur de tänker.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (desmond)

När jag som vanlig mellanmjölksmamma vill säga att det Israel gör är åt helvete så ska fan ingen komma och kalla mig judehatare. Israeler är israeler, svenskar är svenskar, finnar är finnar.

Men det är ett fåtal individer med judiskt påbrå som likställer kritik mot Israel som kritik mot judendomen. Ursäkta men visa mig var i judendomen Israels agerande mot Palestina är berättigat och sen kan vi snacka.

• Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-19 22:45:48 följande:
    Att ljuga hjälper inte. Som alla kan se, svarar je på alla era kommentarer. Tom flera gånger. Men du däremot hoppar över en massa av mina högst rimliga och relevanta frågor.

Har du argument, varsågod argumentera. Lögner, och att uttrycka sig med en eller två meningar är inte tecken på bildad argumentation.
    Exakt vad skulle jag ha ljugit om?

Apropå att svara på frågor har du aldrig svarat på min fråga om du är sionist, dvs vill se ett judiskt land i det generella område där Israel ligger idag, eller anti-sionist, vilket definitionsmässigt innebär ett krav på Israels utplåning.

Din hemsnickrade definition om en extrem form av sionism är inte relevanta här, sionism i sin grundbetydelse handlar om det jag skrev ovan.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 00:15:38 följande:
    Smotrich, Ben Gvir  och Netanyahu tillsammans fick majoritet av israeliska röster. Så jag påstår att dessa representerar vad en majoritet israeler vill och hur de tänker.
    Jag pratade bara om EN av dessa tre. Att alla tre tillsammans har fått fler röster, är väl en självklarhet! Och tusentals människor protesterade direkt efter valet, eftersom de just inte hade räknat med en sån koalition. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 00:08:59 följande:
    FN:s delningsplan för Palestina från 1947 var ett förslag. FN har inte mandat att skapa länder och ge ett land till någon.

Men om även om man går på din linje, respekterades inte den planen fullt ut av Israel på flera sätt:

Territoriell expansion: Israel tog kontroll över mer territorium än vad som tilldelats i delningsplanen, inklusive delar som var avsedda för den arabiska staten och det internationellt kontrollerade Jerusalem.

Jerusalem: Planen föreskrev att Jerusalem skulle vara under internationell kontroll, men Israel tog kontroll över västra Jerusalem och senare hela staden.

Flyktingfrågan: Delningsplanen förutsatte att befolkningsgrupper skulle kunna bo kvar i sina hem, men hundratusentals palestinska flyktingar fördrevs under 1948.

Gränser: De gränser som fastställdes i delningsplanen respekterades inte, utan nya gränser drogs.

Suveränitet: Den arabiska stat som föreslogs i planen bildades aldrig, då området istället började erövras av bla Israel.

Dessa avvikelser från delningsplanen är direkts orsaker till den långvariga konflikten mellan Israel och palestinierna.

Jag förväntar mig inte att du ska verkligen förstå det jag skriver men jag anser det är viktigt att ge dig fakta.
    Och du tror att jag ens läser detta? Jag vet ju att du bara upprepar samma narrativ.
  • AndreaBD
    Anonym (desmond) skrev 2024-11-20 14:01:27 följande:

När jag som vanlig mellanmjölksmamma vill säga att det Israel gör är åt helvete så ska fan ingen komma och kalla mig judehatare. Israeler är israeler, svenskar är svenskar, finnar är finnar.

Men det är ett fåtal individer med judiskt påbrå som likställer kritik mot Israel som kritik mot judendomen. Ursäkta men visa mig var i judendomen Israels agerande mot Palestina är berättigat och sen kan vi snacka.

Jag tror inte att någon utom Rebecka har judisk påbrå här. Självklart får man kritisera Israels politik/agerande. Och faktiskt så verkar vi vara rörande överens om att vi inte gillar Netanyahu och hans politik.

VILKET agerande pratar du om? Det här kriget började för att Hamas utförde ett rent massaker på 1200 människor. Alla andra krig börjades ju inte av Israel heller. Jag tycker helt enkelt synt om denna grupp människor som alltid verkar få skulden för allt, trots att de ofta försöker medla fred och är beredda att ingå kompromisser. Sedan kan man tycka att bosättningarna är fel, men annars kan jag inte se att Israel skulle ha gjort något hemskt. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (desmond) skrev 2024-11-20 14:01:27 följande:

Det händer otroligt ofta att man blir utsatt för obefogad smutskastning när man uttrycker att det är fel av Israel att göra det som sionisterna propagerar för: bomba oskyldiga civila palestinier, att fördriva de från deras hem och anektera deras områden, att bygga olagliga bosättningar inom palestinska områden och att systematiskt diskriminera palestinier. De vänder det till att man hatar och vill utrota judar vilket är fullständigt fel. Det är uppenbart att dessa "israelvänner" inte har demokratiska värderingar och att de tror att man kan strunta i andras mänskliga rättigheter.

Kritik mot Israels politik är inte antisemitism. Kritik mot sionisms politiska agenda är inte heller antisemitism. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-20 16:24:11 följande:
    Jag pratade bara om EN av dessa tre. Att alla tre tillsammans har fått fler röster, är väl en självklarhet! Och tusentals människor protesterade direkt efter valet, eftersom de just inte hade räknat med en sån koalition. 
    Alla tre är följare av revisionistisk sionism. Alla tre på tror på riktigt på citat från Bibeln och att Gud lovade de Israel och de därför har rätt till det. Alla tre tycker att palestinier ska därför fördrivas och att deras områden ska anekteras. Alla tre tycker att olagliga bosättningar ska stödjas.Alla tre tillsammans valdes av en majoritet av israeler och de styr Israel. Stödjer du det oban står för? Tycker du att ord från Bibeln ska ge rättigheter att ta över andras hem, ockupera och fördriva? 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism