• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 18:14:44 följande:
    Du skrev följande

"Det var FN som bestämde detta, inte bibeln." Och jag svarade att det inte stämmer alls och förklarade varför. 
    Försök inte förvirra folk, det var FN:s "förslag". Men det var ett slags förslag som man INTE SKA säga nej till. Det var INTE ett första förslag, utan det var efter flera årtionden av fram och tillbaka och ständiga våldexcesser ifrån den arabiska sidan.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-20 22:38:36 följande:
    Har svarat för många gånger på samma saker.
    Inte en enda gång. Visa annars och jag kommer att be om ursäkt. 

Tycker du att ord från Bibeln ska ge rättigheter att ta över andras hem ockupera och fördriva? 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-20 22:49:01 följande:
    Försök inte förvirra folk, det var FN:s "förslag". Men det var ett slags förslag som man INTE SKA säga nej till. Det var INTE ett första förslag, utan det var efter flera årtionden av fram och tillbaka och ständiga våldexcesser ifrån den arabiska sidan.
    Det var varken mer eller mindre, bara ett förslag. 
    Men du skrev följande

"Det var FN som bestämde detta, inte bibeln." Och jag svarade att det inte stämmer alls och förklarade varför. Så, en gång för alla, FN varken skapade Israel eller gav landet till Israel.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-20 22:17:22 följande:
    För de med dåligt minne postar jag detta igen. 
    Du står inte för det du utger dig att vara. Men jag förstår att du förstod min poäng, eftersom du vägrar svara. 😉
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 22:49:03 följande:
    Inte en enda gång. Visa annars och jag kommer att be om ursäkt. 

Tycker du att ord från Bibeln ska ge rättigheter att ta över andras hem ockupera och fördriva? 
    Jag menade nu inte det med bibeln utan detta med att en majoritet skulle ha röstat på extremister, i Israel. De flesta har röstat på Netanyahu, INTE på dessa två andra typer. Och det har vi diskuterat. 

Bibeln - nej, jag tycker inte att något gäller bara för att det står i bibeln. Däremot - om det står i gamla testamentet att judarna hör hemma i Israel, så pekar ju detta på att de har funnits där väldigt länge, och det är ju det som ger de en viss rätt till att slå sig ner där, tycker jag. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 23:09:03 följande:
    Det var varken mer eller mindre, bara ett förslag. 
    Men du skrev följande

"Det var FN som bestämde detta, inte bibeln." Och jag svarade att det inte stämmer alls och förklarade varför. Så, en gång för alla, FN varken skapade Israel eller gav landet till Israel.
    Det var INTE ett förslag som man kan tacka nej till utan att komma med något bra alternativ. Det är av ren artighet att sånt kallas för förslag. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 23:17:55 följande:
    Du står inte för det du utger dig att vara. Men jag förstår att du förstod min poäng, eftersom du vägrar svara. 😉
    Är det meningen att någon ska förstå detta? Antagligen inte. Antagligen finns det inte ens en tanke bakom. 
  • Anonym (fi)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-20 19:57:48 följande:
    Jag förstår att det skulle passa bra in i ditt narrativ om någon här börjar påstå att enlist bibeln eller Torah så borde judarna få mark i Mellanöstern. Men jag har inte sett någon här säga det och jag har redan sagt att jag är sionist i den enkla grundbetydelsen av detta, jag tycker att judar ska ha rätten till ett eget land i Mellanöstern med self determination. Att jag är sionist i den bemärkelsen betyder inte att jag stöder alla olika sorters grenar av sionismen. Men om man är antisionist betyder det att man är emot den Israeliska statens existens. 
    Det lustiga är att "antiextremist" OCKSÅ är sionist i precis samma bemärkelse då denne är tydlig med att judarna har rätt till ett eget land någonstans inom det historiska Israel 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism