• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Dr Nail
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 12:24:10 följande:
    Trots arresteringsorder och att ICC har rimliga skäl att tro att israeliska politiker avsiktligt svälter civila palestinier, finns det israelvönner som försvarar dessa politiker och menar att ICC är antisemiter. Samma israelvönner menar att öven FN är antisemiter eftersom  FN genom olika resolutioner försöker stoppa det urskillninglösa dödandet av civila i Gaza.

Vad betyder det för diskussionen? Det betyder att det finns mycket extrema personer som försöker försvara hemska krigsbrott i Gaza genom att falskt anklaga alla meningsmotståndare för antisemitism. Att kritisera krigsbrott och israels politik har inget med hat eller fördomar mot judar att göra. Jag är tex starkt emot all hat och fördomar mot judar. Men jag är emot etnisk rensning, olaglig ockupation, byggandet av olagliga bosättningar och att oskyldiga civila dödas.
    Tack, då fattar jag. Jag kan inte så mycket om allt det här. Tackam att ni som läst på upplyser mig.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 11:46:30 följande:
    Det är folkmord att medvetet svälta civila. Ca 35 000 oskyldiga barn och kvinnor dödades. 
    Att svälta civila? Det står över 800 lastbilar (eller åtminstone innehållet) inne i Gaza och ingen hämtar det. Och för två dagar sedan rånade Hamas en sändning igen, som de brukar göra.
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2024-11-22 12:45:26 följande:
    Tack, då fattar jag. Jag kan inte så mycket om allt det här. Tackam att ni som läst på upplyser mig.
    Nej, du fattar ingenting. Det finns ingen folkmord. Det finns bara ett krig som Hamas började. Det är Hamas som hindrar människorna i Gaza att sätta sig i säkerhet. Israeliska armén VARNAR nämligen innan de angriper. En stor nackdel för dem ,att fienden också är varnat. Men gör sitt bästa. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 12:27:56 följande:
    Även rysska politiker kommer att arresteras.
    ICC har aldrig tidigare gått efter en ledare i ett demokratiskt land. Det behövs inte heller, eftersom såna personer blir dömda, i ISRAEL. T.ex. en president och en premiärminister. En blev ju dömt av en arabisk domare i Israel. 

Domaren som tog detta märkliga beslut verkar själv begå övergrepp mot kvinnor.

en.wikipedia.org/wiki/Karim_Ahmad_Khan

I Rysslands fall finns det belägg för att det faktiskt har hänt. I Israels fall finns inte någonting egentligen. 
  • AndreaBD

Och vad säger folk i Gaza själva? Det finns gott om vittnesmål som visar att det inte är Israel som är ute efter dem. 

• AndreaBD
    Anonym (Olle) skrev 2024-11-22 11:59:06 följande:

Det gör det verkligen inte.
    om jag skulle säga att många med med en judisk bakrund har lobbat för mångkultur i Sverige 
    så skulle jag definitivt kallas för antisemit

Jag ställde in en länk nyss, european commision. Man kan alltid diskutera det, antar jag. 

Och nej, självklart skulle du inte kallas för antisemit, eftersom detta uppenbarligen inte är ett kriterium. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-22 15:40:57 följande:

Och vad säger folk i Gaza själva? Det finns gott om vittnesmål som visar att det inte är Israel som är ute efter dem. 

Alla vet redan att Hamas inte bryr sig om civila. Ingen här försvarar Hamas på något sätt. Men nu vet vi att även Israel begått krigsbrott genom och att med avsikt både skjuter civila och medvetet blockerar mat och vatten till civila.

ICC har gått igenom otroliga mängder av bevis och kommit fram till:

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-22 15:34:34 följande:
    ICC har aldrig tidigare gått efter en ledare i ett demokratiskt land. Det behövs inte heller, eftersom såna personer blir dömda, i ISRAEL. T.ex. en president och en premiärminister. En blev ju dömt av en arabisk domare i Israel. 
    I Israel röstar man för Netanyahu, Smotrich och Ben Gvir. I Israel belönas de med fler röster när de visar hänsynslöshet mot palestinier. De kommer aldrig att dömmas för något i Israel.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism