• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)

Det är precis det här jag varnade för. Sionisterna missbrukar antisemitkortet för att dölja fruktansvärda krigsbrott.

"Antisemit-kortet är något Israel tar till i parti och minut så fort minsta kritik riktas mot landet. Men det används så slentrianmässigt att det är på väg att förlora sin effekt.

Det kan inte vara rimligt att Israel skulle vara immunt mot kritik bara för att man är en judisk stat."

• Dr Nail
    AndreaBD skrev 2024-11-22 15:12:41 följande:
    Nej, du fattar ingenting. Det finns ingen folkmord. Det finns bara ett krig som Hamas började. Det är Hamas som hindrar människorna i Gaza att sätta sig i säkerhet. Israeliska armén VARNAR nämligen innan de angriper. En stor nackdel för dem ,att fienden också är varnat. Men gör sitt bästa. 
    Ok. Jag förstår att det är en komplicerad situation, inte minst genom att man hör så olika åsikter hela tiden. Du behöver inte vara otrevlig, jag är inte på någons sida här.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-22 21:01:37 följande:

Nej bibeln är ingen historiebok, även om en hel del antagligen stämmer historiskt sett. 

Bättre att förlita sig på arkeologi, här tex kan man se tidiga fynd som tyder på judisk närvaro

https://www.livescience.com/55774-ancient-israel.html#

Det finns ingen som säger emot att judarna hade ett land där..FÖR TVÅ TUSEN ÅR SEDAN. Men efter det har judarna varit en liten minoritet. Trots den massiva invandringen av judar från hela världen utgjorde de bara 30% av den totala befolkningen 1948 när Israel skapades på 55% av området. Rättvist mot palestinier? Absolut inte.
  • Anonym (Antiextremist)
    www.aftonbladet.se/debatt/a/rPVWPm/nu-maste-universitetet-klippa-bandet-till-israel

"

Israels universitet är inte passiva åskådare till det pågående våldet. Som den israeliska forskaren Maya Wind beskriver i boken ?Towers of Ivory and Steel? bidrar universiteten med kunskap och viss infrastruktur som möjliggör och legitimerar både tvångsförflyttning av palestinier och israeliska bosättningar.

Dessa institutioner samarbetar aktivt med den israeliska militären och försvarsindustrin genom institutionella avtal, utbildningsprogram för väpnade styrkor, forskning kring militära strategier och utveckling av vapen.

Israeliska universitet framställs ofta som fristäder för akademisk frihet, men i själva verket trakasseras palestinska och kritiska israeliska akademiker och studenter, samtidigt som man försvårar högre utbildning i Palestina."

• AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-22 18:28:47 följande:
    Ja, "belägg" på att 90-åriga tanter föder barn så nej inget belägg alls.
    Du förstår inte, eller försöker inte ens. Det handlar inte om om jag skulle tro på vad som står i bibeln, utan det handlar om att det som står där finns i verkligheten. Om BELÄGG på att det fanns ett judiskt folk som levde i ett land som kallades för Israel/Judea. Att det är 3000 år gammalt, det är belagt. Och vi vet att området finns. 
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2024-11-22 21:48:06 följande:
    Ok. Jag förstår att det är en komplicerad situation, inte minst genom att man hör så olika åsikter hela tiden. Du behöver inte vara otrevlig, jag är inte på någons sida här.
    Jag blir bara .... överraskad hur man bara kan tro första bästa personen som kommer med en tvärsäker, onyanserad åsikt.
  • Dr Nail
    AndreaBD skrev 2024-11-22 23:54:14 följande:
    Jag blir bara .... överraskad hur man bara kan tro första bästa personen som kommer med en tvärsäker, onyanserad åsikt.
    Ni låter lika tvärsäkra med era åsikter hela bunten. Väldigt emotionella. Det är okej, fortsätt så. Bra underhållning!
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-22 19:17:52 följande:
    JAHA! Istael har alltså inte skjutit raketer på civilbefolkningen i Gaza utan det måste vara Hamas gren i Israel som skjuter på invånarna i Gaza från Israel, medan Israel beskyddar dem och delar ut mat. Vad gulligt av dem!

Som om folk i Gaza inte skulle fatta vad det leder till om det skjuts raketer FRÅN Gaza PÅ Israel i många år. Israel har faktiskt sällan skickat raketer tillbaka. Oftast har de bara ignorerat det hela. Och sedan begår man ett massaker på vanligt folk i Israel och kidnappar 250 människor - som om folk i Gaza inte fattar att Israel MÅSTE reagera på detta. 

Jag kommer aldrig att begripa.... du har en terrorgrupp som skjuter raketer minst en gång i månaden, MINST i 20 år. Och lika länge har Gaza varit helt självständigt, man har lämnat det helt till palestinierna. Och som tack har de bombat Israel i alla år. Israel har också sett till att de har vatten och el och att hjälpsändningar kommer in där. Just nyligen har Israel också vacinerat befolkningen i Gaza mot polio, medan Hamas har hoppats på epidemi, så att man kan skylla det på Israel. 

Jo, Hamas har också träffat sina egna medborgare med hemmabyggda raketer som feltänt. I början av kriget var det väl Islamska Jihads raket som dödade några i Gaza på parkeringen framför ett sjukhus och genast gick Hamas ut med att Israel skulle ha dödat 500. 

• AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-22 21:01:37 följande:

Nej bibeln är ingen historiebok, även om en hel del antagligen stämmer historiskt sett. 

Bättre att förlita sig på arkeologi, här tex kan man se tidiga fynd som tyder på judisk närvaro

https://www.livescience.com/55774-ancient-israel.html#

Visserligen är bibeln ingen historiebok, men man har ju forskat en hel del runt den och funnit att det ofta finns en historisk bakgrund. Jag säger bara OM gamla testamentet är  - låt oss säga 3000 år gammal  - det står ju i alla fall i bibeln att judarna levde i landet Israel. Och att de var slavar i Egypten. Just det här med Egypten - att de hamnade där efter att ha fördrivits från Israel och att de sedan återvände till Israel , det finns en hel del forskning som pekar på att det har hänt. Jag har sett dokumentärer om det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 17:17:48 följande:
    Haha helt otroligt vad du hittar på. Inget av detta finns i dina länkar. Det är pinsamt. 

Det är så här israelvänner tänker och håller på. Förvrängningar och svammel, allt för att försvara israeliska krigsförbrytare.
    Jag har ju länkat till detta tidigare. Det är bara högst en vecka sedan någon gjorde dessa intervjuer med folk i Gaza. Om man är intresserad av det så är det ju inte svårt att hitta. Det här vara bara några korta exempel. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 17:05:11 följande:
    Nej, du förklarar absolut inget. Du påstår saker som inte stämmer och när jag gång på gång bevisar att det är lögner låtsas du som ingeting. 

Du hänvisar till SD Björn Söder och tycker därmed att han är rätt person som kan bedömma och definiera vad som är antisemitism och vad som är bra för judar. Men SD har en nazistisk historia. Ser du inget konstigt i det? Borde inte du börja ifrågasätta dina egna åsikter när de sammanfaller med SD:s agenda och logik?
    Eftersom du inte verkar förstå liknelser så är det väl ingen idé om jag säger: Om Hitler tyckte att 2 + 2 = 4   är det då fel, bara för att det är Hitler???

Nej, det spelar ingen roll alls vem som har sagt det om det är fakta som stämmer. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism