• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2024-11-23 12:43:46 följande:

Det är bra att den svenska regeringen så tydligt stödjer ICC.

Oj då! Detta ÄR illa. Vet du varför? Titta på datumen! Det står från 8. Oktober!

På den dagen förde inte Israel något krig alls. Det var dagen efter massakern, då man städade upp, samlade ihop alla kroppsdelar som man hittade överallt och höll sig i beredskap för att det skjöts raketer ifrån Gaza OCH från södra Libanon. 

Att beskylla Israel för att de BLEV ANGRIPNA - vad är detta annat än antisemitism? Ska jag kolla när kriget faktiskt började?....Hittar inte exakt datum just nu, men minns att det var ungefär tre veckor senare. 
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2024-11-23 13:11:56 följande:
    Oj då! Detta ÄR illa. Vet du varför? Titta på datumen! Det står från 8. Oktober!

På den dagen förde inte Israel något krig alls. Det var dagen efter massakern, då man städade upp, samlade ihop alla kroppsdelar som man hittade överallt och höll sig i beredskap för att det skjöts raketer ifrån Gaza OCH från södra Libanon. 

Att beskylla Israel för att de BLEV ANGRIPNA - vad är detta annat än antisemitism? Ska jag kolla när kriget faktiskt började?....Hittar inte exakt datum just nu, men minns att det var ungefär tre veckor senare. 
    Du minns fel. Israel svarade snabbt på Hamas anfall den 7 oktober 2023. Inom några timmar efter attacken inledde Israel sin militär operation. Hade inte så många civila (de flesta kvinnor och barn) dödats, fördrivits eller utsatts för svält hade inte den svenska regeringen gett ICC så tydligt stöd. 

Ni som ger Israel ert stöd oavsett vad de gör sig skyldiga till måste upphöra med att påstå att  en internationell domstol skulle göra sig skyldig till antisemitism, det leder till en devalvering av ordets betydelse och de skadar de som blir utsatt av verklig antisemitism.  
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nihka
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-22 21:01:37 följande:

Nej bibeln är ingen historiebok

Bra. Då var det klarlagt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 13:11:56 följande:
    Det är sjukt att israelvänner missbrukar antisemitsm på det här sättet. 

Det är INGEN  som "beskyller Israel för att de blev angripna". Israel beskylls för att medvetet döda och svälta civila. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 12:47:19 följande:
    Och igen påstår du att svart är vitt!  Nej, jag är ateist, jag tror inte på någon religiös skrift, oavsett om det är bibeln eller koranen. Kom inte då och påstå motsatsen, det är rent förtal.

Jag tror däremot det som arkeologer och andra yrkesgrupper har kommit fram till och forskat om -  om de har gjort ett seriöst jobb med det. Det är relativt lätt att fastställa hur gamla dokument är, med c-14-metoden. Och då vet vi att det finns flera tusen år gamla dokument som belägger att judarna hade en stat (eller två) i det området för 3000 år sedan. Vi vet alltså att just den här saken i bibeln är bevisligen sant. 

MEN, jag har INTE heller sagt att det generellt ger dem rätt till land i området. Inte generellt, utan bara i en situation där landet ändå delades upp kan det ju vara ett argument. Och där ju judar levde där och har gjort länge. 
    Ok, men du säger emot dig själv hela tiden. Om du är ateist då borde  du inte skriva att det som står i Bibeln är historiska fakta som ger judarna rätt att skapa ett eget land i Palestina. 

Så, en gång för alla frågar jag dig:
    Tycker du att innehållet i Bibeln ger judarna rätt att skapa ett land i Palestina?
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2024-11-23 13:26:47 följande:
    Du minns fel. Israel svarade snabbt på Hamas anfall den 7 oktober 2023. Inom några timmar efter attacken inledde Israel sin militär operation. Hade inte så många civila (de flesta kvinnor och barn) dödats, fördrivits eller utsatts för svält hade inte den svenska regeringen gett ICC så tydligt stöd. 

Ni som ger Israel ert stöd oavsett vad de gör sig skyldiga till måste upphöra med att påstå att  en internationell domstol skulle göra sig skyldig till antisemitism, det leder till en devalvering av ordets betydelse och de skadar de som blir utsatt av verklig antisemitism.  
    Dubbelkollade - uppenbarligen började Israel med flygbombningar på en del av Gaza den 9. oktober.  Jag måste ha blandat ihop med markoffensiven som började ungefär tre veckor senare. Här är en bra översikt:

www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/israel/kalendarium/

Jag tycker dock - hur kan man klandra Israel för att de har svarat på en sån fruktansvärt attack? Det är en sak att säga efter två, tre månader att det bör räcka snart. Men att förvänta sig att de inte svarar alls på attacken, hur tänker man då? 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 14:10:43 följande:
    Det är sjukt att israelvänner missbrukar antisemitsm på det här sättet. 

Det är INGEN  som "beskyller Israel för att de blev angripna". Israel beskylls för att medvetet döda och svälta civila. 
    Och det har de INTE gjort den 8. Oktober redan. Då hade de all anledning att reagera på den hemska attacken. Och det gjorde de först den 9. oktober. Och då var det definitivt fortfarande en rimlig reaktion.  
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 14:16:04 följande:
    Ok, men du säger emot dig själv hela tiden. Om du är ateist då borde  du inte skriva att det som står i Bibeln är historiska fakta som ger judarna rätt att skapa ett eget land i Palestina. 

Så, en gång för alla frågar jag dig:
    Tycker du att innehållet i Bibeln ger judarna rätt att skapa ett land i Palestina?
    Jag har svarat på det TRE gånger, och har skrivit SAMMA varje gång. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 18:06:24 följande:
    Jag har svarat på det TRE gånger, och har skrivit SAMMA varje gång. 
    Nej, det har du inte. Du svarar olika varje gång. Du håller på så där alltid när du inte vill svara. Det kan inte vara svårt att en gång för alla svara  med JA eller NEJ. 

Tycker du att citater från Bibeln ska användas som argument till varför judarna har rätt till Palestina? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 18:33:20 följande:
    Nej, det har du inte. Du svarar olika varje gång. Du håller på så där alltid när du inte vill svara. Det kan inte vara svårt att en gång för alla svara  med JA eller NEJ. 

Tycker du att citater från Bibeln ska användas som argument till varför judarna har rätt till Palestina? 
    SPAM! Så dålig läsförståelse kan man knappast ha! 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism