Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Antisionism är inte antisemitism

Det är bra att den svenska regeringen så tydligt stödjer ICC.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2024-11-23 13:11:56 följande:
    Oj då! Detta ÄR illa. Vet du varför? Titta på datumen! Det står från 8. Oktober!

På den dagen förde inte Israel något krig alls. Det var dagen efter massakern, då man städade upp, samlade ihop alla kroppsdelar som man hittade överallt och höll sig i beredskap för att det skjöts raketer ifrån Gaza OCH från södra Libanon. 

Att beskylla Israel för att de BLEV ANGRIPNA - vad är detta annat än antisemitism? Ska jag kolla när kriget faktiskt började?....Hittar inte exakt datum just nu, men minns att det var ungefär tre veckor senare. 
    Du minns fel. Israel svarade snabbt på Hamas anfall den 7 oktober 2023. Inom några timmar efter attacken inledde Israel sin militär operation. Hade inte så många civila (de flesta kvinnor och barn) dödats, fördrivits eller utsatts för svält hade inte den svenska regeringen gett ICC så tydligt stöd. 

Ni som ger Israel ert stöd oavsett vad de gör sig skyldiga till måste upphöra med att påstå att  en internationell domstol skulle göra sig skyldig till antisemitism, det leder till en devalvering av ordets betydelse och de skadar de som blir utsatt av verklig antisemitism.  
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2024-11-23 18:02:34 följande:
    Dubbelkollade - uppenbarligen började Israel med flygbombningar på en del av Gaza den 9. oktober.  Jag måste ha blandat ihop med markoffensiven som började ungefär tre veckor senare. Här är en bra översikt:

www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/israel/kalendarium/

Jag tycker dock - hur kan man klandra Israel för att de har svarat på en sån fruktansvärt attack? Det är en sak att säga efter två, tre månader att det bör räcka snart. Men att förvänta sig att de inte svarar alls på attacken, hur tänker man då? 

Israels svar på Hamas terrorattack inleddes redan den 7 oktober 2023.  

Anledningen till att Benjamin Netanyahu,och Yoav Gallant är anklagade för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten ärmsjälvklart inte på att de har svarat på Hamas terrorattack, de hade Israel legitima skäl att göra.   

Anledningen till att  ICC har utfärdat arresteringsorder mot 
    Benjamin Netanyahu,och Yoav Gallant beror på att Israel misstänks avsiktligt ha riktat attacker mot civila, använt svält som krigsmetod och orsakat stort lidande bland civilbefolkningen i Gaza under den pågående konflikten. misstankarna rör brott mot mänskligheten 

ICC tidigare utfärdat en arresteringsorder mot Hamas-terroristen Mohammed Deif för brott mot mänskligheten men han är sannolikt redan död (men hans död är inte bekräftad av terroristerna i Hamas).  
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2024-11-23 23:08:50 följande:
    Du har inte gett några belägg för att Israels svar på terrorattacken skulle ha börjat redan den 7. oktober. Det står att det började den 9. oktober. Så snabbt klarar man ju knappt att svara. 

Och jag vet vad Israel anklagas för - det där med folkmord har de släppt, har du märkt ? Och det är ju ändå bara gissningar.
    Här har du en tidslinje över Israels svar på Hamas terrorattack den 7 oktober 2023.

Redan 08:34 den 7 oktober 2023 meddelade Israel att man inlett en motoffensiv mot Hamas och drygt 2 timmar senare släpptes de första bomberna över Gaza. 

Israeli government response to the 7 October Hamas-led attack on Israel - Wikipedia

Här kan du ta del av detaljer :

Israel slår tilbake mot Hamas - Med Israel for fred (MIFF)

• KillBill
    AndreaBD skrev 2024-11-23 23:08:50 följande:
    Du har inte gett några belägg för att Israels svar på terrorattacken skulle ha börjat redan den 7. oktober. Det står att det började den 9. oktober. Så snabbt klarar man ju knappt att svara. 

Och jag vet vad Israel anklagas för - det där med folkmord har de släppt, har du märkt ? Och det är ju ändå bara gissningar.
    Nej ICC har inte släppt misstankarna mot Israel om folkmord. Det är faktiskt tvärt om. Om ICC kommer fram till att människor i Gaza  har dött av svält pga.  Israels agerande så kommer Israel sannolikt dömas för folkmord
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2024-11-24 10:36:15 följande:
    Det låter rimligt att han liksom förklarade krig dagen efter. Det gjorde även Bush även 9/11. Och för Israel var det ju procentuellt fler offer än för USA då.

Att de skulle ha gjort flygangrepp redan på förmiddagen den 7. oktober låter orimligt. Jag kan inte tänka mig att de skulle ha hunnit. Det tog ju ganska många timmar tills alla som hade lyckats stänga in sig befriades av IDF. Även med tanke på att de började tidigt på morgonen ungefär kl. 6, så var det inte klart till 10.45. 

Jag letade just fram ett inlägg ifrån min bekant/vännina i norra Israel. Jag hade frågat hur det är, vad som händer. Och hon skrev bl.a. att hon hörde flygplan, och att hennes man sa att det är IAF som flyger mot Gaza. Man kan inte veta helt säkert om det innebär att de bombar Gaza - jag tänkte först, kanske skulle de vara i närheten och vara redo. Men det är så små avstånd i Israel att det inte skulel behövas. De kan också ha spanat. Men antagligen var det någon slags återgällningsbombning. Men jag är inte säker om det var den 7.oktober. Jag skrev den 7. oktober, men det var flera som var med i samtalet och detta var en av dem senare kommentarerna, så det kan ha varit den 8. eller 9.
    Vad spelar det för roll vad du tror? Sanningen är att Israel inledde de första anfallen mot Gaza redan den 7 oktober.  Min andra källa är pro-israelisk liter du inte på den? 
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2024-11-24 10:39:15 följande:
    Jo, det verkar så. Jag hörde det av en tysk journalist som jag litar på. Och jag kollade - så här står det i ICCs egen skrivelse:

Starvation of civilians as a method of warfare as a war crime contrary to article 8(2)(b)(xxv) of the Statute;

Wilfully causing great suffering, or serious injury to body or health contrary to article 8(2)(a)(iii), or cruel treatment as a war crime contrary to article 8(2)(c)(i);

Wilful killing contrary to article 8(2)(a)(i), or Murder as a war crime contrary to article 8(2)(c)(i);

Intentionally directing attacks against a civilian population as a war crime contrary to articles 8(2)(b)(i), or 8(2)(e)(i);

Extermination and/or murder contrary to articles 7(1)(b) and 7(1)(a), including in the context of deaths caused by starvation, as a crime against humanity;

Persecution as a crime against humanity contrary to article 7(1)(h);

Other inhumane acts as crimes against humanity contrary to article 7(1)(k).

www.icc-cpi.int/news/statement-icc-prosecutor-karim-aa-khan-kc-applications-arrest-warrants-situation-state
    Kollade upp saken. ICC har inte drivit någon undersökning om folkmord i Gaza utan deras undersökning har hela tiden fokuserat på misstänkta  krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten, brott som domstolen nu anser att Benjamin Netanyahu och Yoav Gallant kan ha gjort sig skyldiga till. Eftersom ICC inte har drivit undersökning om folkmord så har man inte, i motsats till vad du påstår,  släppt några misstankar. 

Undersökningen hällande misstänkt folkmord drivs i stället av den Internationella domstolen (ICJ) och den har funnit att det finns en rimlig risk för att Israel begår folkmord i Gaza och har därför bl.a. krävt att Israel genast måste stoppa sin offensiv i Rafah något som Israel har vägrat.  ICJs utredning om Israel har gjort sig skyldig till folkmord pågår fortfarande. 

www.svt.se/nyheter/utrikes/icj-ska-yttra-sig-om-ytterligare-atgarder-mot-israel-efter-folkmordsanklagelser
  • KillBill

Läser att SD-ledaren Jimmie Åkesson sågar Internationella brottmålsdomstolen (ICC) efter arresteringsordern mot bl.a.  Israels premiärminister Benjamin Netanyahu.

Är det inte märkligt hur Åkessson alltid lyckas placera sig på fel sida av historien?

www.jewishvoiceforlabour.org.uk/article/holocaust-survivor-and-judge-recommends-arrest-warrants-for-israeli-and-hamas-leaders/

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism