AndreaBD skrev 2024-11-24 10:39:15 följande:
Jo, det verkar så. Jag hörde det av en tysk journalist som jag litar på. Och jag kollade - så här står det i ICCs egen skrivelse:
Starvation of civilians as a method of warfare as a war crime contrary to article 8(2)(b)(xxv) of the Statute;
Wilfully causing great suffering, or serious injury to body or health contrary to article 8(2)(a)(iii), or cruel treatment as a war crime contrary to article 8(2)(c)(i);
Wilful killing contrary to article 8(2)(a)(i), or Murder as a war crime contrary to article 8(2)(c)(i);
Intentionally directing attacks against a civilian population as a war crime contrary to articles 8(2)(b)(i), or 8(2)(e)(i);
Extermination and/or murder contrary to articles 7(1)(b) and 7(1)(a), including in the context of deaths caused by starvation, as a crime against humanity;
Persecution as a crime against humanity contrary to article 7(1)(h);
Other inhumane acts as crimes against humanity contrary to article 7(1)(k).
www.icc-cpi.int/news/statement-icc-prosecutor-karim-aa-khan-kc-applications-arrest-warrants-situation-stateKollade upp saken. ICC har inte drivit någon undersökning om folkmord i Gaza utan deras undersökning har hela tiden fokuserat på misstänkta krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten, brott som domstolen nu anser att Benjamin Netanyahu och Yoav Gallant kan ha gjort sig skyldiga till. Eftersom ICC inte har drivit undersökning om folkmord så har man inte, i motsats till vad du påstår, släppt några misstankar.
Undersökningen hällande misstänkt folkmord drivs i stället av den Internationella domstolen (ICJ) och den har funnit att det finns en rimlig risk för att Israel begår folkmord i Gaza och har därför bl.a. krävt att Israel genast måste stoppa sin offensiv i Rafah något som Israel har vägrat. ICJs utredning om Israel har gjort sig skyldig till folkmord pågår fortfarande.
www.svt.se/nyheter/utrikes/icj-ska-yttra-sig-om-ytterligare-atgarder-mot-israel-efter-folkmordsanklagelser