• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 16:01:31 följande:
    Alla vet redan att Hamas inte bryr sig om civila. Ingen här försvarar Hamas på något sätt. Men nu vet vi att även Israel begått krigsbrott genom och att med avsikt både skjuter civila och medvetet blockerar mat och vatten till civila.

ICC har gått igenom otroliga mängder av bevis och kommit fram till:
    Det är JUST detta som civila också har sagt, att Israel har sett till att de har skydd och att det kommer in mat, men att Hamas sedan tar det. Kanske inte allt är med på dessa korta videon. Jag har ju ställt in den långa versionen tidigare. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 16:06:26 följande:
    Jo, i kommentaren nr 189 hänvisade du till Björn Söder. Det är pinsamt.
    Jag har förklarat det för dig minst fem gånger, men du verkar inte förstå det: Om det är sant så spelar det ingen större roll vem som har sagt det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 16:11:47 följande:
    I Israel röstar man för Netanyahu, Smotrich och Ben Gvir. I Israel belönas de med fler röster när de visar hänsynslöshet mot palestinier. De kommer aldrig att dömmas för något i Israel.
    På Netanyahu, knappt några har röstat på de andra. 

Det tror jag, att någon eller alla dessa kommer att dömas. OM de har gjort något. Smotrich har snackat mycket dumheter, det vet vi. Men det ä ändå bara snack. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-22 16:54:07 följande:
    Jag har förklarat det för dig minst fem gånger, men du verkar inte förstå det: Om det är sant så spelar det ingen större roll vem som har sagt det. 
    Nej, du förklarar absolut inget. Du påstår saker som inte stämmer och när jag gång på gång bevisar att det är lögner låtsas du som ingeting. 

Du hänvisar till SD Björn Söder och tycker därmed att han är rätt person som kan bedömma och definiera vad som är antisemitism och vad som är bra för judar. Men SD har en nazistisk historia. Ser du inget konstigt i det? Borde inte du börja ifrågasätta dina egna åsikter när de sammanfaller med SD:s agenda och logik?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-22 16:52:29 följande:
    Det är JUST detta som civila också har sagt, att Israel har sett till att de har skydd och att det kommer in mat, men att Hamas sedan tar det. Kanske inte allt är med på dessa korta videon. Jag har ju ställt in den långa versionen tidigare. 
    Så här "hjälpte" Israel civila i Gaza.

• Anonym (Antiextremist)
    Haha helt otroligt vad du hittar på. Inget av detta finns i dina länkar. Det är pinsamt. 

Det är så här israelvänner tänker och håller på. Förvrängningar och svammel, allt för att försvara israeliska krigsförbrytare.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-22 16:56:15 följande:
    På Netanyahu, knappt några har röstat på de andra. 

Det tror jag, att någon eller alla dessa kommer att dömas. OM de har gjort något. Smotrich har snackat mycket dumheter, det vet vi. Men det ä ändå bara snack. 
    I valet i Israel 2022 fick Benjamin Netanyahus parti Likud 32 mandat, och hans högerblock totalt 64 av Knessets 120 platser, vilket gav dem en stabil majoritet. De andra partierna som är med i den högerextrema koalitionen är ännu mera extrema. Deras ledare Smotrich och Ben Gvir är tydliga med sina rasistiska och odemokratiska åsikter.

svenska.yle.fi/a/7-10022507

• nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-22 10:25:13 följande:
    För att vara helt tydlig - jag skrev att självklart ger det inte judarna rätt till något land bara för att det står i bibeln att det är deras land, för att Gud har bestämt det. 

Men bibeln kan precis som andra gamla dokument ibland återge lite historia också, och om det står i gamla testamentet att judarna levde i landet Israel, eller Judea, så kan ju detta vara ett belägg för att de levde där för låt oss säga 3000 år sedan. Kanske även att de hade en stat där. Jag utgår då ifrån att det verkligen skrevs för 3000 år sedan, men det är väl säkert.

Och detta kan vara en fördel i en situation som efter andra världskriget, då området ändå skulle delas upp i nya länder. Då kunde de i alla fall belägga att de har en lång historia i det området.
    Ja, "belägg" på att 90-åriga tanter föder barn så nej inget belägg alls.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-22 15:40:57 följande:

Och vad säger folk i Gaza själva? Det finns gott om vittnesmål som visar att det inte är Israel som är ute efter dem.

Rena rama folkomröstningen ju! *ironi*
  • nihka
    JAHA! Istael har alltså inte skjutit raketer på civilbefolkningen i Gaza utan det måste vara Hamas gren i Israel som skjuter på invånarna i Gaza från Israel, medan Israel beskyddar dem och delar ut mat. Vad gulligt av dem!
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism