• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 17:17:48 följande:
    Haha helt otroligt vad du hittar på. Inget av detta finns i dina länkar. Det är pinsamt. 

Det är så här israelvänner tänker och håller på. Förvrängningar och svammel, allt för att försvara israeliska krigsförbrytare.
    Jag har ju länkat till detta tidigare. Det är bara högst en vecka sedan någon gjorde dessa intervjuer med folk i Gaza. Om man är intresserad av det så är det ju inte svårt att hitta. Det här vara bara några korta exempel. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 17:05:11 följande:
    Nej, du förklarar absolut inget. Du påstår saker som inte stämmer och när jag gång på gång bevisar att det är lögner låtsas du som ingeting. 

Du hänvisar till SD Björn Söder och tycker därmed att han är rätt person som kan bedömma och definiera vad som är antisemitism och vad som är bra för judar. Men SD har en nazistisk historia. Ser du inget konstigt i det? Borde inte du börja ifrågasätta dina egna åsikter när de sammanfaller med SD:s agenda och logik?
    Eftersom du inte verkar förstå liknelser så är det väl ingen idé om jag säger: Om Hitler tyckte att 2 + 2 = 4   är det då fel, bara för att det är Hitler???

Nej, det spelar ingen roll alls vem som har sagt det om det är fakta som stämmer. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 00:17:40 följande:
    Eftersom du inte verkar förstå liknelser så är det väl ingen idé om jag säger: Om Hitler tyckte att 2 + 2 = 4   är det då fel, bara för att det är Hitler???

Nej, det spelar ingen roll alls vem som har sagt det om det är fakta som stämmer. 
    Ja, fast du diskuterade inte matematik  utan antisemitism. Hitler och nazister är inte kända experter för matematik utan är mest kända för att de ville utrota judarna. Att du trots detta hänvisar till en SD (en parti med nazistiska rötter) politiker, som även gjorde antisemitiska uttalanden, och att du menar att hans teori om antisemitism "är rätt", är minst sagt omdömeslöst.

Sverigedemokraterna har blivit kritiserade många gånger även av Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) för att inte ta ansvar för antisemitism inom sina egna led.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 00:14:44 följande:
    Jag har ju länkat till detta tidigare. Det är bara högst en vecka sedan någon gjorde dessa intervjuer med folk i Gaza. Om man är intresserad av det så är det ju inte svårt att hitta. Det här vara bara några korta exempel. 
    Jag litar hellre på ICC:s bedömning som gått igenom otroliga mängder av bevis och kommit fram till att det finns rimliga skäl att tro att Israels ledare medvetet blockerade mat och vatten till civila i Gaza. 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 00:11:35 följande:
    Visserligen är bibeln ingen historiebok, men man har ju forskat en hel del runt den och funnit att det ofta finns en historisk bakgrund. Jag säger bara OM gamla testamentet är  - låt oss säga 3000 år gammal  - det står ju i alla fall i bibeln att judarna levde i landet Israel. Och att de var slavar i Egypten. Just det här med Egypten - att de hamnade där efter att ha fördrivits från Israel och att de sedan återvände till Israel , det finns en hel del forskning som pekar på att det har hänt. Jag har sett dokumentärer om det. 
    Ok, vi kan nu också konstatera att du tror på det som står i Bibeln. Då förstår jag varför du skriver så mycket ologiska kommentarer med åsikter som direkt krockar med moderna demokratiska värderingar.

Bibeln kan inte användas som argument för att argumentera varför judarna har rätt till Palestina. Inte i dagens moderna samhälle, inte i Sverige eller något annat demokratiskt land som följer internationella lagar och respekterar mänskliga rättigheter.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 11:39:40 följande:
    Ja, fast du diskuterade inte matematik  utan antisemitism. Hitler och nazister är inte kända experter för matematik utan är mest kända för att de ville utrota judarna. Att du trots detta hänvisar till en SD (en parti med nazistiska rötter) politiker, som även gjorde antisemitiska uttalanden, och att du menar att hans teori om antisemitism "är rätt", är minst sagt omdömeslöst.

Sverigedemokraterna har blivit kritiserade många gånger även av Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) för att inte ta ansvar för antisemitism inom sina egna led.
    Du lyckas verkligen att ta upp allt som INTE har med saken att göra. Totalt goddag yxskaft.
  • Anonym (On point)

Tänk så historielösa några här är.  Man förstår inte skillnaden mellan religion och politik. Politik är ett maktmedel som ibland används av religiösa grupper för att förtycka andra folk och religioner.  

I Palestinakonflikten handlar det om mänskliga rättigheter och ingenting annat. När man blandar in religioner gör man det utifrån ett politiskt perspektiv och används för att rättfärdiga brotten mot de mänskliga rättigheterna.

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 11:44:57 följande:
    Jag litar hellre på ICC:s bedömning som gått igenom otroliga mängder av bevis och kommit fram till att det finns rimliga skäl att tro att Israels ledare medvetet blockerade mat och vatten till civila i Gaza. 
    ICC har just INGA konkreta bevis. De anser att det är möjligt att det är så, men de vet inte. 
  • KillBill

Det är bra att den svenska regeringen så tydligt stödjer ICC.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 11:57:36 följande:
    Ok, vi kan nu också konstatera att du tror på det som står i Bibeln. Då förstår jag varför du skriver så mycket ologiska kommentarer med åsikter som direkt krockar med moderna demokratiska värderingar.

Bibeln kan inte användas som argument för att argumentera varför judarna har rätt till Palestina. Inte i dagens moderna samhälle, inte i Sverige eller något annat demokratiskt land som följer internationella lagar och respekterar mänskliga rättigheter.
    Och igen påstår du att svart är vitt!  Nej, jag är ateist, jag tror inte på någon religiös skrift, oavsett om det är bibeln eller koranen. Kom inte då och påstå motsatsen, det är rent förtal.

Jag tror däremot det som arkeologer och andra yrkesgrupper har kommit fram till och forskat om -  om de har gjort ett seriöst jobb med det. Det är relativt lätt att fastställa hur gamla dokument är, med c-14-metoden. Och då vet vi att det finns flera tusen år gamla dokument som belägger att judarna hade en stat (eller två) i det området för 3000 år sedan. Vi vet alltså att just den här saken i bibeln är bevisligen sant. 

MEN, jag har INTE heller sagt att det generellt ger dem rätt till land i området. Inte generellt, utan bara i en situation där landet ändå delades upp kan det ju vara ett argument. Och där ju judar levde där och har gjort länge. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism