• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-24 20:53:22 följande:
    Du är en mästare på att säga emot dig själv 😄

Dina islamofobiska åsikter går väl ihop med sionismen. Du borde veta att det finns fanatiska extremister inom alla religioner. Kolla bara på de fanatiska bosättarna tex. 

Sionismen har hänvisat till Bibeln men har prioriterat nationalism över religiösa värderingar. Sionister har skapat en etnisk-religiös stat som diskriminerar icke-judar. Sionismen har också lett till ockupation och förtryck av palestinier, olagliga bosättningar  och terror mot oskyldiga palestinier vilket strider mot judiska etiska principer. Sionismens rätta ansikte ser man tydligt idag i Gaza. Ca 17 000 dödade barn! Att avsiktligt och medvetet beröva civila mat och vatten är en av de värsta krigsbrotten.

Golda Meir sa vad hon menade. Det är löjligt att du nu påstår att hon sa något hon inte menade.

Du har ju också Ben-Gurions, sionisternas ledarens, syn på fördrivningen av palestinier som en nödvändighet för att skapa en judisk stat som har haft långtgående konsekvenser som fortsätter att påverka konflikten mellan Israel och palestinierna än idag. Israel fortsätter än idag att expandera bosättningar på ockuperad palestinsk mark, vilket är olagligt och fördöms av FN och internationella organisationer.
    Vet du vad? Jag tror det är bättre att jag inte läser. Allt du skriver är ju taktik. Ingen fakta och inte ens ärliga åsikter. Jag läser bara första meningen och märker: Det stämmer ju inte. Jag har inte sagt emot mig själv. 
  • AndreaBD
    Anonym (On point) skrev 2024-11-24 20:46:31 följande:
    Det har funnits gott om despoter som kommit till makten via val och inte bara i bananrepubliker.  Man kan knappast kalla Ryssland en bananrepublik 

Sionism är en politisk rörelse som strävar efter att återförena det judiska folket och skapa ett permanent hem i Eretz Israel (landet Israel), eller Palestina som romarna kallade område.

Antisionism är motstånd mot sionism, alltså de politiska strävandena att skapa en judisk nationalstat och, efter staten Israels grundande 1948, att bevara eller stärka denna statsbildning, Något som också skedde 1947. Dock har Sionisterna och staten Israel med sin krigsmakt utökat sina gränser sedan dess.  Det finns också tecken på att den nuvarande regimen vill utöka sitt territorium ännu mer, för att tillslut inbegripa hela Palestina.

Antisionisterna företräder företrädesvis åsikten att en folkgrupp inte kan ha ensamrätt över ett territorium. Detta har ingenting med antisemitism att göra, trots att vissa påstår detta.  Det finns antisionister även bland judarna i Israel som hellre vill leva tillsammans med övriga palestinier än vara i krig med dessa.

Sionisterna är emot en tvåstatslösning. De vill inte ha någon Palestinsk stat.  
    Och det är ju uppenbart vem som har skrivit detta, så jag tänker inte läsa hela....
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-24 23:40:26 följande:
    Vet du vad? Jag tror det är bättre att jag inte läser. Allt du skriver är ju taktik. Ingen fakta och inte ens ärliga åsikter. Jag läser bara första meningen och märker: Det stämmer ju inte. Jag har inte sagt emot mig själv. 
    Om du inte läser min kommentar, varför svarar du på den överhuvudtaget?

Du kan inte avgöra om det är fakta eller inte eftersom du har mycket dåliga kunskaper om ämnet och det är uppenbart att du inte kan bemöta fakta. Det enda du kommer med är dina personliga, felaktiga tyckanden och gissningar som är starkt färgade av islamofobiska fördomar. 

Problemet med sionismen är att sionister har skapat en etnisk-religiös stat som diskriminerar icke-judar. Sionismen har också lett till ockupation och förtryck av palestinier, olagliga bosättningar  och terror mot oskyldiga palestinier vilket strider mot judiska etiska principer. Det är stor skillnad mellan sionister och judar. Sionismens rätta ansikte ser man idag tydligt i Gaza. Ca 17 000 dödade barn! Att avsiktligt och medvetet beröva civila mat och vatten är en av de värsta krigsbrotten. 

Du har ju också Ben-Gurions, sionisternas ledarens, syn på fördrivningen av palestinier som en nödvändighet för att skapa Israrl.

Ben-Gurion var tydlig i sin övertygelse om nödvändigheten av att fördriva palestinier:

Direkt uttalande: Redan 1937 sa Ben-Gurion: "Vi måste fördriva araberna och ta deras plats".

Stöd för tvångsförflyttning: Han uttryckte sitt stöd för tvångsförflyttning och såg det som en möjlighet att skapa utrymme för bosättningar: "Jag stöder tvångsförflyttning. Jag kan inte se något omoraliskt i det".

Demografisk förändring: Efter fördrivningar 1948 noterade Ben-Gurion med tillfredsställelse: "Det kommer förvisso att bli avsevärda förändringar i landets demografiska sammansättning".
  • Anonym (Antiextremist)

Blodbadet fortsätter. Folkmord.

"Kvinnor och barn

Till Qatarbaserade Al Jazeera uppger sjukhuschefen att de flesta av offren låg och sov när den israeliska attacken skedde.

? Ett väldigt stort antal offer har anlänt hit, men många kroppar hänger fortfarande från väggar och tak.

Enligt Abu Safia är de flesta av offren kvinnor och barn.

? Vi kan inte hantera ett så här stort antal skadade och dödade, säger han.

Räddningsarbete pågår fortsatt efter angreppet. På grund av vårdsystemets kollaps och en avsaknad av formell räddningstjänst drar sjukhuspersonal ut dödsoffer ur rasmassorna med sina egna händer, skriver Wafa."

• nihka
    Anonym (Olle) skrev 2024-11-22 11:55:45 följande:

Mohamed Deif är ju död.
    ska de gräva upp liket och åtala honom?

Ja, det finns de som påstår det.

Vad tycker du själv?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-22 10:25:13 följande:
     om det står i gamla testamentet att judarna levde i landet Israel, eller Judea, så kan ju detta vara ett belägg för att de levde där för låt oss säga 3000 år sedan. Kanske även att de hade en stat där. Jag utgår då ifrån att det verkligen skrevs för 3000 år sedan, men det är väl säkert.
    Nej, Biblen ger belägg för noll och ingenting. Noll. Och. Ingenting.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-22 10:35:11 följande:
    Det här "folkmordet" är ett stort bluff. I Jemen dödas minst 10 gånger fler civila, av Saudiarabien. Ingen anmäler deras kung. Självklart inte. De har ju olja. 

Vad får Sydafrika av Ryssland för denna anmälan på ICJ? 
    Aha. Konspirationsteoretiker. Det förklarar en del.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-23 00:04:37 följande:

Som om folk i Gaza inte skulle fatta

Som om folk i Gaza inte skulle fatta att det skjuts raketer FRÅN Israel som dödat 42 000 palestinier.

Israel skyddar inte folket i Gaza. De dödar dem.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-24 23:38:14 följande:
    Njaa.... det skulle i alla fall inte hända i en etablerat demokrati. Det tror jag inte. Ryssland är ju ingen demokrati och har knappt varit det heller. Några år under Jeltsin, som släppt in Putin och för övrigt har varit full gjorde ju inte mycket nytta heller
    Låter de här politikerna som att de har demokratiska värderingar?:

President Isaac Herzog stated "There are no innocent civilians in Gaza".

Prime Minister Benjamin Netanyahu made biblical references seen as calls for mass killings, saying "You must remember what Amalek has done to you".

Defense Minister Yoav Gallant said "We are fighting human animals" and threatened to "eliminate everything in Gaza".

Heritage Minister Amichai Eliyahu suggested dropping an atomic bomb on Gaza was a possible tactic.

Knesset member Revital Gottlieb called to "Flatten Gaza. Without mercy!"

Finance Minister Bezalel Smotrich claimed there are two million nazis in Gaza".

Israeli soldiers were recorded chanting that there are "no uninvolved civilians" in Gaza.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-23 12:33:27 följande:
    ICC har just INGA konkreta bevis. De anser att det är möjligt att det är så, men de vet inte. 
    ICC har MÄNGDER med konkreta bevis. Det är just därför de har utfärdat en arresteringsorder. Skulle Netanyahu sätta sin fot i någon av de länder som har undertecknat Romstadgan är de skyldiga att gripa honom. Det är 124 länder så Natanyahu kommer troligtvis att resa lite begränsat framöver. Om han blir gripen kan ha prövas och dömas. Först EFTER en fällande dom säger man inte längre att det är möjligt att han har begått de brott som ligger till grund för hans arresteringsorder utan att han är dömd för dem. Det är så man uttrycker sig inom juridiken.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-24 10:36:15 följande:
    Det låter rimligt att han liksom förklarade krig dagen efter. Det gjorde även Bush även 9/11. Och för Israel var det ju procentuellt fler offer än för USA då.

Att de skulle ha gjort flygangrepp redan på förmiddagen den 7. oktober låter orimligt. Jag kan inte tänka mig att de skulle ha hunnit. Det tog ju ganska många timmar tills alla som hade lyckats stänga in sig befriades av IDF. Även med tanke på att de började tidigt på morgonen ungefär kl. 6, så var det inte klart till 10.45. 

Jag letade just fram ett inlägg ifrån min bekant/vännina i norra Israel. Jag hade frågat hur det är, vad som händer. Och hon skrev bl.a. att hon hörde flygplan, och att hennes man sa att det är IAF som flyger mot Gaza. Man kan inte veta helt säkert om det innebär att de bombar Gaza - jag tänkte först, kanske skulle de vara i närheten och vara redo. Men det är så små avstånd i Israel att det inte skulel behövas. De kan också ha spanat. Men antagligen var det någon slags återgällningsbombning. Men jag är inte säker om det var den 7.oktober. Jag skrev den 7. oktober, men det var flera som var med i samtalet och detta var en av dem senare kommentarerna, så det kan ha varit den 8. eller 9.
    Men strålande! Du använder vad din bekant sa hon hörde och inte hörde som bevisföring framför vad som rapporterats i media. *suck*
  • KillBill

Läser att SD-ledaren Jimmie Åkesson sågar Internationella brottmålsdomstolen (ICC) efter arresteringsordern mot bl.a.  Israels premiärminister Benjamin Netanyahu.

Är det inte märkligt hur Åkessson alltid lyckas placera sig på fel sida av historien?

www.jewishvoiceforlabour.org.uk/article/holocaust-survivor-and-judge-recommends-arrest-warrants-for-israeli-and-hamas-leaders/

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Antiextremist)
    KillBill skrev 2024-11-25 22:59:12 följande:

Läser att SD-ledaren Jimmie Åkesson sågar Internationella brottmålsdomstolen (ICC) efter arresteringsordern mot bl.a.  Israels premiärminister Benjamin Netanyahu.

Är det inte märkligt hur Åkessson alltid lyckas placera sig på fel sida av historien?

www.jewishvoiceforlabour.org.uk/article/holocaust-survivor-and-judge-recommends-arrest-warrants-for-israeli-and-hamas-leaders/

Ja, visst är det så.  Men egentligen inte så konstigt eftersom det handlar om högerextremister som delar samma högerextremistiska drömmar om etniskt rena länder.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-24 19:15:44 följande:
    Det här borde du definitivt ha förstått bättre. Och du kan lita på att en lärare vet, hur man uttrycker sig så att andra förstår. Annars skulle man få väldigt mycket problem! Men det är klart att jag är ändå lite mindre noga här. 

Nej, jag menade förstås inte att andra också är skyldiga (även om det kan vara så, jag utesluter inte det). Men jag menade att det är ytterst osannolikt att alla skulle ha gått med på det, om man hade gjort upp en plan för t.ex. folkmord. Det blir en betydligt högre tröskel om det är en hel grupp, där alla ska tycka att det är okej. 
    Nej, den personliga övertygelsen av den egna förtäffligheten är inte bevis för någon förtäfflighet alls.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism