Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisionism är inte antisemitism

Domstolen ICC vill ta fast och arrestera Israels premiärminister

Den internationella brottmålsdomstolen i Haag, ICC, har skrivit en order om att ta fast och arrestera Israels premiärminister Benjamin Netanyahu.

Ordern gäller också landets tidigare försvarsminister Joav Galland.

Samtidigt har domstolen gett order om arrestera terrorgruppen Hamas militära ledare Mohamed Deif.

sverigesradio.se/artikel/domstolen-icc-vill-ta-fast-och-arrestera-israels-premiarminister
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 19:16:40 följande:
    Vänta lite och snart kommer någon att skriva "ICC  är hamas" 😆 Ska vi gissa vem?
    Absolut! Hamas gren i Haag *ironi*.
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 21:01:32 följande:
    Det är det här den här sionismen jag pratar om.

Netanyahu är Israels nuvarande premiärminister. Han är även ledare för Likudpartiet och är övertygad sionist med sionistiska idéer om hur en judisk stat skulle byggas. Dessa idéer handlar bla om etnisk rensning av palestinier, anekteringar av deras områden och byggandet av olagliga bosättningar.

ICC har nu begärt att han ska arresteras pga att medvetet använt svält mot civil befolkning. Jag är ganska säker att detta tillsammans med att ca 35 000 oskyldiga civila har dödats, betecknas som folkmord.

Och vad hade en sionist som Netanyahu att säga om det? Jo, ICC är antisemiter. Det är så groteskt. Tror han verkligen att folk är dumma?

Internationella brottmålsdomstolen (ICC) är en oberoende institution. Den skapades för att lagföra individer för de allvarligaste internationella brotten, såsom folkmord och krigsförbrytelser. ICC har ett mycket brett stöd från över 120 stater och anses vara en mycket viktig del av det internationella rättssystemet.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRrGpX/arresteringsorder-mot-israels-premiarminister-netanyahu

"

?Avsiktligt och medvetet?

?Kammaren ansåg att det finns rimliga skäl att tro att både individer avsiktligt och medvetet har berövat civilbefolkningen i Gaza föremål som är oumbärliga för deras överlevnad, inklusive mat, vatten och medicin och medicinska förnödenheter, såväl som bränsle och elektricitet?, skriver parlamentet.

Tre domare utfärdade i ett gemensamt beslut en arresteringsorder för Netanyahu och Israels tidigare försvarsminister Yoav Gallant, skriver AP."

EU står bakom arresteringsodern. Hamas gren i EU *ironi*
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 23:08:59 följande:

SD är ett parti skapat av nazister. När nu ledaren för det partiet försvarar israeliska politiker och är på deras sida, då tänker man att de sraeliska politikerna borde börja fundera på vad är det för fel på deras politik.

SD är inte så noga med muslimer, så det finns inget överraskande med det uttalandet.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-22 10:25:13 följande:
    För att vara helt tydlig - jag skrev att självklart ger det inte judarna rätt till något land bara för att det står i bibeln att det är deras land, för att Gud har bestämt det. 

Men bibeln kan precis som andra gamla dokument ibland återge lite historia också, och om det står i gamla testamentet att judarna levde i landet Israel, eller Judea, så kan ju detta vara ett belägg för att de levde där för låt oss säga 3000 år sedan. Kanske även att de hade en stat där. Jag utgår då ifrån att det verkligen skrevs för 3000 år sedan, men det är väl säkert.

Och detta kan vara en fördel i en situation som efter andra världskriget, då området ändå skulle delas upp i nya länder. Då kunde de i alla fall belägga att de har en lång historia i det området.
    Ja, "belägg" på att 90-åriga tanter föder barn så nej inget belägg alls.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-22 15:40:57 följande:

Och vad säger folk i Gaza själva? Det finns gott om vittnesmål som visar att det inte är Israel som är ute efter dem.

Rena rama folkomröstningen ju! *ironi*
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-22 16:52:29 följande:
    Det är JUST detta som civila också har sagt, att Israel har sett till att de har skydd och att det kommer in mat, men att Hamas sedan tar det. Kanske inte allt är med på dessa korta videon. Jag har ju ställt in den långa versionen tidigare. 
    JAHA! Istael har alltså inte skjutit raketer på civilbefolkningen i Gaza utan det måste vara Hamas gren i Israel som skjuter på invånarna i Gaza från Israel, medan Israel beskyddar dem och delar ut mat. Vad gulligt av dem!
  • nihka
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-22 21:01:37 följande:

Nej bibeln är ingen historiebok

Bra. Då var det klarlagt.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-22 23:52:36 följande:
    Du förstår inte, eller försöker inte ens. Det handlar inte om om jag skulle tro på vad som står i bibeln, utan det handlar om att det som står där finns i verkligheten. Om BELÄGG på att det fanns ett judiskt folk som levde i ett land som kallades för Israel/Judea. Att det är 3000 år gammalt, det är belagt. Och vi vet att området finns. 
    Fel på alla andras läsförståelse igen...

Det finns inga belägg gör något i Bibeln så du behöver inte ta upp Bibeln alls.
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    Anonym (Olle) skrev 2024-11-22 11:55:45 följande:

Mohamed Deif är ju död.
    ska de gräva upp liket och åtala honom?

Ja, det finns de som påstår det.

Vad tycker du själv?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-22 10:25:13 följande:
     om det står i gamla testamentet att judarna levde i landet Israel, eller Judea, så kan ju detta vara ett belägg för att de levde där för låt oss säga 3000 år sedan. Kanske även att de hade en stat där. Jag utgår då ifrån att det verkligen skrevs för 3000 år sedan, men det är väl säkert.
    Nej, Biblen ger belägg för noll och ingenting. Noll. Och. Ingenting.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-22 10:35:11 följande:
    Det här "folkmordet" är ett stort bluff. I Jemen dödas minst 10 gånger fler civila, av Saudiarabien. Ingen anmäler deras kung. Självklart inte. De har ju olja. 

Vad får Sydafrika av Ryssland för denna anmälan på ICJ? 
    Aha. Konspirationsteoretiker. Det förklarar en del.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-23 00:04:37 följande:

Som om folk i Gaza inte skulle fatta

Som om folk i Gaza inte skulle fatta att det skjuts raketer FRÅN Israel som dödat 42 000 palestinier.

Israel skyddar inte folket i Gaza. De dödar dem.

• nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-23 12:33:27 följande:
    ICC har just INGA konkreta bevis. De anser att det är möjligt att det är så, men de vet inte. 
    ICC har MÄNGDER med konkreta bevis. Det är just därför de har utfärdat en arresteringsorder. Skulle Netanyahu sätta sin fot i någon av de länder som har undertecknat Romstadgan är de skyldiga att gripa honom. Det är 124 länder så Natanyahu kommer troligtvis att resa lite begränsat framöver. Om han blir gripen kan ha prövas och dömas. Först EFTER en fällande dom säger man inte längre att det är möjligt att han har begått de brott som ligger till grund för hans arresteringsorder utan att han är dömd för dem. Det är så man uttrycker sig inom juridiken.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-24 10:36:15 följande:
    Det låter rimligt att han liksom förklarade krig dagen efter. Det gjorde även Bush även 9/11. Och för Israel var det ju procentuellt fler offer än för USA då.

Att de skulle ha gjort flygangrepp redan på förmiddagen den 7. oktober låter orimligt. Jag kan inte tänka mig att de skulle ha hunnit. Det tog ju ganska många timmar tills alla som hade lyckats stänga in sig befriades av IDF. Även med tanke på att de började tidigt på morgonen ungefär kl. 6, så var det inte klart till 10.45. 

Jag letade just fram ett inlägg ifrån min bekant/vännina i norra Israel. Jag hade frågat hur det är, vad som händer. Och hon skrev bl.a. att hon hörde flygplan, och att hennes man sa att det är IAF som flyger mot Gaza. Man kan inte veta helt säkert om det innebär att de bombar Gaza - jag tänkte först, kanske skulle de vara i närheten och vara redo. Men det är så små avstånd i Israel att det inte skulel behövas. De kan också ha spanat. Men antagligen var det någon slags återgällningsbombning. Men jag är inte säker om det var den 7.oktober. Jag skrev den 7. oktober, men det var flera som var med i samtalet och detta var en av dem senare kommentarerna, så det kan ha varit den 8. eller 9.
    Men strålande! Du använder vad din bekant sa hon hörde och inte hörde som bevisföring framför vad som rapporterats i media. *suck*
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-24 19:15:44 följande:
    Det här borde du definitivt ha förstått bättre. Och du kan lita på att en lärare vet, hur man uttrycker sig så att andra förstår. Annars skulle man få väldigt mycket problem! Men det är klart att jag är ändå lite mindre noga här. 

Nej, jag menade förstås inte att andra också är skyldiga (även om det kan vara så, jag utesluter inte det). Men jag menade att det är ytterst osannolikt att alla skulle ha gått med på det, om man hade gjort upp en plan för t.ex. folkmord. Det blir en betydligt högre tröskel om det är en hel grupp, där alla ska tycka att det är okej. 
    Nej, den personliga övertygelsen av den egna förtäffligheten är inte bevis för någon förtäfflighet alls.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism