• Anonym (Ts)

Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?

Jag är född på 1970-talet. min generations barn som växer upp nu lever ju så klart ett helt annat liv än vi i vår uppväxt, så är det ju för varje generation. Men den största skillnaden är väl detta med psykisk ohälsa som verkar breda ut sig oerhört. Läste att man ser det som en förklaring till att födelsetalen gått ner kraftigt osv och då är det ju verkligen ett problem på samhällsnivå. 

hur kan en hel generation må så mycket sämre psykiskt när deras föräldrar inte gjorde det? 

hur ser du som har barn i ålder ungdom-unga vuxna idag på detta? ((10-25 år kanske). Vad beror det på? Vad har ni som föräldrar gjort för att stärka era barn mentalt? Vad har eller inte har samhället gjort på individnivå? 

• Svar på tråden Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?
  • Anonym (Merit)
    Core skrev 2024-11-16 17:12:19 följande:

Det var inte fler som dog när jag var barn på 90 talet? . 

Jo, det var mer än dubbelt så många barn som dog i olyckor då jämför med idag. Och skillnaden är ännu större om man räknar omkomna barn per (tex) hundratusen invånare eftersom befolkningen har ökat. 

-Det vi ser är av allt att döma resultatet av ett ökat säkerhetsmedvetande i samhället i stort. Å ena sidan har vi i dag mer säkra tekniska lösningar med allt från krockkuddar, mitträcken, cykelhjälmar och krav på bilbälten. Å andra sidan har vi ett ökat säkerhetstänk också bland föräldrar och där barn generellt inte leker oövervakat på samma sätt som var mer vanligt tidigare. Det sistnämnda påverkar inte minst antalet drunkningar och fallolyckor, säger Brita Zilg, överläkare på Rättsmedicinalverkets rättsmedicinska enhet i Stockholm.

https://www.rmv.se/aktuellt/markant-minskning-av-antalet-dodsolyckor-med-barn/

• Anonym (Merit)

@Xenia - great minds.. :) 

• Postman

På nåt sätt så försvagas varje generation. Vi verkar bli svagare och svagare. Förr var folk sjukskrivna för att någon anhörig hade gått bort, sen blev de sjukskrivna för katten hade dött och numera så är många sjukskrivna för just ingenting, de bara mår allmänt dåligt. Det är galet. 

• Tukt

Man ska väl inte blanda i hop det med att vara säkerhetsmedveten och att vara ängslig.
    Just genom att ta säkerhet på allvar, gör att man inte behöver vara ängslig.
    .

• Anonym (Sociala medier)

Tror stenhårt på att det är telefonernas fel ur många aspekter.

1. Barnen rör sig mindre 
    2. Barnen isolerar sig mer
    3. Barnen utsätts konstant för inlägg om hur de inte duger.
    4. Barnen utsätts för allt negativt som händer i världen genom skärmarna. 
    5. Barnen ägnar sig åt "doom scrolling", där de utsätts för snabb underhållning som aldrig tar slut. Alla dessa mini-dopaminkickar och konstanta stimulansen torde ju krångla till det i hjärnan.

Sen tror jag också att man idag förstorar sitt dåliga mående till den grad att man mår dåligt för att man mår dåligt. Vi är inte skapta till att må bra hela tiden. Vi är skapta till att överleva. Men nu målar alla i ens omgivning upp en bild över det perfekta livet. Så när vårt eget liv inte är perfekt gör vi det till ett större problem än vad det är.

• LaFontaine
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 14:58:12 följande:
    Jag tror också jättemycket på aktiviteter. Jag hade själv massor av aktiviteter som barn på sjuttiotalet, trots att det inte var vanligt då. Dessa aktiviteter gjorde mig lycklig. Jag fick olika färdigheter , jag utvecklade min sociala kompetens och fick många vänner i olika sammanhang.
    Därför har jag velat prioritera detta för mina barn. De har haft många aktiviteter hela skoltiden,  som hjälpt dem på många sätt med vänner och gett dem en rik fritid. Idag som unga vuxna kan de olika saker som de har nytta av och som stärker deras självkänsla. Att vara hyfsad på racketsport, över genomsnittlig på att simma, kunna spela ett instrument, det är färdigheter man har med sig hela livet.
    Viktigt är dock att aktiviteterna inte blir för kravfyllda så att det blir stressande för barnen, förstås. 

Och jag tror mer på den fria leken och mindre på aktiviteter. När jag växte upp på 80-, och 90-talet, hade inga lågstadiekompisar veckan fylls av aktiviteter. De flesta hade max två uppbokade eftermiddagar. Någon hade tre. Min dotters kompisar har knappt tid att leka, för de springer mellan fotbollen och dansen och handbollen och så kan de inte vara med på den roliga fredagsfritidsen, för då är det tennis. Och så minst en match varje helg. När de väl samlas för att leka, vet ingen längre hur man leker. ?Har ni ingen IPad att spela på?? är en vanlig fråga. Efter en stund kommer de igång och sen vill de aldrig sluta pyssla, leka med Barbie eller stänga den nyöppnade detektivbyrån de just öppnat. 

Jag ser inget behov för gemene barn att ständigt vara uppbokad. Var finns tiden att pilla sig i naveln, vara barn och att få vila?

• Anonym (Parkham)

Tror faktiskt att lösningen är att uppfostra sina barn mer disciplinerat. Inte i den meningen auktoritärt maktutövande. Verkar som att föräldrar ger med sig alldeles för lätt när bar blir ledsna eller inte vill göra något. Jag tror att man faktiskt behöver tvinga barn till olika saker. Aktiviteter, hur man kommunicerar och visar tacksamhet.

som exempel så kände jag en familj där pojken fick en dyr present (iPad) av sin faster. Han vägrade att säga tack till henne, samma pojke förstörde leksaker (hans vr-headset och andras) och började gråta om han inte fick den senaste modellen , föräldrarna bara gav in. Nu som tonåring så är han naturligtvis deprimerad då hans skrik, dåliga beteende och gråtande belönats under hans uppväxt. Kan tänka mig att när han blir vuxen och inte får allt han pekar på (förhållanden, lön, hus) så kommer han att bli alltmer deprimerad, för det har han ju lärt sig löser saken, någon ser hans ångest och ger honom det han vill ha. Ångesten har han lärt sig fixar biffen

Modern barnuppfostran verkar bygga mycket på att aldrig hamna i konflikt med sitt barn.

• Anonym (Ad utrumque)

Jag har inga problem, mitt barn har inga problem trots fri skärmtid hela uppväxten.

Han var tillräckligt smart för att balansera det ändå även om jag ville begränsa under högstadiet. Men pga att pappan advokerade för full frihet under ansvar så orkade jag till sist inte bråka mer och då fick det vara så.

I övrigt har jag tillämpat "si vis pacem para bellum". Han fick träna kampsport från 4 års ålder, ihop med en kille som sen blev hans bästis genom skolan. Då bråkar inte den genomsnittliga bullyn med någon av dem för det kan bara leda till förnedring. Poäng till mig.

Läsning motiverar man barnet till genom att förklara att ju fortare man läser, desto fortare går läxorna, och desto mer tid har man för att göra det man vill. En övning som sparar tid hela livet igenom.

Vi har lagt vikt vid att göra saker själv och inte vänta på att andra ska göra det åt en, han har fått grundlig utbildning i hur man sköter ett hem och lagar god mat och han har fått hitta vägen genom flygplatser och centralstationer när vi ska resa sen han var 7 år gammal. Då får man en ung vuxen som gör saker själv, fixar elavtal och hemförsäkring och utan omsvep kan ställa sig upp och presentera sig för alla på årsstämman i den lilla BRF som han nu bor i.

Han är däremot väldigt skeptisk till sina jämnårigas förmågor och tycker att max två av 20 kan laga vettig mat. Han har en killkompis (föräldrarna ej svenska) som inte ens blev insläppt i köket av sin mamma under hela sin barndom, och nu lever på cup of noodles och någon falafel ibland.

• Anonym (Workhard)
    Anonym (Ts) skrev 2024-11-16 10:05:57 följande:
    Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?

Jag är född på 1970-talet. min generations barn som växer upp nu lever ju så klart ett helt annat liv än vi i vår uppväxt, så är det ju för varje generation. Men den största skillnaden är väl detta med psykisk ohälsa som verkar breda ut sig oerhört. Läste att man ser det som en förklaring till att födelsetalen gått ner kraftigt osv och då är det ju verkligen ett problem på samhällsnivå. 

hur kan en hel generation må så mycket sämre psykiskt när deras föräldrar inte gjorde det? 

hur ser du som har barn i ålder ungdom-unga vuxna idag på detta? ((10-25 år kanske). Vad beror det på? Vad har ni som föräldrar gjort för att stärka era barn mentalt? Vad har eller inte har samhället gjort på individnivå? 

Det är ganska enkelt att få bra psykisk hälsa med tiden med bra föräldrar. Jag arbetar aktivt med mina barn framförallt genom.

1) Alltid gå till skola även om de är trötta, sega eller har ont i huvudet.
    2) Daglig fysisk aktivitet 
    3) Se till att de lär sig grundläggande sysslor i och utanför hemmet
    4) Fokusera på utveckling i skola och idrott så att de ständigt förbättras.
    5) Fokusera på att alltid arbeta hårt. Tona ner resultat.
  • Postman
    Anonym (Parkham) skrev 2024-11-16 18:19:58 följande:

Modern barnuppfostran verkar bygga mycket på att aldrig hamna i konflikt med sitt barn.

Ja här tror jag du sätter fingret på en viktig faktor. 
Svar på tråden Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?