Inlägg från: Anonym (Workhard) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Workhard)

Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?

Anonym (Ts) skrev 2024-11-16 10:05:57 följande:
    Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?

Jag är född på 1970-talet. min generations barn som växer upp nu lever ju så klart ett helt annat liv än vi i vår uppväxt, så är det ju för varje generation. Men den största skillnaden är väl detta med psykisk ohälsa som verkar breda ut sig oerhört. Läste att man ser det som en förklaring till att födelsetalen gått ner kraftigt osv och då är det ju verkligen ett problem på samhällsnivå. 

hur kan en hel generation må så mycket sämre psykiskt när deras föräldrar inte gjorde det? 

hur ser du som har barn i ålder ungdom-unga vuxna idag på detta? ((10-25 år kanske). Vad beror det på? Vad har ni som föräldrar gjort för att stärka era barn mentalt? Vad har eller inte har samhället gjort på individnivå? 

Det är ganska enkelt att få bra psykisk hälsa med tiden med bra föräldrar. Jag arbetar aktivt med mina barn framförallt genom.

1) Alltid gå till skola även om de är trötta, sega eller har ont i huvudet.
    2) Daglig fysisk aktivitet 
    3) Se till att de lär sig grundläggande sysslor i och utanför hemmet
    4) Fokusera på utveckling i skola och idrott så att de ständigt förbättras.
    5) Fokusera på att alltid arbeta hårt. Tona ner resultat.
  • Anonym (Workhard)
    LaFontaine skrev 2024-11-16 18:19:51 följande:

Och jag tror mer på den fria leken och mindre på aktiviteter. När jag växte upp på 80-, och 90-talet, hade inga lågstadiekompisar veckan fylls av aktiviteter. De flesta hade max två uppbokade eftermiddagar. Någon hade tre. Min dotters kompisar har knappt tid att leka, för de springer mellan fotbollen och dansen och handbollen och så kan de inte vara med på den roliga fredagsfritidsen, för då är det tennis. Och så minst en match varje helg. När de väl samlas för att leka, vet ingen längre hur man leker. ?Har ni ingen IPad att spela på?? är en vanlig fråga. Efter en stund kommer de igång och sen vill de aldrig sluta pyssla, leka med Barbie eller stänga den nyöppnade detektivbyrån de just öppnat. 

Jag ser inget behov för gemene barn att ständigt vara uppbokad. Var finns tiden att pilla sig i naveln, vara barn och att få vila?

Det viktiga är inte om det är fri lek eller organiserade aktiviteter. Det viktiga är att barnen gör sådant som utvecklar dem. Att de kommer framåt och kan känna stolthet över den de är.

Självkänsla kommer inte av att man säger att barnen är bra utan att de faktiskt blir bättre och kan lita på sina förmågor. 

Barn blir deprimerade för om de hamnar i en situation där de inte utvecklas. 
  • Anonym (Workhard)
    Anonym (Sociala medier) skrev 2024-11-16 18:16:10 följande:

Tror stenhårt på att det är telefonernas fel ur många aspekter.

1. Barnen rör sig mindre 
    2. Barnen isolerar sig mer
    3. Barnen utsätts konstant för inlägg om hur de inte duger.
    4. Barnen utsätts för allt negativt som händer i världen genom skärmarna. 
    5. Barnen ägnar sig åt "doom scrolling", där de utsätts för snabb underhållning som aldrig tar slut. Alla dessa mini-dopaminkickar och konstanta stimulansen torde ju krångla till det i hjärnan.

Sen tror jag också att man idag förstorar sitt dåliga mående till den grad att man mår dåligt för att man mår dåligt. Vi är inte skapta till att må bra hela tiden. Vi är skapta till att överleva. Men nu målar alla i ens omgivning upp en bild över det perfekta livet. Så när vårt eget liv inte är perfekt gör vi det till ett större problem än vad det är.

Sant!

En annan sak jag jobbar med mina barn:
    6) Ständigt ha en positiv syn på livet, poitiv världsbild och positiv framtidssyn.
  • Anonym (Workhard)
    Xenia skrev 2024-11-16 22:26:03 följande:
    Modern uppfostran innebär att aldrig säga Nej till sina barn. Måste man göra det så behöver man lirka och övertala.

Kommer ihåg Lisa i Bonusfamiljen (teveserien). Hon var just så. När hon och maken beslöt att spara inför att de skulle få ett barn så försökte Lisa säga Nej till tonårsdottern när hon ville ha en snygg jacka (som hon inte alls behövde). Bianca blev sur, de hade minsann råd att köpa en ny bil. Då berättade Lisa för henne om barnet (trots att hon och maken bestämt att inte berätta något än). För att ursäkta att de köpte bilen.

Då accepterade Bianca att inte få en ny jacka? Nej, då blev Lisa så tacksam över att Bianca inte protesterade mot det nya barnet att Bianca fick en ny jacka ändå.

Ja, så där överdrivet är det i serier, tänkte jag då. Men nu undrar jag om det är snarare är regel i modern barn"uppfostran".

Likaså räcker det att ett barn börjar gråta för att föräldrarna ska ge med sig. Som om inte livet innebar både motgångar och sorger. Men det är ju det curling betyder: att sopa banan för sitt barn.

Inte underligt om både övervikt och diabetes 2 ökar bland barn. När man alltid låter barnen få som de vill inkl äta vad onyttigt de vill.

När det gäller skärmberoende undrar hur många föräldrar som vågar ta ifrån sina barn mobilerna inför natten?
    Det där är framförallt nidbilder. 

De flesta föräldrar sköter sig alldeles utmärkt. Däremot finns det kanske 10 procent som är som du beskriver men det är tillräckligt för att det ska få utslag i statistiken. 
  • Anonym (Workhard)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-17 05:06:31 följande:

Fast den kanske inte ökat utan det är så att vi idag talar öppet, frekvent och gärna om vårt psykiska mående? Det kan ju vara en bra grej på sikt men vi är väl lite ringrostiga? Idag så är det mkt fokus på vad vården kan göra och där tror jag vi har fått en övertro! SSRI och samtal i all ära men kanske vi själva kan hitta lösningar? 

Hemmasittare fanns inte ens förr i tiden. Det existerade inte. Samma sak vid mönstring. Allt fler bedöms som psykiskt odugliga. Så visst har den ökat. 
  • Anonym (Workhard)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-17 00:59:14 följande:
    Bra grejer.
    Nummer ett har dock aldrig varit ett problem i vårt hem. Mina barn verkar ha en medfödd arbetsmoral, aldrig har de velat vara hemma istället för att gå till skolan. Eller också gillade de helt enkelt att gå till skolan.
    Du ger er för lite cred. Även om barn har delvis genetiskt olika förutsättningar,så kommer de anamma arbetsmoralen i hemmet. Så era barns utmärkta inställning är en reflektion av er. Bra jobbat!
  • Anonym (Workhard)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-17 07:30:51 följande:
    Eller så försökte folk skärpa till sig förr då det var en skam att vara psyksjuk? Idag koketteras det nästan med diagnoser (tänker jag) 
    Båda är likväl kvitton på psykisk ohälsa. Så rimligt är att gå på den kunskap vi har. Och då har den psykiska ohälsan ökat.

Särskilt att det är såpass vanligt att barn inte går till skolan är alarmerande. Dessa individer är helt borta och kommer att bli ännu mer borta med tiden.
  • Anonym (Workhard)
    Xenia skrev 2024-11-17 10:28:50 följande:
    Det handlade om att det skedde fler dödsolyckor när man hade mindre kontroll på barnen. Detta är fakta.

Menar du att priset för större fysisk säkerhet är mera psykisk ohälsa?
    Det var mycket sämre säkerhetstänk i allt förr i tiden så svårt att avgöra hur mycket som beror på att barnen är mer kontrollerade och vad som beror på förbättrade säkerhetsrutiner.

Sedan behöver man inte vara Einstein för att förstå att om man håller barnen inne av kontrollskäl som det finns vissa tendenser till idag, så ökar deras fysiska säkerhet kortsiktigt samtidigt som deras fysiska och psykiska ohälsa ökar på sikt.
  • Anonym (Workhard)
    Xenia skrev 2024-11-17 13:37:23 följande:

Jag bryr mig inte om vad ni säger, min främsta uppgift var att se till att mitt barn överlevde barndomen. När vi köpte vårt lilla hus var ett plus att det var gångväg både till förskolan och skolan.

De som hade längre väg till förskolan körde barnen dit  i bil. De kör så nära som möjligt och riskerade därmed andras liv. Fullt kaos med barn och vuxna som trängs i bilar och cyklar och son fotgängare. Förstår inte hur en del tänker.

Men det är det psykiska måendet som tydligen försämrats? Kaos i skolan där bråkstakarna styr och halva lektionen går utan att läraren har kunnat starta lektionen. Barn som typ kastar saker omkring och om läraren tar hen (oftast honom) i armen för att föra ut honom med våld, då blir läraren anklagad för misshandel. Föräldrar som bråkar med läraren och skolan i stället för uppfostra sitt barn. Hur trygga känner sig de andra barnen då i skolan?

På rasterna kränker barn andra barn i ord och handling. Hade det hänt vuxna så hade man kallat på polis men barn får finna sig i att leva i otrygghet.

Problemet är inte för mycket (fysisk) trygghet utan för lite trygghet.

Samhället och skolan är snällt för barn idag så det är inte det som är skillnaden. Tryggheten de behöver är på hemmaplan med positiva vuxna som hjälper dem att hantera världen omkring dem på ett konstruktivt sätt.

En negativ världsbild är en viktig orsak till den psykiska ohälsan idag. Föräldrar som varnar dem för ditten och datten. Att jorden är på väg mot massutrotning och överhettning, att det är så mycket kriminalitet, att flyktingar snart tar över landet, bla bla bla. Med en trygg hemmaplan med positiva vuxna omkring dem så blir barnen trygga. 

Rädsla och isolation är första steget mot psykisk ohälsa.
  • Anonym (Workhard)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 12:12:01 följande:

Jag tror också att pressen att studera och lyckas är jättefarlig för de unga. Läste nu att skådespelaren för herr Svensson, i den populära serien om familjen Svensson, nu har avlidit. Han jobbade i serien som brevbärare
    Vem skulle idag göra en familjeserie om en pappa som är brevbärare? Idag är status och pengar så oerhört viktigt för den stora breda massan. Barnen får höra från föräldrarna, du måste plugga, du måste bli något, det räcker inte att vara hel och ren och skötsam och försörja sig, som det gjorde förr. Nu måste man lyckas, annars är man ingen. Annars blir man fattig, om jag får knyta an till tråden om tonårsflickan som känner att familjen är fattigare än andra. 

Denna press på studieresultat, på att lyckas, tror jag drabbar våra unga på ett väldigt negativt sätt, Förr var det framför allt unga från mer utsatta familjer som drabbades av psykisk ohälsa, nu drabbar det unga brett i samhället, även unga från välbeställda medelklassfamiljer drabbas av psykisk ohälsa. 

Känner inte igen det och i den utsträckning vet stämmer tror jag knappast att det skulle vara mer hets nu ändå. Skillnaden är att sociala medier finns.

P.S. Therese i kassan handlar om en kvinna i en matbutikskassa.
  • Anonym (Workhard)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 15:51:54 följande:
    Jag upplever att unga idag är väldigt pressade. Många unga i min närhet har enorm prestationsångest. 

Ingen annan som upplever det? Betygshetsen är ju enorm, så var det inte när jag växte upp. 

Jag har försökt att dämpa detta hos mina barn genom att undvika att prata betyg hemma. Däremot har jag alltid hjälpt dem så mycket jag kunnat med studierna.
    Vet inte om det är mer berygshets nu. Jag känner definitivt igen det från min barndom.

Hur som helst är inte barnen med psykisk ohälsa eleverna som har toppbetyg, utan de som inte går till skolan över huvud taget eller har hög frånvaro. Det är denna nya kategori som är ny i historien.
Svar på tråden Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?