Anonym (Mammor) skrev 2024-11-16 10:42:29 följande:
Spinner vidare i det jag säger med ensamstående mammor. Hade familjen hållt ihop hade det funnits ekonomiska resurser att kunna förändra sina arbetstider men som det är nu går det inte för det separareras till höger och vänster pga känslor.
Tänk sundare.
Jag har varit ensamstående sedan barnet föddes ( varför är irrelevant) och jag kan inte identifiera mig i din beskrivning angående de problem ensamstående orsakar sina barn och att de skulle må sämre just därför och att det skulle vara orsaken till den växande ohälsan hos våra barn. Dvs ensamstående med barn = ohälsa hos barn.
Jag har gått ned i arbetstid för att frigöra mer tid åt mitt barn, jag har sett mitt föräldraskap och familjens välmående som prioritet nr:1.
Inget har varit viktigare än att vi har hälsan, allra helst den psykiska.
Jag har ett välkomnade hem där ungdomarna gärna vistas och trivs i och där jag ofta är en trygg vuxen som finns till när deras egna vårdnadshavare inte gör det, trots två vuxna i hushållet.
Jag tror mer på att det är arbetsmarknaden som styr hur vi ska leva och agera därefter, vi ska mer och mer rätta oss i ledet och ingen vågar eller orkar stå upp för de mänskliga värdena som borde prioriteras utan det är pengarna och ekonomin som styr i allt fler led och människans basala behov krymps mer och mer.
Det börjar redan i förskolan där man ser på hur läroplanen för förskolan hårdnar allt mer.
Vi ska tidigt rätta in barnen i en undervisning som riktar in sig på att de är och ska bli konkurrenskraftiga mot omvärlden i framtiden, vilket inte är fel i sig, men pressen och jämförelsen grundas åt fanders tidigt!
Låt barn vara barn och få en lekfull och harmonisk barndom och med vuxna som finns mer tillgängliga på RIKTIGT och inte bara fysiskt.