• Anonym (Ts)

Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?

Jag är född på 1970-talet. min generations barn som växer upp nu lever ju så klart ett helt annat liv än vi i vår uppväxt, så är det ju för varje generation. Men den största skillnaden är väl detta med psykisk ohälsa som verkar breda ut sig oerhört. Läste att man ser det som en förklaring till att födelsetalen gått ner kraftigt osv och då är det ju verkligen ett problem på samhällsnivå. 

hur kan en hel generation må så mycket sämre psykiskt när deras föräldrar inte gjorde det? 

hur ser du som har barn i ålder ungdom-unga vuxna idag på detta? ((10-25 år kanske). Vad beror det på? Vad har ni som föräldrar gjort för att stärka era barn mentalt? Vad har eller inte har samhället gjort på individnivå? 

• Svar på tråden Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?
  • Anonym (Workhard)
    LaFontaine skrev 2024-11-16 18:19:51 följande:

Och jag tror mer på den fria leken och mindre på aktiviteter. När jag växte upp på 80-, och 90-talet, hade inga lågstadiekompisar veckan fylls av aktiviteter. De flesta hade max två uppbokade eftermiddagar. Någon hade tre. Min dotters kompisar har knappt tid att leka, för de springer mellan fotbollen och dansen och handbollen och så kan de inte vara med på den roliga fredagsfritidsen, för då är det tennis. Och så minst en match varje helg. När de väl samlas för att leka, vet ingen längre hur man leker. ?Har ni ingen IPad att spela på?? är en vanlig fråga. Efter en stund kommer de igång och sen vill de aldrig sluta pyssla, leka med Barbie eller stänga den nyöppnade detektivbyrån de just öppnat. 

Jag ser inget behov för gemene barn att ständigt vara uppbokad. Var finns tiden att pilla sig i naveln, vara barn och att få vila?

Det viktiga är inte om det är fri lek eller organiserade aktiviteter. Det viktiga är att barnen gör sådant som utvecklar dem. Att de kommer framåt och kan känna stolthet över den de är.

Självkänsla kommer inte av att man säger att barnen är bra utan att de faktiskt blir bättre och kan lita på sina förmågor. 

Barn blir deprimerade för om de hamnar i en situation där de inte utvecklas. 
  • Anonym (Workhard)
    Anonym (Sociala medier) skrev 2024-11-16 18:16:10 följande:

Tror stenhårt på att det är telefonernas fel ur många aspekter.

1. Barnen rör sig mindre 
    2. Barnen isolerar sig mer
    3. Barnen utsätts konstant för inlägg om hur de inte duger.
    4. Barnen utsätts för allt negativt som händer i världen genom skärmarna. 
    5. Barnen ägnar sig åt "doom scrolling", där de utsätts för snabb underhållning som aldrig tar slut. Alla dessa mini-dopaminkickar och konstanta stimulansen torde ju krångla till det i hjärnan.

Sen tror jag också att man idag förstorar sitt dåliga mående till den grad att man mår dåligt för att man mår dåligt. Vi är inte skapta till att må bra hela tiden. Vi är skapta till att överleva. Men nu målar alla i ens omgivning upp en bild över det perfekta livet. Så när vårt eget liv inte är perfekt gör vi det till ett större problem än vad det är.

Sant!

En annan sak jag jobbar med mina barn:
    6) Ständigt ha en positiv syn på livet, poitiv världsbild och positiv framtidssyn.
  • Core
    Anonym (Merit) skrev 2024-11-16 17:55:43 följande:

Jo, det var mer än dubbelt så många barn som dog i olyckor då jämför med idag. Och skillnaden är ännu större om man räknar omkomna barn per (tex) hundratusen invånare eftersom befolkningen har ökat. 

-Det vi ser är av allt att döma resultatet av ett ökat säkerhetsmedvetande i samhället i stort. Å ena sidan har vi i dag mer säkra tekniska lösningar med allt från krockkuddar, mitträcken, cykelhjälmar och krav på bilbälten. Å andra sidan har vi ett ökat säkerhetstänk också bland föräldrar och där barn generellt inte leker oövervakat på samma sätt som var mer vanligt tidigare. Det sistnämnda påverkar inte minst antalet drunkningar och fallolyckor, säger Brita Zilg, överläkare på Rättsmedicinalverkets rättsmedicinska enhet i Stockholm.

https://www.rmv.se/aktuellt/markant-minskning-av-antalet-dodsolyckor-med-barn/

Jämför det sedan med siffrorna för självmord och psykisk ohälsa rent generellt bland unga så ser du att det kanske inte blivit till det bättre.
  • LaFontaine
    Anonym (Workhard) skrev 2024-11-16 18:40:04 följande:
    Det viktiga är inte om det är fri lek eller organiserade aktiviteter. Det viktiga är att barnen gör sådant som utvecklar dem. Att de kommer framåt och kan känna stolthet över den de är.

Självkänsla kommer inte av att man säger att barnen är bra utan att de faktiskt blir bättre och kan lita på sina förmågor. 

Barn blir deprimerade för om de hamnar i en situation där de inte utvecklas. 

Det är jag helt enig med dig om. Men det kan man lika gärna få på gräsmattan där man lär sig gå på händer tillsammans med ett par kompisar, utan att behöva springa från den ena aktiviteten till den andra samma kväll (vilket vi har en kompis som faktiskt gör). 

• Core

Jo, det var mer än dubbelt så många barn som dog i olyckor då jämför med idag. Och skillnaden är ännu större om man räknar omkomna barn per (tex) hundratusen invånare eftersom befolkningen har ökat. 

-Det vi ser är av allt att döma resultatet av ett ökat säkerhetsmedvetande i samhället i stort. Å ena sidan har vi i dag mer säkra tekniska lösningar med allt från krockkuddar, mitträcken, cykelhjälmar och krav på bilbälten. Å andra sidan har vi ett ökat säkerhetstänk också bland föräldrar och där barn generellt inte leker oövervakat på samma sätt som var mer vanligt tidigare. Det sistnämnda påverkar inte minst antalet drunkningar och fallolyckor, säger Brita Zilg, överläkare på Rättsmedicinalverkets rättsmedicinska enhet i Stockholm.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/oe/okning-av-suicid-bland-unga-vuxna-20-29-ar/
  • Core

Och då pratar vi bara om dom som är döda. Väg om hur dåligt unga mår med noll livskvalitet, och se att det knappast är till det bättre.
  • Lynx123
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 12:31:48 följande:
    Man har gjort anonyma enkäter sen sjuttiotalet. Så man kan följa trenderna väl.
    Många har svårt att erkänna saker även för sig själva. En anonym enkät betyder inte att folk alltid svarade sanningsenligt.
  • Xenia
    Anonym (Parkham) skrev 2024-11-16 18:19:58 följande:

---

Modern barnuppfostran verkar bygga mycket på att aldrig hamna i konflikt med sitt barn.

Modern uppfostran innebär att aldrig säga Nej till sina barn. Måste man göra det så behöver man lirka och övertala.

Kommer ihåg Lisa i Bonusfamiljen (teveserien). Hon var just så. När hon och maken beslöt att spara inför att de skulle få ett barn så försökte Lisa säga Nej till tonårsdottern när hon ville ha en snygg jacka (som hon inte alls behövde). Bianca blev sur, de hade minsann råd att köpa en ny bil. Då berättade Lisa för henne om barnet (trots att hon och maken bestämt att inte berätta något än). För att ursäkta att de köpte bilen.

Då accepterade Bianca att inte få en ny jacka? Nej, då blev Lisa så tacksam över att Bianca inte protesterade mot det nya barnet att Bianca fick en ny jacka ändå.

Ja, så där överdrivet är det i serier, tänkte jag då. Men nu undrar jag om det är snarare är regel i modern barn"uppfostran".

Likaså räcker det att ett barn börjar gråta för att föräldrarna ska ge med sig. Som om inte livet innebar både motgångar och sorger. Men det är ju det curling betyder: att sopa banan för sitt barn.

Inte underligt om både övervikt och diabetes 2 ökar bland barn. När man alltid låter barnen få som de vill inkl äta vad onyttigt de vill.

När det gäller skärmberoende undrar hur många föräldrar som vågar ta ifrån sina barn mobilerna inför natten?
  • Anonym (Workhard)
    Xenia skrev 2024-11-16 22:26:03 följande:
    Modern uppfostran innebär att aldrig säga Nej till sina barn. Måste man göra det så behöver man lirka och övertala.

Kommer ihåg Lisa i Bonusfamiljen (teveserien). Hon var just så. När hon och maken beslöt att spara inför att de skulle få ett barn så försökte Lisa säga Nej till tonårsdottern när hon ville ha en snygg jacka (som hon inte alls behövde). Bianca blev sur, de hade minsann råd att köpa en ny bil. Då berättade Lisa för henne om barnet (trots att hon och maken bestämt att inte berätta något än). För att ursäkta att de köpte bilen.

Då accepterade Bianca att inte få en ny jacka? Nej, då blev Lisa så tacksam över att Bianca inte protesterade mot det nya barnet att Bianca fick en ny jacka ändå.

Ja, så där överdrivet är det i serier, tänkte jag då. Men nu undrar jag om det är snarare är regel i modern barn"uppfostran".

Likaså räcker det att ett barn börjar gråta för att föräldrarna ska ge med sig. Som om inte livet innebar både motgångar och sorger. Men det är ju det curling betyder: att sopa banan för sitt barn.

Inte underligt om både övervikt och diabetes 2 ökar bland barn. När man alltid låter barnen få som de vill inkl äta vad onyttigt de vill.

När det gäller skärmberoende undrar hur många föräldrar som vågar ta ifrån sina barn mobilerna inför natten?
    Det där är framförallt nidbilder. 

De flesta föräldrar sköter sig alldeles utmärkt. Däremot finns det kanske 10 procent som är som du beskriver men det är tillräckligt för att det ska få utslag i statistiken. 
  • TvillingmammaVästgöte
    LaFontaine skrev 2024-11-16 18:19:51 följande:

Och jag tror mer på den fria leken och mindre på aktiviteter. När jag växte upp på 80-, och 90-talet, hade inga lågstadiekompisar veckan fylls av aktiviteter. De flesta hade max två uppbokade eftermiddagar. Någon hade tre. Min dotters kompisar har knappt tid att leka, för de springer mellan fotbollen och dansen och handbollen och så kan de inte vara med på den roliga fredagsfritidsen, för då är det tennis. Och så minst en match varje helg. När de väl samlas för att leka, vet ingen längre hur man leker. ?Har ni ingen IPad att spela på?? är en vanlig fråga. Efter en stund kommer de igång och sen vill de aldrig sluta pyssla, leka med Barbie eller stänga den nyöppnade detektivbyrån de just öppnat. 

Jag ser inget behov för gemene barn att ständigt vara uppbokad. Var finns tiden att pilla sig i naveln, vara barn och att få vila?

Jag förstår hur du tänker. Jag minns dock aldrig att jag var stressad som barn. Ändå hade jag pianolektioner, cellolektioner, orkester, konståkning flera gånger i veckan plus tävlingar.Jag hade en massa kompisar och vi lekte och umgicks massor. 

Mina barn har också haft en massa aktiviteter och trivts med det. De har ändå haft fritid och tid för kompislek. Och tid för att läsa böcker . Barn har ju väldigt mycket fritid och även massor av energi.

Svar på tråden Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?