• Core

Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?

Jag har några gissningar. Jag tror nämligen inte att skärmar är ett enkelt svar, utan isåfall mer indirekt. Art ständigt vara övervakad dödar gädjen och fantasin i barndomen, hela den utforskande fasen mellan 8~13 där man smyger runt i skogarna, tar omvägar efter skolan för att spionera på den sura gubben längst ned på gatan i grannkvarteret, ute på allmänt bus på helgkvällarna är i princi helt förstörd och raderad.

Vi övervakar, ringer och kontrollerar våra barn till den grad att initiativförmågan dör. Visst, vi lever i en farlig värld, men låter vi inte barnen själva lära sig orienteringen i livet är de handlingsförlamade, rädda och mår mycket dåligt av sin osjälvständighet i tonåren. 

Ta bort appen du övervakar med, sluta ring på klockslaget de ska vara hemma, låt dom ta sig till och från skolan per fot även om det är 2-3 km, etc. Förbjud inte skärmar, men de till att de lämnar skärmarna hemma när annat ska stå i fokus. Låt känslan av att själva överleva utan mamsens och papsens trygga siluett står närvarande i varje ögonblick.

• Core
    Xenia skrev 2024-11-16 16:34:07 följande:

Hellre ängslig än död. Eller mördare.

Xenia skrev 2024-11-16 16:34:07 följande:

Hellre ängslig än död. Eller mördare.

Xenia skrev 2024-11-16 15:05:28 följande:
    Det var många som dog också. I trafikolyckor eller genom drunkning.

Oavsett så är vi mer medvetna om farorna idag. Pedofiler som lurar inte bara i skogen utan mer på nätet. Kriminella gäng som lockar till sig barn som tycker det är häftigt att bli torped. Jämnåriga som rånar, misshandlar och förnedrar. Saker som offren aldrig polisanmäler eller berättar för sina föräldrar. "Initiativförmåga" utan omdöme eller moral är mest av ondo.

Det är bättre med överängsliga föräldrar än föräldrar som struntar i eller inte har tid med sina barn. Barn som lever vind för våg utan föräldrars "övervakning".

Allmänt bus i form av vandalisering ser jag enbart som negativt. Är det bra att de lär sig att strunta i moral och lag? Är det inte bättre att de utvecklar empati, då förstör man inte andras egendom?

Det var inte fler som dog när jag var barn på 90 talet? Men visst, det är verkligen en balansgång, problemet är att visst, ta inga risker, men du skapar osunda vuxna som lider betydligt större risk att dö av självmord eller bara leva ett instängt liv och dö i förtid. Live And let live, jag säger inte att man ska skita i, bara inte förstöra för sina barns framtid med söndercurlandet

Ängsliga föräldrar skapar barn som sedan lider betydligt större risk för psykisk ohälsa och självmord

Ge barnen en chans till att bli starka självständiga människor, med en marginell risktagning

• Core
    Anonym (Merit) skrev 2024-11-16 17:55:43 följande:

Jo, det var mer än dubbelt så många barn som dog i olyckor då jämför med idag. Och skillnaden är ännu större om man räknar omkomna barn per (tex) hundratusen invånare eftersom befolkningen har ökat. 

-Det vi ser är av allt att döma resultatet av ett ökat säkerhetsmedvetande i samhället i stort. Å ena sidan har vi i dag mer säkra tekniska lösningar med allt från krockkuddar, mitträcken, cykelhjälmar och krav på bilbälten. Å andra sidan har vi ett ökat säkerhetstänk också bland föräldrar och där barn generellt inte leker oövervakat på samma sätt som var mer vanligt tidigare. Det sistnämnda påverkar inte minst antalet drunkningar och fallolyckor, säger Brita Zilg, överläkare på Rättsmedicinalverkets rättsmedicinska enhet i Stockholm.

https://www.rmv.se/aktuellt/markant-minskning-av-antalet-dodsolyckor-med-barn/

Jämför det sedan med siffrorna för självmord och psykisk ohälsa rent generellt bland unga så ser du att det kanske inte blivit till det bättre.
  • Core

Jo, det var mer än dubbelt så många barn som dog i olyckor då jämför med idag. Och skillnaden är ännu större om man räknar omkomna barn per (tex) hundratusen invånare eftersom befolkningen har ökat. 

-Det vi ser är av allt att döma resultatet av ett ökat säkerhetsmedvetande i samhället i stort. Å ena sidan har vi i dag mer säkra tekniska lösningar med allt från krockkuddar, mitträcken, cykelhjälmar och krav på bilbälten. Å andra sidan har vi ett ökat säkerhetstänk också bland föräldrar och där barn generellt inte leker oövervakat på samma sätt som var mer vanligt tidigare. Det sistnämnda påverkar inte minst antalet drunkningar och fallolyckor, säger Brita Zilg, överläkare på Rättsmedicinalverkets rättsmedicinska enhet i Stockholm.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/oe/okning-av-suicid-bland-unga-vuxna-20-29-ar/
  • Core

Och då pratar vi bara om dom som är döda. Väg om hur dåligt unga mår med noll livskvalitet, och se att det knappast är till det bättre.
  • Core
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-17 10:49:13 följande:

Man kan åtminstone till viss del kombinera säkerhet och att låta barnen vara självständiga och utvecklas och få högre självkänsla. Men priset för maximal säkerhet är nog för högt. 

Genom att låta barnen få lagom utmaningar tex med friluftsliv och skidåkning så stärker man dem. Att uppmuntra barnen tex att åka längdskidor trots att det är kallt och jobbigt är ett exempel.

Att låta barnen leka själva på en säker lekplats är en annan, under förälders översyn. Men när jag satt och drack kaffe på en bänk och tittade på mina barns lek fanns det andra föräldrar som sprang omkring och hjälpte barnen på ett extremt sätt, så fort barnet gnydde eller ville ha hjälp var föräldern där. Jag förundrades alltid över detta.

Jag tror att överdriven hjälp till barn kan ge en känsla av inlärd hjälplöshet. De kan också få narcissistiska tendenser och förvänta sig att andra alltid finns till för att hjälpa dem. Detta kan leda till psykisk ohälsa,

Motsatsen, föräldrar som har för lite tid och engagemang är lika illa. Då känner sig barnet kanske ensamt och icke älskat och att det är fel.

Lagom är bäst! 

Exakt. Vi föräldrar idag tar vägen de vi ser minsta motståndets lag, där tryggheten och säkerheten är så enkel att välja. Vi tar inte den marginala risk som finns när man låter barn gå den självständiga vägen, vilket i längden kanske är en STÖRRE risk. Hitta balans, och inse att leva innebär risker, hur mycket vi än säkrar upp, och barn måste lära sig att själva kunna hantera situationer och ha med sig en smula överlevnad i ryggmärgen 
  • Core
    Xenia skrev 2024-11-17 13:37:23 följande:

Jag bryr mig inte om vad ni säger, min främsta uppgift var att se till att mitt barn överlevde barndomen. När vi köpte vårt lilla hus var ett plus att det var gångväg både till förskolan och skolan.

De som hade längre väg till förskolan körde barnen dit  i bil. De kör så nära som möjligt och riskerade därmed andras liv. Fullt kaos med barn och vuxna som trängs i bilar och cyklar och son fotgängare. Förstår inte hur en del tänker.

Men det är det psykiska måendet som tydligen försämrats? Kaos i skolan där bråkstakarna styr och halva lektionen går utan att läraren har kunnat starta lektionen. Barn som typ kastar saker omkring och om läraren tar hen (oftast honom) i armen för att föra ut honom med våld, då blir läraren anklagad för misshandel. Föräldrar som bråkar med läraren och skolan i stället för uppfostra sitt barn. Hur trygga känner sig de andra barnen då i skolan?

På rasterna kränker barn andra barn i ord och handling. Hade det hänt vuxna så hade man kallat på polis men barn får finna sig i att leva i otrygghet.

Problemet är inte för mycket (fysisk) trygghet utan för lite trygghet.

Jag ser alla problem du nämner i skolmiljö som en direkt eller indirekt följd av just den överdrivna trygghet vi vaggar in våra barn i. Det är problem som alltid funnits, men ytterligare stärks av de korta koppel barnen har hemma. Både de som utsätts får sämre verktyg att hantera bråkiga skolkompisar, såväl som de bråkiga som inte längre får utlopp på samma sätt som för 20 år sedan och situationen i klassrummet blir ohållbar 
Svar på tråden Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?