• LaFontaine

    Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?

    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 14:58:12 följande:
    Jag tror också jättemycket på aktiviteter. Jag hade själv massor av aktiviteter som barn på sjuttiotalet, trots att det inte var vanligt då. Dessa aktiviteter gjorde mig lycklig. Jag fick olika färdigheter , jag utvecklade min sociala kompetens och fick många vänner i olika sammanhang.
    Därför har jag velat prioritera detta för mina barn. De har haft många aktiviteter hela skoltiden,  som hjälpt dem på många sätt med vänner och gett dem en rik fritid. Idag som unga vuxna kan de olika saker som de har nytta av och som stärker deras självkänsla. Att vara hyfsad på racketsport, över genomsnittlig på att simma, kunna spela ett instrument, det är färdigheter man har med sig hela livet.
    Viktigt är dock att aktiviteterna inte blir för kravfyllda så att det blir stressande för barnen, förstås. 

    Och jag tror mer på den fria leken och mindre på aktiviteter. När jag växte upp på 80-, och 90-talet, hade inga lågstadiekompisar veckan fylls av aktiviteter. De flesta hade max två uppbokade eftermiddagar. Någon hade tre. Min dotters kompisar har knappt tid att leka, för de springer mellan fotbollen och dansen och handbollen och så kan de inte vara med på den roliga fredagsfritidsen, för då är det tennis. Och så minst en match varje helg. När de väl samlas för att leka, vet ingen längre hur man leker. ?Har ni ingen IPad att spela på?? är en vanlig fråga. Efter en stund kommer de igång och sen vill de aldrig sluta pyssla, leka med Barbie eller stänga den nyöppnade detektivbyrån de just öppnat. 


    Jag ser inget behov för gemene barn att ständigt vara uppbokad. Var finns tiden att pilla sig i naveln, vara barn och att få vila?

  • LaFontaine
    Anonym (Workhard) skrev 2024-11-16 18:40:04 följande:
    Det viktiga är inte om det är fri lek eller organiserade aktiviteter. Det viktiga är att barnen gör sådant som utvecklar dem. Att de kommer framåt och kan känna stolthet över den de är.

    Självkänsla kommer inte av att man säger att barnen är bra utan att de faktiskt blir bättre och kan lita på sina förmågor. 

    Barn blir deprimerade för om de hamnar i en situation där de inte utvecklas. 

    Det är jag helt enig med dig om. Men det kan man lika gärna få på gräsmattan där man lär sig gå på händer tillsammans med ett par kompisar, utan att behöva springa från den ena aktiviteten till den andra samma kväll (vilket vi har en kompis som faktiskt gör). 


     

  • LaFontaine
    Anonym (Workhard) skrev 2024-11-17 14:22:16 följande:
    Samhället och skolan är snällt för barn idag så det är inte det som är skillnaden. Tryggheten de behöver är på hemmaplan med positiva vuxna som hjälper dem att hantera världen omkring dem på ett konstruktivt sätt.

    En negativ världsbild är en viktig orsak till den psykiska ohälsan idag. Föräldrar som varnar dem för ditten och datten. Att jorden är på väg mot massutrotning och överhettning, att det är så mycket kriminalitet, att flyktingar snart tar över landet, bla bla bla. Med en trygg hemmaplan med positiva vuxna omkring dem så blir barnen trygga. 

    Rädsla och isolation är första steget mot psykisk ohälsa.

    Jag skulle inte säga att skolan är snäll för barn idag. Skolan bygger idag mycket på att eleven själv ska ansvara för sin inlärning, på ett helt annat sätt än vad det gjorde när jag gick i skolan. Sjuåringar ska sätta sina egna mål, där de själva beskriver vad de vill jobba mer med. De ska besluta hur de lär sig bäst. Det är ipads med massor av val för barnen att göra. Helst ska man också jobba i par eller grupp, utan att få möjlighet att fokusera själv. Blir du störd? Då kan du, om du har tur, få fatt i ett av skolans få par hörselkåpor.


    Och jag är helt övertygad om att det är jättesvårt för väldigt många barn. 

  • LaFontaine
    Anonym (zxcv) skrev 2024-11-21 09:57:31 följande:
    Nej då, det har bara bytt namn från skolkare till hemmasittare. 

    Elever med bra betyg kan också må skit.
    Skillnaden mellan nu och då, är väl att det då fanns någon form av beredskap för hur man tog hand om de här eleverna. När jag gick på högstadiet på 90-talet, fanns något som kallades "Lilla gruppen". Där gick de elever som knappt var i skolan alls. De övade mest på att komma till skolan och att göra saker tillsammans och undervisningen var väl egentligen sekundär. Målet var att de skulle vara i skolan. Ibland var de i vanliga klassen, speciellt under ämnen de var duktiga på typ idrott eller musik, men oftast hängde de i Lilla gruppen. När de kommit till skolan tillräckligt ofta, hände det att de fick gå på bio med en lärare till exempel.

    Det här är något som absolut inte finns på vår närmsta högstadieskola. Där har man inga resurser för att ta hand om barnen som inte kommer till skolan. De säger själva att de precis klarar de barn med diagnoser som är i skolan, men att de inte har resurser att hantera mer än det.
Svar på tråden Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?