Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?
Därför har jag velat prioritera detta för mina barn. De har haft många aktiviteter hela skoltiden, som hjälpt dem på många sätt med vänner och gett dem en rik fritid. Idag som unga vuxna kan de olika saker som de har nytta av och som stärker deras självkänsla. Att vara hyfsad på racketsport, över genomsnittlig på att simma, kunna spela ett instrument, det är färdigheter man har med sig hela livet.
Viktigt är dock att aktiviteterna inte blir för kravfyllda så att det blir stressande för barnen, förstås.
Och jag tror mer på den fria leken och mindre på aktiviteter. När jag växte upp på 80-, och 90-talet, hade inga lågstadiekompisar veckan fylls av aktiviteter. De flesta hade max två uppbokade eftermiddagar. Någon hade tre. Min dotters kompisar har knappt tid att leka, för de springer mellan fotbollen och dansen och handbollen och så kan de inte vara med på den roliga fredagsfritidsen, för då är det tennis. Och så minst en match varje helg. När de väl samlas för att leka, vet ingen längre hur man leker. ?Har ni ingen IPad att spela på?? är en vanlig fråga. Efter en stund kommer de igång och sen vill de aldrig sluta pyssla, leka med Barbie eller stänga den nyöppnade detektivbyrån de just öppnat.
Jag ser inget behov för gemene barn att ständigt vara uppbokad. Var finns tiden att pilla sig i naveln, vara barn och att få vila?